- KeCuAlI dOkToR dInZleY -

By | 9:51 PM 1 comment
Hari ni saya cuti! Eh... bukan cuti tapi MC. Kiranya ini adalah MC saya yang kedua, yang bermaksud dah 2 kali dalam tahun ni, tahun 2011, saya terpaksa menjejakkan kaki ke lantai klinik. Padahal habis aje tahun 2010 dulu, saya bertekad tak mahu berjumpa dengan yang dinamakan doktor kerana kalau boleh saya tak mahu ditimpa sakit. Tapi pertengahan puasa tahun ni nampaknya tekad hanya tinggal tekad bila Encik G atau nama penuhnya GASTRIK tanpa segan silu mendatangi saya tanpa ada sebarang alasan.

Ya... didatangi Encik G memang tak seronok langsung. Takkanlah seronok kalau sampai ada rasa-rasa nak berguling-guling sebab tak tahan. Ada juga rasa-rasa nak termuntah tapi bila pergi singki tak ada pula yang keluar. Ada pulak rasa-rasa nak meraung-raung macam orang kehilangan orang tersayang [Selalu dengar orang sebut mati laki]. Dan lebih daripada itu, ada juga rasa-rasa nak radak perut sendiri, mengambil Encik G dan memijak-mijak Encik G yang jahat itu sambil menyanyi lagu hip hop [Ya sangatlah tu nak menyanyi lagu hip hop, padahal nak menyebut perkataan hip hop terasa macam tak sampai hati aje aku ni] dengan harapan Encik G tu akan pergi dan tak akan toleh lagi ke belakang. Sayangnya, itu hanya impian. Hakikatnya, bila saya terlebih makan, terkurang makan, tak makan atau makan seperti biasa, ada masa-masanya tetap juga Encik G datang menyapa. Cuma kedatangannya taklah teruk macam hari tu dan selagi tak teruk, selagi tulah saya boleh berlapang dada dan berlega hati. Yang penting, masih mampu berdiri dan berjalan. Kalau dah sampai rasa tak mampu nak berdiri dan berjalan, saya memang takut. Maklumlah, saya kan sebatang kara di sini, menumpang pula di negeri orang [Ya-ya sangatlah kau tu!]. Tapi betul, jujurnya saya sangat takut kalau sakit di sini, walaupun saya tahu ada kawan-kawan yang mungkin akan peduli pada saya. Kalau di Johor Bahru rasa takut tu taklah banyak mana sebab ada keluarga. Saya tak malu mahu menyusahkan mereka [Benar-benar anak, adik & kakak yang jahat kan?].

Dan semalam... sekali lagi saya mencemar duli memijak lantai klinik sebab tak sihat. Rasanya sejak Selasa lagi saya dah rasa ada yang tak kena dengan diri sendiri. Terjaga tengah malam, tekak rasa sakit yang amat. Gelojoh aje cara saya minum air masak. Bila bangun pagi tetap juga rasa yang sama. Saya yakin saya Encik S atau lebih mesra dipanggil SELESEMA sebab selalunya memang macam tu. Rabu tu [semalam], saya melangkah ke pejabat dengan Encik S yang dah melekat kat hidung. Aduhai... saya sangat tak suka pada Encik S, sama macam saya tak suka pada Encik G. Tapi nak buat macam mana, Encik S nampaknya begitu sukakan saya sampaikan dihembus berkali-kali dengan tujuan menghalau pun, tetap juga tak mahu pergi. Sampai ke petang pun saya masih cuba bertahan di pejabat, walaupun terasa ada orang main pingpong dalam kepala. Balik aje terus mandi, ambil ubat dan saya terus tertidur sakan. Sedar-sedar dalam pukul 4.00 pagi. Tengok hp di ruang tamu yang saya tinggalkan macam tu aje, ada miss call, ada SMS. Saya hanya memandang tapi tak membalas apa-apa sebab dah terlalu lewat dan kepala saya pun masih tak boleh berfungsi dengan baik.

Sudahnya saya tak pergi kerja tadi pagi sebab saya tak larat. Kepala sakit, tekak sakit, hidung berair, batuk, sakit bahu dan demam bagaikan berjanji-janji datang menyerbu saya. Akhirnya, sekali lagi saya terpaksa menjejakkan kaki ke lantai klinik dengan muka berserbai sebab siap ala kadar aje. Karang kalau saya bersolek sakan, doktor pulak sakit sebab terkejut beruk [Macamlah selama ni kau jenis bersolek bagai kan?]. Lagipun saya tak laratlah nak bersolek dalam keadaan rasa tak tentu arah.

Itu pun baran juga rasa dalam hati bila doktor tak ada, katanya doktor cuma ada pukul 10.30 pagi. Saya tak faham kenapa klinik bukak pukul 9.00 pagi, doktornya pula datang pukul 10.30 pagi. Kalau bukak pukul 9.00 pagi, doktor datanglah pukul 9.00 pagi juga. Ini tak, mentang-mentanglah dia doktor, ikut suka hati aje nak datang pukul berapa. Nak datang pukul 10.30 pagi, bukaklah klinik pukul 10.30 pagi juga. Macamlah pesakit tak ada kerja nak menunggu dia aje. Kalau ada rasa nak mati, agaknya dah mati dalam klinik tu sebab menunggu doktor. Tapi sebab saya malas dah nak ke klinik lain, saya tunggu jugalah dengan hati berbuku dengan rasa geram dan sakit hati. Dan si doktor bertuah itu bukannya datang pukul 10.30 pagi, tapi pukul 11.00 pagi.

Lepas ambil ubat, saya pun balik sebab yang ada dalam kepala saya hanyalah bantal, katil dan selimut. Hati bertekad lagi, kalau boleh sampai hujung tahun ni saya tak mahu jumpa doktor lagi, KECUALI DOKTOR DINZLEY [Apa kaitan?]. Ya... ya... saya tahu Doktor Dinzley tu doktor haiwan dan lagi hanya wujud dalam novel saya, KASIH BENAR KASIH, tapi... alahai, sekali-sekala bagilah saya peluang untuk berangan sikit. Insya-ALLAH saya tak akan jatuh macam Mat Jenin sebab saya tak panjat pokok kelapa. Memang dulu-dulu saya suka panjat pokok, saya panjat pokok rambutan, jambu, manggis, mangga, getah dan banyak lagi. Tapi tak pernah sekali pun saya panjat pokok kelapa sebab pokok kelapa macam susah aje nak panjat sebab tak ada cabang-cabang. Jadinya, tugas panjat pokok kelapa saya serahkan pada MONYET secara rasminya.

Dan ketika N3 ini ditulis, demam saya dah kebah, batuk dah kurang. Hanya sakit kepala dan Encik S aje yang masih setia. Apa pun, saya harap semuanya pergi sebelum saya ke China nanti sebab saya tak larat nak menggendong mereka nanti. Tolong pergi dengan segala hormatnya ya kamu berdua...
Newer Post Older Post Home

1 comment: