- ToLoNg JaNgAn MaKaN sAyA! -

1:12 PM

Hari ni saya sudah ceria kembali, sudah tidak mempamerkan wajah apam basi hanya gara-gara saya DIPAKSA potong barisan semalam. Apa makna potong barisan dalam hidup saya, bolehlah dirujuk [DI SINI]. Kalau tak mahu klik situ, tengok N3 semalam pun dah boleh, bukan jauh sangat, hanya di bawah N3 ni aje. Alah... yang saya beri tajuk SAYA SURUH IKAT AJE!

Kenapa saya ceria hari ni, sebab saya dah tak rasa malu dan rasa bersalah lagi atas beberapa sebab. Pertama, sebab saya tahu saya tak salah, kalau orang tak tahu saya tak salah pun tak apa sebab saya tahu DIA tahu bukan niat saya macam tu. Kedua, saya dah meluahkan rasa malu saya dalam blog petang semalam. Itu buatkan separuh daripada yang terhempuk di pundak terasa ditarik ke luar. Ketiga, saya dah bercerita pada kawan saya, Diana dan Kak Zuri tentang apa yang berlaku. Dan keempat, sebab hal semalam sudah pun menjadi sejarah yang tetap meninggalkan kenangan dalam hidup saya.

Semalam, saya rasa saya dah tak nak lagi pergi ke kantin tu dengan alasan saya malu kalau-kalau terserempak dengan kawan-kawan yang sudah saya potong semalam. Tapi hari ni, saya pergi juga selepas menolak ke tepi rasa malu dan rasa bersalah saya yang menggebu-gebu. Bahkan hari ni saya pergi lebih cepat daripada semalam dan masih pergi dengan kawan-kawan yang biasa. Kebetulan lauk sampai cepat, bagus juga.

Tekad saya, saya tak mahu makan ikan bakar hari ni sebab dah dua hari berturut-turut saya makan ikan bakar [hari pertama ikan kembung, hari kedua ikan cencaru] dan kalau ikan tu boleh bercakap, pasti ayat yang keluar berbunyi begini; “TOLONG JANGAN MAKAN SAYA!” Ikan tu keluarkan ayat macam tu sebab dah jemu tengok saya yang asyik makan ikan bakar. Tapi mujur juga ikan tu tak berkata-kata dan kalau ikan tu tiba-tiba berkata-kata, saya rasa mulai hari ni semua orang DBP termasuk saya akan jadi orang yang rajin masak walaupun tak sempat sebab tak nak pergi kantin, kat kantin tu ada yang ‘menakutkan’.

Masa tengok lauk, saya nampak ada satu kakak yang biasa jual kuih dan saya sukakan setiap kuih yang dia bawa sebab sedap. Kebetulan sepanjang 4 hari puasa saya tak pernah beli kuih, saya pun beli dua jenis kuih. Bila saya tengok, macam banyak. Tapi lepas tu saya pujuk hati kata sebab esok dan lusa cuti, saya tiba-tiba terasa nak makan banyak-banyak. Gelojoh eh, Marwati Wahab @ Aleya Aneesa? Boleh tahanlah! Lagipun kalau banyak punya kena bawa balik juga sebab saya dah bayar. Kalau saya pulangkan, saya takut bila balik ke bahagian mata saya bertukar lebam sebab dapat buku lima, ;-)

Puas hati dengan kuih Jadi... saya pun ambillah lauk yang saya terasa nak makan masa berbuka nanti. Kemudian saya pun beratur. Kali ni saya pastikan kakak semalam tak ikat lauk-lauk saya, biarlah diikat kemudian aje. Saya memang tak nak memalukan diri sendiri buat kali kedua sebab saya jenis cepat serik. Mujur juga barisan tidak sepanjang semalam. Cepat aje giliran saya sampai. Tiba pada cashier, mata saya asyik pandang ikan bakar, tapi saya tak telan air liur ya sebab saya tahu saya puasa. Dengan muka resah, saya pun tanya; “Ikan apa tu?”. Cashier jawab; “Pari dengan ikan kembung.” Saya senyum dan kata lagi; “Bagi saya ikan pari!”. Dalam hati saya kata sabar ajelah aku ni, tadi berkobar-kobar tak nak makan ikan bakar. Sudahnya tunduk juga pada yang dinamakan si ikan pari. Maknanya, hari ni adalah hari ketiga saya makan ikan bakar secara berturut-turut.

Terukkan saya ni? Tapi nak buat macam mana, saya memang jenis akan makan makanan yang sama kalau hati dah suka. Contohnya, kalau hari ni pergi pasar malam, saya akan beli nasi kerabu. Minggu depan pun saya pasti beli nasi kerabu lagi. Minggu depan, minggu depan dan minggu depan lagi saya tetap juga akan beli makanan yang sama sampai saya rasa jemu.

Ikan bakar... saya memang penggemar tegar ikan bakar. Mungkin sebab saya anak nelayan, makan ikan memang jadi kegilaan saya. Bukan bila dah dibesarkan dengan ikan saya patut jemu makan ikan ke bila dah besar? Entah! Tapi saya memang tak jemu makan ikan, apalagi ikan bakar. Makanan kegemaran saya masa kecil dulu sebab bukannya susah nak masak ikan bakar. Mak saya pula, selalu tak tolak bila disuruh bakarkan ikan sebab mak saya mak yang sangat baik [kat mata saya ya]. Kalau ada orang kata mak saya tak baik, saya tak peduli sebab seorang ibu tak mungkin jahat pada anak-anak dan mak saya memang bukan orang jahat. Buktinya, dia sudah mendidik saya sehingga saya tak jadi orang yang juga jahat. Tapi nakal, tu memang adalah masa saya remaja dan kanak-kanak dulu. Tapi soalnya, ada ke remaja dan kanak-kanak yang tak nakal? Kalau ada... tahniah! Bagus betul tu.

Dan petang ni, insya-ALLAH saya akan berbuka puasa dengan makanan-makanan yang saya beli, tapi kena masak nasi dululah. Kalau pun ikan pari tu kata macam ni; “TOLONG JANGAN MAKAN SAYA!” pun, saya tetap akan makan juga sebab saya tak beli ikan tu dengan susah payah semata-mata sebab nak tengok aje. Lagipun saya tak bayar guna duit daun ya, jadi saya tentu aje boleh makan.

Kepada kawan-kawan yang sudi berkunjung, SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA. Moga kita selalu dalam lindungan DIA.

You Might Also Like

4 comments

  1. betul spt status akak kt fb..
    rajin update blog.. hihi
    xpe, saya suka baca coretan akak ni..
    mcm2 pengalaman akak spnjg 4 hari puasa..
    & saya pastikan blog akak termasuk dlm blog lists saya..
    teruskan menulis ye..
    salam ramadhan jugak..(:

    ReplyDelete
  2. terima kasih, klu ada yg baca nanti akak jd lebih rajin tau... hehehe...

    ReplyDelete
  3. terima kasih, klu ada yg baca nanti akak jd lebih rajin tau... hehehe...

    ReplyDelete
  4. terima kasih, klu ada yg baca nanti akak jd lebih rajin tau... hehehe...

    ReplyDelete