- SaYa NaK aBaNg SaYa [ 3 ] -

Setiap kali bercerita tentang masalah kereta, yang ada di fikiran saya adalah SAYA NAK ABANG SAYA. Teruk kan saya? Saya macam tak pandai berdikari. Dulu saya nak abang saya sebab saya tak reti nak pasang road tax sendiri. Kalau rasa nak tahu macam mana cara saya pasang road tax buat pertama kali, bolehlah baca [DI SINI]. Lepas tu saya nak abang saya sekali lagi bila saya terasa ada orang pandang-pandang kereta saya sebab saya rasa tayar kereta saya pancit. Ceritanya pun boleh dibaca di [DI SINI].

Tapi minggu lepas, bila seorang kawan bertanya pada saya, saya pandai tak nak check minyak hitam, air bateri dan sewaktu dengannya. Kebetulan pula pagi tu masa saya test wiper kereta, tak ada air yang keluar dan saya beranggapan kalau air tu dah habis. Dalam benak saya, balik karang nak call abang saya dan tanya dia macam mana nak buat sebab saya memang tak pernah buat dan tak sedar langsung air tu memang dah habis terus. Katalah saya apa dan macam mana pun, saya memang tak pandai dan saya mengaku ketidakpandaian saya tu.

Bila kawan saya bertanya, adalah kawan-kawan saya yang lain bercerita tentang pengalaman-pengalaman yang pernah didengar. Ada kata, kereta berasap, ada yang kata kereta meletup dan sebagainya. Hati saya berdebar-debar sebab saya memang tak pandai semua tu. Yang saya tau, hanya start enjin kereta lepas tu bawa pergi pejabat, sampai masa balik semula ke rumah. Perjalanan saya dari pejabat ke rumah antara 15-20 minit aje, kalau jalan okey mungkin hanya 10-15 minit. Dan lagi yang saya tahu, macam mana nak isi minyak dan isi angin dalam tayar lepas berpeluh-peluh masa pertama kali buat beberapa bulan lepas. Lain daripada itu memang saya agak dungu. Bukan saya b_d_h, tapi... sebab saya tak pernah belajar dan tak tahu macam mana nak belajar dan terasa perlu ke saya belajar.

Ya... saya tahu saya memang driver paling teruk dalam dunia ni, tapi tolonglah jangan kutuk depan-depan saya sebab saya pun tahu malu dan ada rasa malu juga. Kalau nak kutuk, silalah kutuk kat belakang saya sebab setiap kutukan tu bagaikan hadiah tak ternilai untuk saya. Kan orang kutuk kita, kita dapat pahala kan? Tapi sila buat di belakang saya ya, kawan-kawan.

Lepas yang bertanya tak ada, saya pergi pada kawan saya, seorang perempuan sebab dengan kawan lelaki saya segan. Saya tanya pada dia sama ada dia free atau tidak, kalau free saya nak ajak dia turun kat basement. Saya kata lagi yang saya tiba-tiba jadi takut bila bercerita fasal kereta tadi. Sebenarnya saya mintak tolong dia tengok-tengokkan air bateri, minyak hitam dan semua sekali sebab dia kata dia pandai. Alang-alang saya memang tak pandai, saya mengaku ajelah yang saya memang tak tahu apa-apa. Kakak tu dengan senyum ikut saya walaupun saya tahu dia banyak kerja nak dibuat.

Sampai kat kereta, dia tanya saya itu dan ini, saya jawab saya tak tahu dan betul-betul tak tahu. Jadinya, kakak tu buat semuanya. Saya siap kata pada dia yang saya rasa air wiper dah habis. Dia tengok minyak hitam dan benda-benda lain. Bila tengok tangki air wiper, memang dah kering pun. Terhegeh-hegeh saya capai air yang memang ada dalam kereta untuk isi semula. Mujur kereta tu tak apa-apa dan semuanya nampak macam terkawal. Itu apa yang kakak tu bagi tahu saya.

Balik semula ke bahagian, saya dah boleh berlapang dada. Tapi bila hal kereta tu disebut-sebut sekali lagi, entah kenapa saya tiba-tiba jadi sedih, jadi malu sebab saya apa pun memang tak tahu apa-apa kalau berkaitan dengan kereta. Tiba-tiba saya kembali jadi adik cengeng yang nak nangis macam anak kecil. Dan nak kata, SAYA NAK ABANG SAYA supaya dia boleh buat semua untuk saya dan kalau dia ada, dia pasti akan buat untuk saya. Dia tak akan gelak-gelakkan saya dan buat saya malu dan segan dengan diri sendiri dan orang lain juga. Memang tak malu betul! Tapi taklah sampai air mata saya gugur ya, kawan-kawan. Saya terus juga senyum-senyum dan ketawa-ketawa perlahan sambil bawa rasa malu sama. Memanglah saya dah kenal kawan-kawan saya dah lama dan saya tahu mereka memang tak ada niat apa pun, niat dia orang baik. Saya pun bukannya kisah pun dengan apa yang dia orang cakap selalunya. Hanya saya yang terlebih emo minggu lepas tu.

Tapi sungguh, saya memang agak segan hari tu. Rasa macam b_d_hnya saya ni. Entahlah! Setiap kali mula memegang pemegang pintu kereta, yang terdetik di hati saya hanyalah saya tawakal dan serahkan segala-galanya pada ALLAH. Berharap dan berdoa agar perjalanan pergi dan balik saya dilindungi DIA yang lebih tahu dibandingkan manusia. Kalau bukan keadaan mendesak, mungkin sampai sekarang ni saya tak akan bawa kereta sebab saya memang tak cukup berani lepas apa yang terjadi. Di sini, saya tak ada sesiapa selain kawan-kawan, tapi saya juga bukan jenis suka menyusahkan kawan-kawan sebab saya segan. Persahabatan bukan tiket untuk saya meminta pertolongan sesuka hati sebab saya bimbang kelak terjadi sesuatu, budi yang ditabur menjadi sebutan. Bukan berprasangka tapi resam manusia memang begitu kan? Itu lumrah hidup yang sesiapa pun pasti tahu dan awal-awal lagi dah dapat tebak.

Memang tak begitu mudah ya hidup sendiri ni? Segala-galanya kena buat sendiri, segala-galanya kena fikir sendiri, kena berhati-hati selalu dan kena ada banyak rasa takut daripada berani, termasuk rasa takut pada hantu sampai tak ada rasa pun nak tengok cerita hantu, apalagi bagi orang yang tak berapa nak berani macam saya ni. Semua ni, semua rasa ni... saya percaya tak semua orang rasa, yang mengalami aje yang boleh tahu macam mana rasanya. Yang tak pernah rasa akan rasa mudah sebab mereka berkata-kata berdasarkan apa yang mereka lihat, bukan yang mereka rasa. Bercakap memang mudah sebab dasar lidah memang tak bertulang, tapi... bila sampai satu hari nanti mereka yang pandai bercakap tu terpaksa melalui apa yang tak pernah dirasa, barulah mereka akan rasa betapa tinggi langit tu tak seperti yang mereka fikir dan bayangkan. Hidup ni ibarat roda, kawan-kawan. Berada di atas bukan jaminan yang kita akan terus kekal begitu selagi hayat dikandung badan. Tidak! Siapa tahu, yang ada di tangan tiba-tiba satu hari nanti tak akan ada lagi di tangan dan yang tak ada tiba-tiba aje boleh ada di tangan. Kuasa ALLAH... siapa manusia nak mencabar?

2 comments:

  1. alahai aleya..ada gak rupanya org yang sama serupa cm kakmid..tau bawak keta jek..yg lain hampeh..bezanya 100% bergantung kat hubby waima isi minyakpun!!!kalau boleh elak, memang taknak bawak keta tuh!!!

    ReplyDelete
  2. kak mid mcm kak long sy, dia pun x tau isi minyak kete... hehehe...

    ReplyDelete