- PaK mAt JuAl ToPi… -

12:51 AM

Tajuk apa tu ya yang saya buat di atas tu? Mesti itu yang ada di kepala sesiapa aje yang membaca dengan sengaja atau membaca secara tak sengaja N3 kali ni. Ya, nampaknya sekali lagi saya menconteng blog yang akan saya tinggalkan untuk beberapa hari. Hanya untuk beberapa hari ya, beberapa hari yang bermaksud tak berapa lama dan tak sampai pun seminggu.

Tajuk tu saya pilih sebagai sambungan tajuk untuk N3 MALAM YANG SEPI… PIPI… [lagu kanak-kanak] yang saya tulis beberapa hari lalu. Tapi suka nak saya ingatkan, hanya lagu yang bersambung sedangkan saya mahu mengisahkan sesuatu yang lain. Bukan lagi kisah kenakalan saya semasa zaman kanak-kanak. Hanya yang menjadi persamaan N3 itu dan N3 ini, saya masih mahu menceritakan kisah-kisah yang pernah saya alami. Bukan mengisahkan tentang orang lain kerana kisah orang lain, milik orang lain dan kisah saya adalah milik saya. Saya tidak mungkin dapat mengisahkan tentang sesuatu yang bukan milik saya dengan baik. Kalau pun saya boleh kisahkan, tidak mungkin akan jadi secantik pengisahan tuan punya kisah itu sendiri.

Kalau hari tu saya menyentuh tentang zaman kanak-kanak, kali ini saya mahu mengisahkan tentang zaman universiti saya kerana saya baru tersedar yang saya amat jarang berkisah tentang saya di zaman universiti. Seolah-olah, zaman universiti saya bukanlah salah satu daripada kenangan terindah saya. Seolah-olah, antara saya dan zaman universiti telah wujud permusuhan yang sangat dahsyat yang berkesudahan saya ke timur dan zaman universiti saya ke barat.

Tapi tidak! Kalau zaman kanak-kanak saya indah, zaman sekolah menengah saya indah [nanti saya akan kisahkan zaman ini pula], zaman bergelar student universiti saya juga indah dan penuh dengan warna-warni yang tak dapat digambarkan dengan jelas warna apa kerana terlalu banyak warna. Hendak menyamakan dengan warna pelangi juga tak boleh kerana pelangi hanya ada 7 warna, sedangkan warna zaman universiti saya ada lebih daripada itu.

Yang sebetulnya, saya tak pernah simpan niat nak ke universiti sebab awal-awal lagi saya dah bertekad nak belajar sampai tingkatan 5. Terukkan saya kerana tak bercita-cita tinggi? Tapi itulah saya! Hendak menghabiskan tingkatan 5 pun saya dah terasa azab sengsara, apalagi nak menghabiskan lagi banyak tahun menghadap buku. Mungkin itulah padah bila dah berani main mata dengan anak teruna orang pada saat umur yang ada tak memungkinkan hal itu terjadi. Ceteknya akal masa tu, memang buat saya rasa malu bila ingat. Tapi bila difikirkan kembali, itu semua asam garam hidup yang akhirnya mampu membuatkan saya belajar banyak benda dalam hidup.

Ya, hidup sebenarnya tak seenteng yang saya fikir. Bermimpi boleh, tapi siapa kata setiap mimpi bakal jadi nyata kan? Akhirnya, saya melangkah juga ke tangga universiti. Masa tu fikiran saya dah berubah. Niat tak nak belajar dah saya lemparkan jauh-jauh sebab memang tak ada apa lagi yang hendak saya harapkan [cakap ajelah, awak tu frust, kuikuikui]. Mungkin juga kot!

Lambaian tangan mak dan abah 11 tahun dulu, masih ternampak-nampak di ruang mata saya sampai ke saat ini. Kalau Kak Long nangis masa ditinggalkan di MPTB, saya pulak tetap tersenyum sambil tangan terus melambai. Tapi saat bayangan mak dan abah hilang, setitis air mata saya menitis keluar. Nampak macam cengeng kan? Ya, saya pun terasa macam tu juga. Tapinya, sebagai anak yang tak pernah berjauhan dengan mak dan abah, bukannya mudah untuk untuk hidup sendiri. Mujur juga di kolej tak perlu memasak bagai, kalau tak mesti ada yang meraung sebab kelaparan. Eh… Aleya Aneesa tak reti masak? Yup, memang pun dulu saya tak pandai masak. Mungkin sebab mak saya suri rumah sepenuh masa dan setiap kali balik, memang makanan selalu dah tersedia, maka saya jadi ‘Apa pun tak boleh!’ Sekarang pun tak adalah reti sangat, tapi bolehlah kalau nak dibandingkan daripada dulu. Nak berguru dengan Chef Wan atau Chef Ismail takut orang tak sudi. Jadinya… bergurulah saya dengan buku resepi.

Berbalik soal di universiti, asalnya terasa juga canggungnya. Mujur saya sama kolej dengan kawan rapat saya. Tapi bila dapat bilik berlainan, saya murung juga. Berat aje langkah kaki saya menaiki tangga demi tangga. Berdiri di bilik berangka 309, saya menghela nafas panjang. Hati tertanya-tanya, ‘Kawan jenis apa yang bakal aku dapat?’ Sebaik melangkah, melihat belah kiri [satu bilik ada 4 katil, 2 kanan dan 2 kiri] ada dua orang kawan sedang bergelak-ketawa. Cara cakap mereka senada tapi saya tak tau mereka berasal daripada mana. Saling menyapa dan tersenyum, saya terus ambil tempat di sebelah kiri, katil di sisi saya masih kosong.

Sejak itu, saya tak banyak cakap. Tak tahu macam mana nak masuk dengan kawan bernama Aniem dan Wanie tu, apalagi bila mereka berdua berasal dari negeri yang sama. Perak! Baru saya tahu macam tu rupa-rupanya cakap orang Perak [Selama ni saya hanya bergaul dengan orang Johor]. Mereka sangat riuh, tapi saya tetap tak reti nak bercampur. Kalau diberi pilihan saya akan pilih bilik lain. Tapi ‘kesunyian’ saya tu ternyata tak bertahan lama, genap beberapa hari saya kembali mendapat suara. Itu pun bila Aniem dan Wanie selalu cuba mencipta ruang bual dengan saya. Tak lama lepas tu, datang pula Yatie yang lebih diam daripada saya. Tempat dia di sisi saya. Akhirnya… jadilah kami berempat kawan yang sangat rapat.

Sungguh! Saya sangat sayangkan mereka bertiga. Merekalah kawan saya ketika ketawa dan menangis. 3 tahun tinggal di bilik kesayangan kami bernombor 309, kami menerima diri masing-masing seadanya. Saling berkongsi segala sesuatu yang kami ada, walaupun ada masa-masanya, kami bertingkah juga. Sedangkan lidah lagikan tergigit, apalagi kami yang ada sisi hitam dan putih. Tapi kemudian kami berbaik lagi. Katil mereka jadi katil saya, katil saya jadi katil mereka. Dan bila tilam saya koyak gara-gara kecuaian Aniem masa guna iron baju saya hanya ketawa. Tak terkata bila kadang-kadang saya pun cuai juga.

Sebenarnya ada begitu banyak lagi yang mahu saya conteng, tentang kami naik sampan dan selepas naik ke darat, baru sedar ada papan tanda bertulis dilarang menaiki sampai kerana bocor, tentang kami yang panjat pagar beramai-ramai dan saat angkat muka, kelihatan berbaris budak-budak lelaki yang bersorak sakan, tentang kami yang jadi ahli Kelab Teater yang berkesudahan kami menarik diri walaupun perjuangan masih belum selesai, tentang kami naik lori pergi ke dusun dan macam-macam kisah lagi. Ttapi biarlah dulu, mungkin di lain kesempatan saya conteng lagi tentang kenangan zaman universiti yang sangat manis.

Jadinya, saya stop di sini dulu. Nanti-nanti sambung lagi. Untuk kawan-kawan, doakan perjalanan pergi dan balik saya dan kawan-kawan selamat. Moga China yang tak pernah saya jejaki akan menambahkan lagi koleksi kenangan saya. Harap juga biarlah kenangan di sana nanti akan jadi semanis kenangan di Korea. Tapi hendaknya, janganlah saya sekali lagi didatangi penyakit ‘yang sama’ seperti di Korea. Saya sungguh-sungguh tak sanggup! Tapi sebelum tu, jom sambung nyanyi lagi kanak-kanak, Malam yang sepi… pipi… PAK MAT JUAL TOPI… [nanti malam lain sambung lagi ya].

You Might Also Like

0 comments