Pages

November 2, 2011

- BeRaKhIr SuDaH yA! -


Seperti yang dirancang, Mini Karnival Karangkraf [MKK] yang bertempat di Plaza Angsana, BERAKHIR SUDAH pada 30 Oktober 2011, dua hari lalu. Saya yang diminta hadir pada 29 Oktober 2011 [Sabtu], sesungguhnya rasa sangat bertuah. Bukan aje sebab Johor Bahru tu tanah kelahiran saya yang membolehkan saya ‘menyelam sambil minum air’, pergi MKK, dapat juga balik jumpa mak, abah dan kaum keluarga yang lain, tapi bertuah sebab dapat melihat betapa meriahnya suasana MKR. Itu pun saya hanya menjejakkan kaki pada hari Sabtu, sedangkan saya mendapat tahu yang hari Jumaat juga sambutan daripada pengunjung sangat menggalakkan. Bahkan hari Ahad juga dengar-dengarnya pembaca tetap juga ramai yang datang.



Awalnya terasa cuak juga bila diminta hadir, maklumlah KASIH BENAR KASIH sudah pun berusia 4 bulan. Bukan novel baru dan sebab bukan novel baru tentu tak ramai yang akan mendapatkannya kerana yang menggelar diri mereka pembaca novel ALEYA ANEESA mungkin [mungkin ya] sudah mendapatkan KBK awal-awal. Kalau ada pembaca novel ALEYA ANEESA, yang tak sempat mendapatkan KBK awal-awal, jangan marah ya sebab dalam kurungan tu saya dah menulis perkataan ‘mungkin ya’, [;-)]. Tapi sebab Siri MERAH CINTA KITA [MCK] yang 3 daripada 5, ada karya yang ditulis saya [MCK 1, MCK 2 & MCK 5], rasa cuak tu saya tepis ke tepi, ke depan, ke belakang dan ke mana-mana aje. Lagipun, bukan setiap bulan pun ada MKK ni dan inilah pertama kalinya diadakan di Johor Bahru, walaupun saya pernah juga hadir di tempat yang sama atas jemputan kedai buku BADAN CEMERLANG bersama-sama kawan-kawan ALAF 21 yang lain.

Pada hari yang dijanjikan, rasa cuak saya hilang juga. Ternyata saya sebenarnya hanya takut pada bayang-bayang sendiri. Fikir saya tak akan ada orang yang mahukan tanda tangan saya, tapi saya silap. Malah, ada juga pembaca yang membeli 2 ke 4 buah novel hasil tangan saya sekali gus. Tak kurang juga anak-anak remaja yang comel-comel dan manis-manis berdiri di hadapan saya semata-mata minta saya conteng sesuatu pada Siri MCK bertajuk “ELLA GADIS PENCEGAH MAKSIAT”, “SELAMAT TINGGAL TOKIO HOTEL” & “TOLONGLAH JANGAN HUKUM DIA”. Kenapa tiga buah saja? Sebabnya, dalam ketiga-tiga buku tersebut, ada tertulis nama ALEYA ANEESA. Tapi kalau ada yang bawa MCK 3 & MCK 4, mahukan tandatangan saya, saya tetap akan melakukannya dengan senang hati. Tak kisahlah kalau tak ada nama saya pun. Yang penting, Siri MCK laku macam goreng pisang panas, ;-)



Dan antara ramai-ramai yang datang, saya rasa terkejut melihat orang yang tak saya jangka kehadirannya turut ada sama, semata-mata sebab saya. Rasa kaku seketika, sebelum saya cepat-cepat bangun menerpa dia. Saya cium tangan dia, saya dakap tubuh dia dan saya cium pipi dia macam saya cium pipi mak saya. Saya lihat mata dia bergenang dengan air jernih. Dan penghujungnya, saya juga merah mata sebab sebak melihat dia yang seperti dah makin jauh, jauh dan jauh daripada jangkauan tangan saya. Ini bukan pertama kalinya, situasi sama berlaku. Dah beberapa kali dan kali terakhir dua hari sebelum Hari Raya Aidilfitri. Itu pun saya dan dia terserempak secara tak sengaja di Kip Mart Tampoi. Saya dapat rasakan dalam hati dia ada rasa ralat yang bukan sedikit, mungkin sama macam perasaan yang saya galas bertahun-tahun lamanya. Perasaan yang dalam tak sedar sebenarnya mampu membuatkan semangat terasa seperti jatuh ke takat paling rendah. Tapi... apa nak dikata bila yang dinamakan manusia itu tugasnya hanya mampu merancang sedangkan ada DIA sebagai perancang utama. Saya reda dengan apa yang berlaku dan harap rasa ralat yang ada di hatinya juga akan beransur-ansur pergi biarpun 12 tahun masa dah pun berlalu. Bagi saya, dia tetap saya anggap seperti ibu sendiri biarpun impian yang saya pegang kejap-kejap dulu, kini dah saya lepaskan bebas ke udara.


Apa pun, saya ucapkan terima kasih berjuta-juta lemon pada yang sudi menjengah saya di MKK tempoh hari. Harap kalau ada lagi dan kalau saya dipanggil lagi, sudi-sudikanlah diri menjenguk-jenguk saya lagi ya... ;-)

3 comments :

Deq's Qienz said... Reply Comment

tahniah akak..semuga akak trus success lagik..

haniaiman said... Reply Comment

sesungguhnya saya ralat jugak tak dapat pergi ke karnival tu..nak pulak akak ada masa tu...sob.sob.

-AlEyA aNeEsA/ mArWaTi WaHaB- said... Reply Comment

: deq;s qienz - terima kasih atas doanya ya...
: haniaiman - tak apalah belum ada rezeki dn klu mmg rezeki pasti tak akan ke mana... ;-)

Post a Comment

 
Design Downloaded From Free Blogger Templates | Free Website Templates | News and Observers