- kUrUsKaN kAkI dI dOwNtOwN cHeRas -

9:12 PM

Fida [Hafirda Afiela] datang Rumah Pink! Macam selalu, bila saya bertemu Fida, kami selalu membuat ‘plan gila’ yang ringkas dan dalam masa yang singkat. Maka Jumaat malam [semalam], kami berdua pergi ke Giant Taman Midah [Eh, betul ke Taman Midah? Hem... saya tak pastilah]. Fida kata dia nak cari barang dan saya pula ‘I follow’. Tak mungkin kan, Fida masuk dalam Giant dan saya dengan senang hati tunggu di kereta? Tak mungkin kan? Kalau mungkin pun, saya tak mahu tunggu sebab saya pun nak cuci mata juga sebab saya sangat suka pergi ke Giant, Tesco, Jaya Jusco, Kipmart, Sogo dan yang sewaktu dengannya. Sudahnya, barang yang Fida nak cari tak ada, saya yang dapat ‘skop aiskrim’. Jauh ya saya cari ‘skop aiskrim’?

Sebenarnya ‘skop aiskrim’ tu saya nak bawa balik kampung. Bukanlah juga di JB tak ada jual, hanya saya takut terlupa. Maklumlah, saya kan dah agak tua, bila dah tua tentu aje banyak minum jus semut campur air manis [air kosong tak mungkin sebab saya nampak kalau ada semut]. Sebenarnya, saya perlukan ‘skop aiskrim’ tu sebab saya nak meniaga aiskrim bila balik kampung nanti. Opsss... jangan salah faham ya! Saya bukan nak meniaga aiskrim di seluruh kampung, tapi nak meniaga aiskrim di Rumah Pak Wahab a.k.a abah saya. Dan pelanggan saya, tentu aje anak-anak buah saya, abang-abang saya, adik-adik saya dan kakak-kakak saya. Ya... saya sangat suka bila dia orang beratur semata-mata nak dapatkan aiskrim daripada saya [Walaupun sebenarnya, kakak ipar saya yang masukkan aiskrim ke dalam kon dibandingkan saya sebab saya bukannya rajin benar]. Lepas ni, senanglah kerja dia sebab tak perlu buat guna sudu lagi sebab saya dah dapatkan ‘skop aiskrim’ berharga RM19.90 [Macam harga sebuah novel aje kan?].

Lepas dapat ‘skop aiskrim’, kami bergerak ke tempat barangan basah sebab kami sepakat nak makan sandwich esok pagi [ Ya ke pagi? Ke, tengah hari?]. Sempat juga capai semangkuk jeruk sebelum bergerak pergi. Kemudian, kami menuju ke Downtown Cheras dengan alasan mahu makan di ‘kedai kita’. Sebenarnya bukan nama kedai tu ‘kedai kita’, tapi sebab kami berdua suka makan kat sana, kami pun dengan tak malunya menggelarkan kedai orang sebagai ‘kedai kita’ [Di Desa Petaling pun ada satu kedai yang kami panggil ‘kedai kita’] yang merujuk kepada saya dan Fida. Kalau tuan kedai tahu, mungkin kami berdua bakal ditempelak sebagai ‘muka tak malu’. Mujur juga tuan kedai tak tahu, jauh sekali adik yang selalu ambil order kami, yang selalu menyebut ikan siakap sebagai ikan siakat.

Malangnya, ‘kedai kita’ tu dah tak wujud lagi. Bila ditanya, kakak yang saya anggap sebagai tuan kedai kata, “Sekarang hanya jual air dan makanan goreng-goreng”. Dengan hati yang hampa, kami pun makan apa saja yang ada sebab nak ke kedai lain, macam malas sebab dah pukul 10.00 malam. Lagipun, kami bercadang nak membuat senaman kaki sesudah makan supaya kaki kami kekal kurus, yang bermaksud mahu mencuci mata ke deretan kedai yang ada sebab kebanyakan kedai dah pun dibuka. Aduhai... sup daging di kedai baru nyata tak menepati selera kami dan kami sebulat suara menjatuhkan hukuman reject pada kedai tu. Kami tentu tak akan datang lagi ke sana.

KURUSKAN KAKI DI DOWNTOWN CHERAS atau Uptown Danau Kota, memang kegilaan saya. kadang-kadang, ada barang yang saya beli. Ada masa-masanya, saya hanya melihat-lihat sambil memandang gelagat pengunjung yang pelbagai ragam. Ada antara mereka yang datang bersama kawan-kawan, ada datang dengan keluarga sambil membawa anak-anak kecil. Bahkan, ada juga yang datang sendiri. Kalau saya, datang sendiri pasti tidak mungkin sebab hari dah terlalu malam dan selebihnya, saya segan.

Kali ni, saya berniat mencari barang untuk anak saudara saya. Jenuh saya menapak dari satu kedai ke satu kedai, tapi barang yang dicari tak jumpa sampai saya ada rasa macam nak putus asa. Kalau ada pun, tak memenuhi selera saya sebagai mak saudara. Tapi di hujung-hujung pencarian saya bertemu juga dengan apa yang dicari. Kemudian, saya mencuba juga sehelai baju. Hanya muat-muat badan saya dan yang buat saya angin, tiba-tiba tuan kedai tu suruh saya kecilkan badan. Malu siot bila orang kata macam tu. Macamlah saya gemuk benar! Padahal, bukan saya yang gemuk tapi baju tu yang tak besar [Boleh ke kata macam tu?]. Sebab saya dah bengang, sambil tergelak-gelak dengan Fida, saya pun pergi. Sebenarnya, saya tak marah pun pada tuan kedai, kata-kata macam tu langsung tak berkudis bagi saya. Tak ada apa pun yang nak dimarahkan, memang baju tu bukan saiz saya. Lagipun, saya tau saya tak gemuk, cuma chubby aje.

Lepas tu, saya dah Fida capai juga seluar dan sehelai baju yang konon-kononnya cantik dan nampak sangat feminin. Saya rasa, mesti ayu gila kalau pakai baju tu [perah santan weh!]. Tapi malangnya, bila balik... oh, ternyata baju yang dibeli bukanlah ‘kegilaan’ saya. Saya sendiri tak pasti sampai bila agaknya baju tu akan tersarung kat badan saya. Mungkin dalam masa terdekat ni, atau juga baju tu akan lama tersimpan dalam almari, atau juga akan tersarung di badan orang lain sebab saya beri pada orang tu. Tengoklah dulu macam mana. Tapi nak pakai esok, tak mungkin kot! Sebab saya, sangat selesa pergi ke pejabat dengan mengenakan baju kurung, sama ada baju kurung riau atau pun baju kurung biasa. Kebaya pun, dah bukan lagi ‘kegilaan’ saya sebab saya rasa saya dah tak sesuai lagi menyarung kebaya.

Dan saya menutup hari Jumaat dengan membelasah steamboat yang sempat saya capai di tepi jalan ketika meninggalkan Downtown Cheras. Rasanya agak kurang, tapi bolehlah selagi ada kuah kacang sebab selain daripada kuah kacang, saya memang tak berapa gemar makan steamboat.

You Might Also Like

0 comments