- AkHiRnYa DaPaT jUgA! -

10:39 PM

Hari ni saya dah kembali daripada kampung lepas tinggalkan Rumah Pink beberapa hari. Rindu tak saya pada rumah ni? Tentulah rindu sebab di rumah ni saya makan, tidur, membaca, tengok TV dan lebih daripada tu, saya menulis manuskrip baru. Pendek kata, di rumah ni ada ketenangan dan kedamaian yang mungkin tak ada di mana-mana. Tapi bagi sayalah!

Kat kampung dan di rumah abah saya, dah tak ada tenang dan damai sebab sekarang ni rumah kesayangan saya tu dah jadi macam taska. Tahu kenapa? Sebab cucu mak dan abah saya dah ada 8 orang, 4 lelaki dan 4 perempuan. Bila ada 8, bermakna ragam dan kerenah pun ada 8 juga. Kejap-kejap kakak menjerit sebab kena usik dengan abang saya, kejap-kejap Adik Nana mengaum macam harimau sebab kena sakat dengan kakak ipar dan adik-adik ipar saya. Tak lama lepas tu, Danish main bola sampai cermin tingkap pecah. Lepas tu Aqqif dan Naqib main lari-lari sambil menjerit macam kena kejar dengan hantu polong. Beberapa minit lepas tu, Arissa dan Darwish berebut barang sambil menangis dan bertolak-tolakan sesama sendiri. Akhir sekali, Umaira nangis sepanjang malam sebab siang dah puas tidur. Oh... walaupun baru berusia 15 hari, Umaira sudah pandai membuat perangai. Habis masa tidur mak saya dia curi dan benar kata orang ... seorang nenek akan sayangkan cucu lebih daripada 5 kali ganda.

Kedengaran macam meriahkan? Bukan kedengaran lagi, tapi memang sangat meriah sebenarnya. Jangan harap nak tenang dan damai dan jangan pernah bermimpi nak cari damai dan tenang kalau di rumah di kampung. Novel Juara Carta Cinta yang saya bawa balik pun tak sempat saya nak hadamkan. Cuma dapat selak sampai halaman 2. Tapi biar tak ada damai, biar tak ada tenang... saya sangat menikmati keriuhan yang ada. Mungkin keriuhan anak-anak buah saya yang buat saya selalu rasa tak sabar nak balik kampung. Mungkin juga jerit-pekik mereka dah jadi bayang-bayang buat saya. Kiranya, jauh mana pun saya pergi, rajuk macam mana pun saya, marah dan kecewa pun... tetap juga saya tak pernah tak rasa nak balik kampung. Lagipun... selagi mak dan abah saya ada, biarlah saya balik sekerap mungkin walaupun akhir-akhir ni macam dah tak berapa kerap sebenarnya. Tapi tak apalah, asal ada kesempatan saya tetap akan balik.

Tiga hari tiga malam di rumah yang dah membesarkan saya, taklah puas mana sebenarnya. Tapi biarlah ada peluang daripada tak ada langsung kan? Dan berbuka puasa di kampung, biar pun makanan yang mak saya masak biasa-biasa aje, tetap juga terasa istimewa. Mana tak istimewa bila masa makan, tiba-tiba air ditumpahkan anak buah saya, ada juga yang berjalan sampai nak masuk dalam lauk sebab sambil berjalan, sambil bawa pinggan. Ada juga yang riuh-rendah dalam buai mintak dikeluarkan sebab tak tahan tengok orang yang tengah makan. Ada juga yang memendam perasaan sebab tak boleh makan [merujuk pada kakak ipar saya yang masih dalam pantang].

Dan yang paling penting, AKHIRNYA DAPAT JUGA saya pergi Bazar Ramadan Gelang Patah. Pertama kali pergi sejak mula berpuasa sebab kat KL saya tak pernah pergi. Sebabnya, kat kawasan rumah saya tak ada bazar, kalau nak pergi juga saya kena pergi kat kawasan rumah sewa saya dulu. Tak jauh mana, tapi saya rasa malas dan sudahnya tak pernah pergi. Kalau pergi, saya yakin saya akan berbelanja lebih dan beli makanan lebih sedangkan saya tak makan sebanyak saya beli. Membazir! Jadi, baiklah saya tak payah pergi langsung.

Di Bazar Ramadan Gelang Patah pun saya tak beli apa sangat, cuma beli air tebu dan air durian belanda yang saya cuma dapat minum setengah gelas sebab anak-anak saudara saya berebut nak air tu. Sebagai orang dewasa yang dah banyak kali minum air tebu, bagi ajelah. Bulan-bulan puasa, saya tak larat nak bergaduh dengan budak-budak kecik yang bukannya tahu nak mengalah walaupun dengan orang tua bongkok tiga macam saya ni. Biar ajelah bulan-bulan tak puasa saya lawan dengan dia orang tu. Selebihnya, saya hanya nak tengok suasana bazar. Bukanlah tak pernah pergi sebelum ni, pernah dan selalu. Cuma... tahun ni tak pernah pergi dan mungkin lepas ni tak pergi lagi sebab saya dah balik KL, balik JB nanti pun bila dah nak dekat-dekat raya. Sekurang-kurangnya, tak adalah terkilan sangat bila tiba-tiba teringat atau teringin nak pergi Bazar Ramadan.

Macam budak-budakkan? Tapi biar macam budak-budak pun... yang penting, AKHIRNYA DAPAT JUGA saya pergi Bazar Ramadan biar pun saya pergi yang nun jauh dari KL. Tak kisahlah, Johor Bahru atau Kuala Lumpur, yang penting saya masih rakyat MALAYSIA dan mahu terus menjadi rakyat MALAYSIA sampai bila-bila sebab saya sangat sayangkan MALAYSIA yang TERCINTA ni.

Selain dapat pergi Bazar Ramadan, saya sempat pergi Jusco Bukit Indah. Beli baju Umaira yang sangat kecil dan masih merah tu sampai 5 ke 6 pasang, siap dengan sarung tangan dan sarung kaki sekali. Sempat juga mencuci mata dan sempat juga mencapai barang-barang sendiri. Dan yang paling bahagia, akhirnya dua daripada perkara yang nak saya buat saya dapat buat hari Jumaat tu, iaitu... beli kamera compact dan buat cermin mata baru. Oh... saya sudah berjaya memberi kawan pada kamera DSRL saya yang saya gelar sebagai Cik D yang baru berusia beberapa bulan aje tu. Kamera compact jenama Panasonic warna hitam dan Olympus warna merah, jangan ditanya ke mana pergi. Semuanya dah saya bagi adik-adik saya pakai. Tahniah Marwati @ Aleya... awak memang sangat pandai membazir dan tak boleh diragukan lagi.


Sabtu malam pulak, sekali lagi saya keluar. Kali ni destinasi yang saya tuju Angsana. Nak cuci mata lagi dan saya memang suka cuci mata tapi tak guna air, sebaliknya cuci mata guna duit. Kali ni saya capai baju, saya capai kasut dan bila balik saya mengeluh sendiri dengan ayat, "Hem... beli lagi!" Tapi... padanlah dengan muka saya! Jumaat dah beli kasut, Sabtu beli lagi. Apa nak jadi ni Marwati @ Aleya?

You Might Also Like

2 comments

  1. Umaira.. suka3x sebab sama dgn nama saya..
    Apa nama penuh dia??
    Mesti comelkan?? Macam saya jugak..hihi (perasan betul)

    ReplyDelete
  2. budak2 semua comel kan? sama mcm fariza juga. nama dia... nur khalysha humaira... ;-)

    ReplyDelete