- HaRaP aDa LaGi KeSeMpAtAn -

November 28, 2011

Kalau diberi peluang, saya yakin dan percaya kita mahu melakukan apa aje yang kita nak dalam hidup selagi punya kesempatan kerana kata orang, ‘Peluang jarang berlaku berulang-ulang kali. Kalau pun berulang, kesan dan situasinya mungkin tak akan sama lagi’. Kerana, sememangnya fitrah semula jadi manusia, punya keinginan yang besar dan ada kalanya tahap besar itu melebihi besar kepala sendiri ataupun lebih besar daripada dunia tempat kaki sendiri berpijak ini. Sayangkan, kalau dah namanya manusia, tetap juga manusia. Hebat macam mana pun, kehebatan itu tetap juga terbatas. Untuk melawan DIA yang mencipta kita, TIDAK MUNGKIN!

Tapi bukanlah soal manusia punya kehebatan yang mahu saya conteng hari ini. Yang saya mahu conteng, tentang beberapa keinginan saya yang baru aje dilunasi dengan jayanya. Bukanlah bermakna saya dah puas dengan keinginan-keinginan itu sebab saya juga sebenarnya punya keinginan dan kehendak yang tak boleh dibilang dengan jari kaki dan tangan yang berjumlah 20 ini. Ya, kehendak dan keinginan saya ada begitu banyak! Cumanya... saya berfikir, saya MUSTAHIL dapat memenuhi semua sekali, sekali gus. Kalau pun dapat, selepas masa berlalu saya percaya akan wujud keinginan dan kehendak yang baru, baru dan baru, lagi... lagi dan tentunya lagi. Bukankah, yang dinamakan manusia itu mana pernah kenal erti PUAS?

Jadinya, atas tiket ‘mana pernah kenal erti PUAS’ itu, makanya saya tak hairan kalau selepas ini keinginan dan kehendak saya akan jadi lebih berkali-kali ganda. Untuk itu, usaha saya nampaknya harus juga berlaku berkali-kali ganda supaya beberapa keinginan dan kehendak mampu dipenuhi, dalam masa terdekat ini, atau juga akan mengambil masa seumur hidup yang akan saya jalani kelak.

Dan salah satu keinginan saya yang dah jadi kenyataan, nak makan aiskrim Tutti Frutti. Lawakkan, bila orang lain dah mula rasa jemu nak makan aiskrim ‘mahal’ ni, saya baru first time mencuba. Terkulat-kulatlah juga sekejap sebab tak tahu macam mana nak beli. Tapi... mujur juga ada beberapa ‘adik’ yang nampak begitu teruja berbaris demi mengisi yang dinamakan aiskrim dengan segala macam aksesori di dalam mangkuk. Jadi, ‘I follow’ aje dan hasilnya, eh... tak susah pun. Hanya saya sebenarnya tak tahu mana yang perisa yang sedap dan mana yang tak sedap sebab saya main hentam aje. Mungkin, bila ada kesempatan lagi, saya akan jadi lebih pandai. Manusiakan memang cepat belajar, apalagi bagi manusia yang suka makan macam saya.

Mi Udang, ini pun keinginan saya juga. Makanan dari belah utara ini jadi kegilaan saya sejak tahun 2009 lepas saya pergi outstation di Penang dengan dua orang kawan. Saya tak tahu masa tu kami makan di mana sebab saya hanya ‘I follow’ aje dan sememangnya saya ni jarang ambil tahu soal tempat dan jalan. Tapi sungguh, memang sedap gila! Walaupun saya tak makan Mi Udang tu setiap hari, setiap bulan, tapi saya tahu saya sukakan Mi Udang. Makan di Kedah hari tu pun, rasanya sedap juga. Hanya tak sesedap yang saya makan di Penang dulu. Dan Mi Udang Mak Jah yang terletak Wangsa Maju yang baru saya makan semalam, rasanya masih boleh dilayan walaupun masih belum menepati selera saya. Dan di KL ni, agaknya di manalah Mi Udang yang sedap agaknya? Kalau pun tak terlalu sedap, kena dengan selera saya yang taklah besar macam gajah ni. Kalau ada, mohon cakap ya kawan-kawan sebab saya nak cuba juga.

Satu lagi keinginan saya, menonton wayang filem The Twilight Saga : Breaking Dawn Part 1. Dan itu pun, dah berjaya dipenuhi. Gembira sangat! Dah 4 siri [Twilight, New Moon, Eclipse dan Breaking Dawn] saya tengok di wayang, harapnya nanti dapatlah saya tengok Breaking Dawn Part 2 yang tak tahulah bila akan keluarnya. Tapi yang jelas, inilah satu-satunya siri yang saya terasa nak tengok kat wayang setiap kali keluar. Tak kiralah walau apa kisahnya, saya tetap juga nak tengok sebab saya tak baca novelnya. Lagipun, saya memang selalu teruja mahu melihat Bella Swan [Kristen Stewart] dan Edward Cullen [Robert Pattinson] di skrin besar. Dan lagi, saya sangat suka melihat pemandangan yang ada dalam setiap siri sebab memang sangat-sangat cantik.


Tiga keinginan dah jadi nyata, saya memang agak puas. Sekarang ni, yang saya nak buat ialah menonton filem Ombak Rindu di pawagam. Hendaknya, adalah kesempatan sebab saya memang nak tengok sangat. Satu, sebab saya suka sangat novel Ombak Rindu. Dua, sebab saya kenal dan minat Fauziah Ashari [Kak Gee] yang juga beli dan baca novel saya. Tiga, saya suka [taklah sampai tahap gila] tengok lakonan Aaron Aziz [bukan juga semua drama lakonan dia saya tengok, tapi filem memang semua] dan Lisa Surihani [tapi saya tak suka dia pegang watak Mila sebab macam tak sesuai di mata saya]. Dan empat, sebab yang paling penting, Mahu lihat perbezaan antara novel dan filem. Saya tahu akan ada banyak perubahan sebab antara filem/ drama dengan novel, memang wujud perbezaan yang ketara. Makanya, saya dah bersedia kalau yang saya bakal lihat tak seperti apa yang pernah saya baca. Tapi hendaknya, janganlah terlalu mengecewakan sangat. Kesian saya!

Dan untuk Tutti Frutti dan Mi Udang, HARAP ADA LAGI KESEMPATAN sebab saya masih nak makan kalau ada umur dan rezeki. Untuk Breaking Dawn Part 2, pun sama juga sebab saya masih mahu melihatnya di pawagam. Untuk keinginan-keinginan yang lain, TUNGGULAH YA, akan sampai giliran nanti bila diizinkan ALLAH.

No comments:

Post a Comment