- KeInGiNaN tAk KeSaMpAiAn -

By | 9:02 PM 3 comments
Hari ni Ramadan Kelapan! Cepat betul masa berlalukan? Sedar tak sedar dah 8 hari umat Islam berpuasa. Syukur sebab kita diberikan kesempatan menjalani bulan ini sampai ke hari ini. Tak seperti moyang saya yang baru saja pergi pagi tadi. Kata mak saya, dia pergi semasa sedang berbual-bual dan ketika duduk. Mudah! Sangat mudah sama seperti nenek saya dua tahun lepas. Saya pun tak balik sebab cuti yang memang tak berapa nak ada. Hanya mendoakan yang terbaik untuk dia.

Sebenarnya, dia bukanlah moyang sebenar saya. Maksud saya bukan mak kepada nenek saya, tapi mak sedara nenek saya dan bagi saya dia tetap moyang saya. Apalagi, nenek saya dan mak sedara dia ni sangat rapat dibandingkan orang lain. Saya tak ingat bila kali terakhir saya tengok dia dekat-dekat. Mungkin hujung tahun lepas agaknya masa sepupu saya kahwin sebab lepas tu saya jarang keluar rumah bila balik kampung. Masa saya lebih banyak saya habiskan bersama keluarga saya.

Dia ada asma dan orang tua macam dia memang sekejap baik sekejap sakit. Lumrah hidup! Satu hari nanti, kalau panjang umur kita semua pun akan rasa keadaan yang sama. Tapi mengikut cerita mak dan nenek saya, sebenarnya dia tidaklah tua sangat. Umur hampir sebaya dengan nenek saya. Orang dulu-dulu kan? Bila mak mengandung, anak pun mengandung sama sebab masing-masing berkahwin pada usia yang sangat muda. Abang saya yang ketiga pun sebaya dengan ucu saya, bahkan sepupu saya pun sebaya dengan mereka berdua. Dapat saya bayangkan mesti kelakar bila anak buah dan mak sedara duduk satu kelas. Tapi yang ada dalam kepala saya, kalau abang dan sepupu saya dibuli, tentu ucu saya akan jadi penyelamat, macam tulah sebaliknya. Dan yang pasti, ucu saya pernah dukung saya dari sungai sampai ke rumah yang jaraknya agak jauh sebab kaki saya terkena sengat ikan masa kita orang mandi sungai. Larat pulak dia, padahal dia hanya 3 tahun aje tua daripada saya.

Dan saya... memang nakal teruk dulu. Saya tak melawan cakap nenek saya [tak tahu kenapa, mungkin sebab mulut dia kot], walaupun ada sesuatu yang terbuku di hati. Saya hanya merungut-rungut di belakang nenek saya. Tapi moyang saya ni... ada kata-katanya yang saya lawan dengan muka selamba badak, atau badak pun tak selamba macam saya. Mungkin mulutnya lebih bising daripada nenek saya agaknya. Bukan hanya saya, tapi Jaja dan Lin juga sebab dalam keluarga memang kami bertiga 'kacang hantu'. Bahkan kami pernah tak tegur dia sebab masa tu kami bertiga masih tak pandai guna otak dengan baik sangat. Bagi saya masa tu, bila orang tegur tandanya orang tak sayang, orang benci dan orang marah. Budak-budak lagi kan, semua yang dibuat terasa betul walaupun jelas-jelas salah.

Tapi makin lama masa berlaku, saya makin dewasa. Saya mula sedar, orang tegur, orang marah, itu... tandanya orang saya. Kalau orang tak sayang, orang hanya pandang, tengok, lihat dan dengar, kemudian orang buat macam tak ada apa-apa. Saya berubah bukan kerana teguran tapi saya berubah kerana dah sampai masa saya untuk saya berubah. Melangkah ke universiti, semua kenakalan saya, saya tinggalkan begitu saja. Sampai-sampai ada orang cakap pada saya, "Tak sangka jadi orang bila dan besar." Saya nakal, itu... saya akui tapi saya bukan jahat dan saya tak pernah buat jahat yang melewati batas. Nakal saya setakat di kampung dan kalau di kampung, apa sangatlah yang boleh dilakukan.

Hubungan saya dengan moyang saya pun pulih dengan sendirinya, bila masanya saya tak sedar tapi sedar-sedar kami dah boleh berbual-bual dan bergelak-ketawa macam saya dengan nenek saya juga. Dan yang paling kerap ditanya pada saya, “Bila kau nak kahwin?”. Macam biasa bila ditanya, saya tergelak-gelak sambil cakap, “Nantilah.” Dia kata lagi, “Tunggu nanti kau, aku dah mati agaknya. Aku teringin nak tengok kau kahwin.” Saya terus juga ketawa bila dengar ayat tu. Saya tahu mati itu pasti sebab tak ada manusia pun dalam dunia ni yang boleh tongkat dunia.

Dan akhirnya... semalam dia pergi juga bersama keinginan yang tak kesampaian. Tapi apakan daya, saya memang tak dapat nak penuhi keinginan dia sebab memang soal jodoh pertemuan dan ajal maut bukannya ada kat tangan manusia. Jadi sebagai cicit dia, yang mampu saya buat, mendoakan moga rohnya selalu ada dalam rahmat ALLAH. Untuk moyang saya dan nenek saya yang sangat saya rindui, lebih-lebih lagi di bulan mulia ni, AL-FATIHAH...
Newer Post Older Post Home

3 comments: