- RaMaDaN pErTaMa -

3:22 PM

Ramadan pertama berjaya saya lalui dengan jayanya. Yahoo! Huh... gaya macam budak-budak baru pertama kali berpuasakan saya ni? Tapi betullah, memang gembira dapat melalui Ramadan pertama dan harap dapat juga melalui Ramadan kedua, ketiga dan seterusnya tanpa ada apa-apa halangan. Bukannya hari-hari pun bulan Ramadan datang kan? Cuma sekali dalam setahun, apalah salahnya kalau menghargai.

Sebab semalam dalam peti ais rumah saya tak ada apa-apa, saya terpaksa juga ke Giant dengan rasa malas yang menggebu-gebu. Kalau tak pergi pun boleh sebenarnya, tapi kenalah rajin buat aktiviti beli-membeli. Tak payah pergi jauh-jauh sebab DBP pun ada jual lauk untuk dibungkus. Bungkus tau, bukannya makan kat kantin di tingkat 5. Jangan salah faham!

Agaknya disebabkan saya tak begitu rajin buat aktiviti beli-membeli, maka saya pun jejakkan kaki ke Giant tu. Saya capai apa yang patut aje sebab saya kejar masa. Itu pun banyak lagi yang saya terlupa [maklumlah dah senja]. Bimbang makin banyak masa diambik, makin saya tak cukup masa. Ditakdirkan sepanjang jalan balik tak ada makanan dijual, haru saya sebab kena masak. Tukang masak tak profesional memang bimbang kalau tak cukup masa, walaupun untuk memasak hidangan yang paling simple [tolak goreng telur atau masa maggi].

Mujur juga ada kedai makan dan saya pun beli kari daging, sayur nangka dan nasi [alang-alang dah beli kan, beli ajelah dengan nasi sekali]. Kiranya aktiviti saya hanya bersihkan udang, ayam, ikan dan sotong ajelah. Tapi... tengok masa masih ada, saya pun racik bawang, potong daun bawang, kopek kulit udang, cendawan butang, pecahkan telur, ambik mentega dan ambik sekali lada sulah. Tiba-tiba aje terasa nak buat omelet, dalam bahasa lainnya telur dadar. Saja bubuh omelet sebab bunyinya macam bagus aje banding telur dadar. Hahaha... hampeh!

Malam tu pula tengoklah CSI : Miami [S9]. Saya dah tahu Jesse Cardoza lakonan Eddie Cibrian tu akan mati siri 9 ni sebab dah pernah cuba-cuba tengok kat Internet, kawan baik saya Bikash pun ada bagi tahu juga. Tapi bila tengok betul-betul malam tadi, rasa sedih pulak. Macam tiba-tiba aje ada rasa kehilangan. Terukkan? Emo pun ya kan? Tapi memang itulah yang saya rasa. Masa Walter Simmons lakonan Omar Benson Miller tengok Si Jesse tu kat makmal [betul ke makmal?], saya dah rasa sebak. Tapi air mata saya keluar masa Si Walter main basketball sorang-sorang dan masa dia lempar bola. Yang buat saya lebih terharu bila semua kawan-kawan dia datang, main sama-sama dengan dia. Sungguh saya terharu yang amat!

Lepas tu Angah saya hantar gambar anak dia, anak buah saya yang baru dua hari menjengah indahnya bumi TUHAN. Wah... pipi dia merah dan bila saya kata pipi dia merah, Angah saya kata memang nak letak nama Humairah. Hem... nama yang bagus dan harap si kecil nanti juga akan bagus tak kira dalam apa pun keadaan kerana saya pasti mendoakan yang baik-baik untuk dia, sama seperti saya mendoakan yang baik-baik juga untuk anak-anak buah saya yang lain. Dan yang jelas.... jumlah duit raya yang harus saya berikan pada anak-anak buah saya, bertambah lagi. Hoho...;-)

You Might Also Like

3 comments

  1. heheh...ari ni bolehla masak sedap2 ye...:)

    ReplyDelete
  2. comelnya dia!!! iras mak dia kan?

    ReplyDelete
  3. wahhh.. comelnya anak buah akak... hehe, tahniah yer, dah bertambah anak buah...

    ~Aisy~

    ReplyDelete