- 11.11.11, KeSiAn AdIkKu SaYaNg -

11.11.11, cantikkan tarikh tu? Ada orang kata, tarikh tu tarikh keramat. Tapi saya tak percaya, bagi saya, tarikh hanyalah sekadar tarikh semata-mata. Kalau dah namanya hanya tarikh, mana mungkin dapat mempengaruhi hidup manusia sebabnya hidup mati kita di dunia ini ditentukan DIA YANG SATU. Mahu yang buruk-buruk untuk hidup kita, maka buruk-buruk jugalah yang akan kita dapatkan. Tapi soalnya, siapa yang hendak yang buruk-buruk berlaku dalam hidupkan? Kalau ada juga, tak tahulah saya nak kata apa pada orang itu.

Jika mahu yang baik-baik berlaku dalam hidup, kita mintalah pada DIA kerana hanya DIA yang dapat memperkenankan permintaan kita. Tapi jangan pula kita meminta semata-mata hingga mengabaikan yang dinamakan usaha. Sebabnya, dalam dunia ini mana ada yang mudah kan? Apalagi jika kita mempunyai impian besar macam impian saya dalam N3, [SAYA PUN ADA IMPIAN TAU!]. Selepas berusaha macam nak rak, kita tawakal lagi kepada DIA. Dengan tawakal itu, saya percaya sama ada usaha yang kita buat akan berjaya atau gagal, sudah tak menjadi soal lagi kerana kita percaya setiap yang berlaku tentu ada hikmah yang hanya akan kita ketahui sehingga detik itu tiba.

Jadinya, saya tolak 11.11.11 sebagai tarikh keramat sebab memang tak ada keramatnya tarikh tu. Tapi saya tak menolak yang tarikh tersebut sangat cantik dan tentu aje sangat mudah untuk diingatkan oleh sesiapa saja [walaupun saya sendiri tak ingat ‘tarikh hari ini’ masa daftar sim card kat Times Square, terpejam celik mata saya sebab nak ingat sampai adik kat kaunter tu senyum simpul]. Sangat sesuai untuk dipilih untuk perkara besar dalam hidup seperti mengadakan majlis pertunangan, perkahwinan dan mungkin banyak lagi. Tapi bila dah dipilih tarikh ‘secantik itu’ dan gagal untuk diingati pada tahun depan atau tahun-tahun berikutnya, memang nak kena belasahlah kan?

Dan berbalik kepada tajuk N3 di atas, 11.11.11, KESIAN ADIKKU SAYANG, memang kesian kat adik pertama saya yang bernama HASRUL tu. Sebenarnya sepanjang hari Jumaat tu, saya menunggu-nunggu juga khabar gembira dari Johor Bahru. Masuk aje hari Sabtu, 12.11.11, saya terasa nak ketawakan adik saya tu sampai guling-guling. Nampak sangat yang adik saya tu tak ada bakat jadi Nujum Pak Belalang [tulah, tak mahu menuntut dengan saya yang pernah jadi guru pada Nujum Pak Belalang]. Saya rasa geli hati sebabnya, masa cuti Hari Raya Aidiladha hari tu, yakin aje dia kata yang anak dia [anak kedua] akan lahir pada 11.11.11. Bila orang kampung kata, orang lain dah bersalin dan ada juga yang dah pergi ke hospital sebab dah sampai masa, itu juga yang dia jawab. Kononnya, anak dia yang masih belum diketahui jantina [kalau perempuan saya suruh letak QISYA macam dalam novel AKU MAHU KAMU tu, tapi belakang bukan KHALESA] tu akan lahir tarikh tu. Sudahnya, sampai ke hari ni adik ipar saya belum bersalin walaupun sedang menunggu hari.

Apa adik saya ingat, memilih tarikh bersalin sama macam memilih tarikh nak bertunang atau nak berkahwin, walaupun memang ada tarikh jangkaan? Kalaulah boleh saya percaya tentu ramai yang dah pilih tarikh-tarikh yang mudah diingat macam 11.11.11. Sayangnya tak boleh! Mak saya kata, “Tak payah risau, sampai masa mesti keluar”. Saya pula tanya adik saya soalan yang tak berapa cerdik, “Kalau sampai 5 tahun tak keluar macam mana?”. Adik saya dengan muka blur kata, “Yang Kak Tam tanya soalan bodoh kenapa?”. Sudahnya saya ketawa besar, saya memang selalu cakap merapu bila dengan adik-beradik saya, dengan kawan-kawan pun saya suka juga cakap yang entah apa-apa macam tu.

Saya tahu dalam beberapa hari lagi, tak pun esok lusa, anak saudara saya yang ke-9 [kopaklah Mak Tam tiap kali menjelang raya, ataupun Mak Tam kurangkan jumlah duit raya tu ya sayang?] akan menjengah dunia. Hendaknya perjalanan melahirkan si emak dan kelahiran si anak, kedua-duanya akan dipermudahkan ALLAH. Harap juga DIA pelihara kedua-duanya nanti. Biarlah emak dan anak, kedua-duanya sihat hendaknya.

No comments:

Post a Comment