- TaKkAn AdA yAnG sEpErTiNyA lAgI –

By | 3:02 PM Leave a Comment
Saat jari-jemari tak runcing ni ketuk keyboard untuk tulis N3 kali ni, sebenarnya saya terasa sangat letih. Kalau sekarang ni saya ada di rumah saya pasti dah terlepek kat mana-mana sudut kat rumah saya. Mungkin atas katil, mungkin atas sofa, mungkin kat lantai dan mungkin juga buka-buka aje pintu, saya terus landing depan pintu tanpa fikir panjang atau senonoh atau tak senonohnya perbuatan saya tu, sebab saya betul-betul dah tak larat lagi. Macam tak logik kan bunyinya? Macam teruk benar aje keadaan saya kan?

Tapi betul... bila saya kata saya letih, maknanya saya memang benar-benar letih. Letih yang bukan hanya sekadar di fikiran semata-mata, tapi bersambung sampai ke tubuh yang kemudiannya mula menjejaskan hati saya. Sebab itu saya sangat berharap pada saat-saat ‘kecederaan’ macam ni, adanya pengertian daripada apa dan siapa aje yang ada di sekitar saya. Apalagi bila letih ni pun bukannya baru hari ni atau minggu ni saya pegang, tapi sejak sebulan yang lalu. Letih yang macam penyakit menular, yang sesuka hati menular dalam diri walaupun seboleh mungkin menolak.

Dan yang membuatkan saya letih, tak lain dan tak bukan adalah ‘kerja’ yang saya galas selama ni. Mesti ada yang kata, apalah yang penat sangat dengan kerja edit-mengedit manuskrip kan? Bukannya kena angkat kayu balak pun. Bukan kena pecahkan batu pun. Ya... sangat betul! Saya setuju dengan kata-kata tu sebab selama ni saya pun anggap kerja yang saya buat sejak 6 tahun dulu taklah sesusah mana walaupun ada masa-masanya, mulut marah-marah juga dan hati merungut-rungut juga. Tapi... manuskrip kali ni memang sangat-sangat menguji kesabaran. Kalau silap pertimbangan, memang menitis air mata. Bukan sebab sedih, tapi sebab saya tak tahu macam mana nak perbaiki apa yang dah pun dihidangkan di hadapan saya. Betulkan begini, tak kena. Betulkan begitu, maksudnya hilang. Malah ada ketikanya saya jadi tertanya-tanya, apa yang nak disampaikan? Kalau saya yang mengedit susah nak faham, macam mana dengan pembaca?

Ada begitu banyak juga ayat yang perlu diteliti dan ada sangat banyak perkataan yang tak pernah saya dengar sepanjang umur saya hingga memaksa saya berteman sentiasa dengan Si Maroon atau nama manjanya Kamus Dewan Edisi 4. Belum lagi masuk perkataan Indonesia yang sangat banyak sampai-sampai saya fikir, yang menterjemah ni rakyat Malaysia, atau rakyat Indonesia? Tapi... mujur juga saya sangat akrab dengan Sinetron Indonesia, maka sedikit sebanyak memang membantu saya dalam pemilihan kata-kata yang sesuai.

Awalnya ketika memegang kerja tu, saya senyum. Saya sangka masa sebulan tu dah sangat panjang. Tapi baru baca perenggan kedua, saya dah terasa susah nak tarik nafas. Saya tak boleh betulkan ayat yang ada. Kata hati saya, “Baru dua bab dah sesusah itu, macam mana saya nak selesaikan untuk beratus-ratus bab yang lain?’. Dan ternyata kata hati saya tepat, dalam sebulan ‘bermesra’ dengan kerja ni, saya terasa saya hilang kebebasan. Gaya saya memang tetap bebas, tapi hati dan fikiran seakan-akan terkurung dalam ruang yang penuh dengan wayar berselirat di mana-mana. Tiap langkah yang saya ambil, fikiran saya asyik berfikir cara macam mana nak ‘mencantikkan’ sesuatu yang ‘sangat buruk”. Bahkan dalam senyum dan ketawa pun, minda saya masih berjalan. Bimbang kalau-kalau saya tak mampu menyudahkan tugas yang diberi, apalagi masa pelancaran dah semakin dekat.

Sampai sejam yang lepas, saya masih juga terasa berdebar-debar sebab janji hantarnya hari ni. TUHAN aje yang tahu betapa kalau boleh saya mahu menarik diri di saat akhir dan berkata yang saya tak mampu menyudahkan kerja saya. Tapi tak boleh, mahu atau tidak kena juga teruskan sebab saya dah bersetuju sejak awal.

Dan sepanjang sebulan ni, entah berapa puluh kali agaknya saya terasa nak termuntah kerana tekanan yang datang dari dalam diri, walaupun hakikatnya tak ada pun apa-apa yang mampu saya keluarkan. Bahkan bukan hanya saya tapi yang memegang ‘projek’ ni, semuanya terasa mahu muntah dan sentiasa dikejar bimbang. Lebih teruk lagi, jadual makan saya yang memang tak terurus, jadi semakin hancur. Kadang-kadang tengah-tengah membaca, badan saya menggigil dan terasa panas tiba-tiba. Ya, saya tahu itu tandanya Encik G mahu menyapa. Terpaksalah cepat-cepat saya bancuh air milo dan buat muka kesian sebab mintak biskut kering kawan. Kadang-kadang pula saya cepat-cepat sumbat coklat dalam mulut, walaupun saya sebenarnya bukanlah peminat coklat. Tapi tak kisahlah, paling penting Encik G tak terus ikut langkah saya. Sebabnya, Encik G bila datang, tiga hingga empat hari pun belum tentu pergi walaupun dah dihambat dengan rotan bernama ‘ubat’.

Tapi mujurlah, sejam yang lepas kerja saya sampai juga ke titik akhir. Saya dah pun menyerahkan kerja tersebut kepada yang berhak. Rasa sangat lega, walaupun di sisi lega ada rasa penat tak terhingga yang entah berapa hari agaknya akan hilang. Ini pun di kedua-dua bahu saya, ada rasa pedih menjalar. Mungkin saya kena ikut cakap seorang kakak di sini. Katanya, balik nanti ambil lada hitam, bunga cengkih dan garam batu, kemudian goreng tanpa minyak, letak dalam sehelai kain dan tuamkan ke bahu saya ni. Saya akan cuba dan saya kena juga cari penawar untuk ulser di bawah lidah yang juga nak ‘bermesra’ dengan saya. Cemburu ulser tu pada rasa pedih di bahu saya, sebab tu dia datang walaupun saya tak panggil.

Tapi tak kisahlah, yang penting kerja saya dan selesai. Cuma saya harap, pada masa-masa akan datang, ‘TAKKAN ADA YANG SEPERTINYA LAGI’. Sepertinya di sini tentulah merujuk kepada manuskrip yang dah saya cuba cantikkan seberapa cantik yang mungkin. Kalau pun masih ada cacatnya, saya akan cuba baiki masa pruf nanti. Dan terlanjur dan menconteng ni, saya ambil kesempatan ni untuk ucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA kepada semua umat Islam tak kira di mana saja berada. Hendaknya kita semua diberkati ALLAH dalam semua perkara yang kita buat.
Newer Post Older Post Home

0 comments: