- RaMaDaN kEdUa -

Wah... tahniah lagi! Saya dah melalui Ramadan kedua pun dengan jayanya. Horey... horey! Weh... mak cik, bulan puasa pun nak nyanyi juga ke? Alah relakslah... saya bukannya menyanyi sambil Goyang Inul. Saya cuma menyanyi dalam hati aje. Tapi... ada jugalah saya menyanyi-nyanyi kecil dengan tujuan untuk hiburkan hati sendiri, bukan hiburkan orang lain. Sebabnya, saya memang sangat suka nyanyi. Nyanyi yang bermaksud bukan di atas pentas sehingga mengundang banyak mata. Tidak! Bukan itu.

Saya hanya suka menyanyi sambil-sambil buat kerja dan saya paling suka nyanyi bila basuh pinggan. Tak tahu kenapa, tapi yang jelas dari dulu sampai sekarang bila saya pegang aje span basuh pinggan, mulut saya terus nak menyanyi. Orang kata kalau basuh pinggan sambil nyanyi nanti dapat laki [suami] tua. Tapi Kak Long saya kata; “Tak adalah! Akak kahwin dengan orang sebaya apa.” Kakak kat pejabat saya pula kata; “Taklah! Akak kahwin dengan orang yang lebih muda banyak tahun daripada akak.” Dan kata saya pula; “Boleh percaya ke? Sebabnya sampai sekarang saya masih tak kahwin-kahwin. Hahahaha...

Saya nak tinggalkanlah kisah nyanyi-menyanyi tu. Saya nak membebel kisah Ramadan Kedua saya yang bermaksud semalam. Semalam, saya sekali lagi makan kari daging [Saya memang teruk sikit, bila dah suka saya akan ulang makan benda yang sama sampai saya jemu]. Tapi saya tak beli nasi dan tak juga beli sayur macam Ramadan Pertama. Nasi dan sayur saya masak dengan gembiranya dalam keadaan yang tenang-tenang aje dan langsung tak tergesa-gesa macam orang yang tak cukup kaki tangan. Bukan susah pun masak nasi kan? Ceh... berlagak! Kalau tak ada rice cooker mahunya muka saya hijau biru kuning sambil disalut dengan warna pelangi. Maklumlah... masak-memasak bukan keahlian saya. Kalau saya ahli masak, dah tentu saya tak jadi ahli tulis novel. Saya tak hebat macam Kak Norzailina Nordin yang boleh jadi chef sekali gus novelis terkenal. Saya hanya Marwati Wahab @ Aleya Aneesa yang punya impian besar, walaupun kemampuan saya agak terbatas. Tapi... tak salahkan kalau saya punya impian yang besar sebab saya pun manusia yang tahu bermimpi, walau mimpi saya tak selalu jadi nyata.

Berbalik pada sayur tadi, saya pilih sayur kailan. Bukan bermakna saya nak masak sayur kailan ikan masin ya. Tidak. Cuma nak masak kailan tanpa ikan masin. Masak sayur... ya, saya sangat suka masak sayur sama macam saya suka makan sayur. Kalau tak ada sayur, saya rasa ada yang tak lengkap dengan makanan saya. Selain tu, saya juga suka ratah sayur, banyak pun saya boleh habiskan. Semalam, lepas sediakan bahan-bahan nak masak sayur, saya rehat-rehat dulu. Dah nak dekat waktu berbuka puasa, barulah saya balik semula ke dapur yang hanya sekangkang kera. Saya main campak-campak aje sebab saya masak sayur kailan goreng aje. Bukannya masak gulai kawah pun. Siap semua saya pun tutup api dapur dengan bangga, tapi saya tak angkat sayur tu. Sengaja tak hidang atas meja dengan makanan-makanan yang lain. Kenapa? Hahahaha...

Azan aje, saya pun minum air. Lepas tu balik semula ke dapur, capai sudu dan masukan sayur dalam mulut. Wow... masinnya! Pandainya anak Pak Wahab masak kan? Malas nak basa-basi, saya bubuh air sikit dalam sayur tu untuk meneutralkan rasa. Itulah sebabnya kenapa saya tak angkat sayur tu, sebab saya dah agak, kalau tak masin mesti tawar. Kiranya saya dah bersiap sedia awal-awal lagi. Pahit? Takkanlah kot. Terus terang kata, masak-memasak memang bukan keahlian saya dan saya memang tak begitu pandai, apa lagi nak mengagak sukatan garam dan gula [kalau yang memerlukan saya letak gulalah]. Jadi bila sayur saya masin, saya okey aje dan tak ada pulak rasa nak malu. Bulan puasa, jadi saya pun tak nak rasa sayur tu masa masak. Kalau bulan tak puasa, PASTI [ya ke pasti?] sayur kailan tu tak semasin semalam. Dah bubuh air sikit, sayur tu tak masin tau!

Tapi tu cerita semalam yang dah saya tinggalkan dan saya berbahagia sebab dapat menyudahkan puasa saya dan dapat makan kenyang-kenyang macam orang tak makan selama tiga hari tiga malam. Harap hari-hari seterusnya saya akan diberikan kesihatan yang baik, ;-)

No comments:

Post a Comment