- HaNgZoU – sUzHoU – sHaNghAi [1] -

3:24 PM

Hai kawan-kawan yang cantik-cantik dan kacak-kacak [ada ke lelaki tengok blog yang entah apa-apa ni ya?] belaka! Sihat? Tentulah sihat kan? Sama macam saya saat ni. Alhamdulillah saya sihat dan sangat sihat sebenarnya. Sihat yang mungkin bermaksud sihat tubuh badan [gemuk?], atau sihat fizikal [tak sakit], atau juga sihat di hati [mental]. Tak kisahlah kan, asal saja namanya SIHAT.

Baru beberapa hari tak menconteng di sini, rasa rindu macam menggebu-gebu aje dalam hati saya pada blog yang menjadi tempat saya menconteng kisah suka dan duka seorang saya bernama Marwati Wahab @ Aleya Aneesa [ceh... ayat novelis, tak boleh blah kan?]. Tapi sungguh... saya sangat-sangat rindukan blog saya yang taklah cantik mana sebenarnya. Hanya sedap mata saya memandang. Padahal, hanya 5 hari saya tak menjengah. Sawang pun, saya kira tak sempat nak menempatkan diri. Memanglah saya ni seorang yang suka sangat berlebih-lebihan.

Syukur... perjalanan pergi dan balik saya, bahkan sepanjang berada di China [HANGZOU – SUZHOU – SHANGHAI] selama 5 hari 4 malam, berjalan dengan lancar tanpa ada sebarang masalah yang saya hadapi. Hanya dua hari di sana, Encik S [selesema] tetap juga tak mahu meninggalkan saya. Makanya, terpaksalah saya bawa bersama dan saya berusaha membunuh Encik S bermati-matian dengan makan ubat selesema siang dan malam. Masuk hari ketiga, Encik S ternyata pergi juga. Saya sangat gembira bila bangun pagi, Encik S ternyata dah tak ada. Kalau Encik S itu orang, dah tentu saya lambat sepuluh jari dengan senyuman paling manis. Maklumlah, hampir 2 minggu Encik S melekat di hidung saya. Padahal, kawan-kawan dia semuanya dah pergi lepas saya bunuh.

Dan China [tiga tempat tu], sebenarnya saya tak tahu nak memulakan kisah di sana dari mana dan bagaimana. Ada begitu banyak yang mahu saya conteng, kalau nak ikutkan hatilah. Tapi... semuanya terasa serba tak kena. Kalau tak diconteng pula, saya bimbang lama-kelamaan saya akan lupa semua yang saya alami di sana sedangkan kenangan dan pengalaman itu mungkin tak akan terulang sampai bila-bila. Kalau pergi tempat yang sama sekali lagi pun, kesannya tak akan sama lagi dan tentu aje berlainan sama sekali. Yalah, saya bukan lagi muda dan maknanya memori saya semakin lemah kerana dah agak banyak digunakan.

Eh, tiba-tiba aje saya teringat ‘jalan-jalan habiskan duit’ saya di Korea tahun lepas. Rugi rasanya sebab saya memang tak mencatat perjalanan ke sana di sini. Entah atas alasan apa, saya sendiri tak tahu. Tapi memang rasa terkilan berladung juga di hati. Sibukkan apa agaknya tahun lepas, sampai-sampai kenangan yang memang semanis madu tu saya abaikan begitu saja. Patutnya saya menconteng walaupun sedikit. Bukannya dengan tujuan apa-apa, hanya sekadar mengabadikan apa yang dah saya alami. Kalaupun bukan untuk tatap semua orang, sekurang-kurangnya untuk tatapan orang-orang yang dekat dengan saya. Tak apalah, ada masa dan ada kesempatan saya akan imbas juga kenangan di Korea di blog ni. Cumanya... tidaklah semua sebab dah agak lama kan, minda pun dah tak berapa nak segar. Hanya yang segarnya, udara sepanjang di sana sentiasa aje buat saya terasa bila saya tengok gambar-gambar saya dan kawan-kawan yang pelbagai gaya.

Berbalik pada kisah di China, awal-awal Subuh saya dah bertolak ke DBP. Kenapa DBP ya, macamlah LCCT terletak sebelah DBP kan? Tapi sungguh, memandu dalam keadaan kenderaan orang lain ‘tidur’ di garaj memang menakutkan. Hati di dalam, TUHAN saja tahu betapa kencang debarannya. Bila jantung dah memalu, kaki yang tak berapa comel milik saya pun semakin galak menekan pedal minyak. Tiba-tiba aje saya jadi lupa yang selama ni saya seorang pemandu yang sangat berhemah. Apa yang saya tahu, saya mesti sampai DBP sesegera mungkin kerana kawan saya dah menunggu di sana. Syukurlah akhirnya saya sampai juga walaupun ketika melangkah keluar dari kereta, jantung saya masih berdenyut kencang.

Sampai di LCCT, tak ramai yang dah tiba. Masing-masing buat hal sendiri sebab saling tak mengenali. Dalam kapal terbang pun, masih juga dengan dunia masing-masing. Mujur juga saya ada dua kawan rapat [Kak Odah & Kak Lah], jadinya tak adalah rasa canggung dan janggal. Tetap juga mampu ketawa dan tersenyum dengan lawak yang tak berapa cerdik kami bertiga buat.



5 jam dalam kapal terbang [saya tak suka naik kapal terbang sebab saya rasa sangat bosan, tapi baru 5 jam, kalau 24 jam macam mana ya keadaan saya?], kami pun sampai di lapangan terbang Hangzou dan kedatangan kami disambut tourist guide berbangsa Indonesia yang dilahirkan di China bernama Eric dan seperti resmi tourist guide yang lain, dalam bas Eric mula membebel itu dan ini di dalam bas dalam perjalanan kami menuju ke destinasi seterusnya [Masjid Phoenix] yang tentu aje ada di Hangzou. Mujur juga dah biasa tengok sinetron Indonesia, maka taklah susah sangat nak memahami kata-kata Si Eric. Tapi ada jugalah kata-kata yang saya langsung tak faham dan buat-buat ajelah faham. Dan saya pada masa tu, terasa benar nak tidur sebab malam tu saya tak dapat tidur lena kenangkan saya harus bangun pagi-pagi. Sama macam apa yang saya rasa saat jari-jemari ni ketuk keyboard, jadinya... saya sambung contengan saya di lain kesempatan ya [Kalaulah awak tu rajin Marwati @ Aleya]. Tapi hendaknya, janganlah saya malas menyambung nanti sebab ada banyak yang mahu saya kisahkan. Makanya... BERSAMBUNG ya dalam N3 - HaNgZoU – sUzHoU – sHaNghAi [2]. Doakan saya diberikan kerajinan ya kawan-kawan.






* Sila lihat beg biru di sisi saya tu, ada tulisan bertulis begini, 'Cintailah Bahasa Kita' [kecil sangat kan sampai tak boleh baca]. Wah... di mana-mana rupa-rupanya, ada kampen supaya sayangkan bahasa. Bangganya rasa! [Padahal... yang bawa tu orang DBP, beg tu buat isi telekung]. *

You Might Also Like

0 comments