- SaYa NaK aBaNg SaYa [4] -

9:24 PM

“Kalau tayar kereta pancit, macam mana? Macam mana ya pula rasanya tayar kereta pancit ya? Dan lagi, apa yang aku nak buat kalau kereta betul-betul tayar kereta pancit?”

Selalu pertanyaan-pertanyaan macam tu berlegar-legar di kepala saya sepanjang saya mula pegang stereng kereta lepas empat tahun. Malah, pertanyaan yang sama boleh dikatakan selalu saya tanyakan bila melangkah aje kaki masuk kereta. Entah kenapa, saya rasa takut kalau ditakdirkan tayar kereta saya betul-betul pancit. Tak kiralah pancit sebelum berjalan, tengah jalan atau sebaik saja sampai ke destinasi. Dalam apa pun situasi, saya tetap takut kalau ditakdirkan tayar kereta saya pancit. Sebabnya, bila pancit saya tak tahu pada siapa saya nak berharap. Abang-abang saya tak ada, adik-adik saya pun tak ada. Kawan-kawan memang ada, tapi seboleh mungkin saya tak nak susahkan kawan-kawan sebab saya malu. Rasa-rasanya, macam dah kerap benar saya menyusahkan atau dalam erti kata lain, mengharapkan kawan-kawan yang tentu aje ada life sendiri.

Dan Ramadan ke-17, akhirnya yang saya takutkan berlaku juga. Tayar kereta saya betul-betul pancit! Itu pun saya memang tak tahu macam mana rasanya bila tayar kereta pancit sebabnya itulah pertama kali pengalaman tu saya rasa. Kalau tayar motor pancit saya memang dah tahu sebab dah biasa sangat. Adik saya pernah kata, naik aje motor dengan saya, tayar motor dia mesti pancit. Bukannya adik pertama saya, tapi adik bongsu saya juga. Malah, dengan abang-abang saya pun saya pernah rasa pengalaman tayar kereta pancit.

Pernah satu hari, motor adik saya pancit kat Highway Perling. Jauhnya kami berdua berjalan, TUHAN aje yang tahu. Rasanya macam kaki saya nak tercabut aje. Ada orang nak tolong tapi adik saya tak mahu sedangkan kalau ikutkan saya, terima ajelah. Tapi adik saya degil, dia nak tunggu juga adik dia yang bermaksud adik bongsu saya. Katanya, jangan mudah benar terima pertolongan orang. Bagi saya apa salahnya terima memandangkan saya dah penat, sedangkan bagi adik saya, kami perlu berhati-hati dalam apa pun keadaan. Betul! Apa yang dia cakap tu memang tak ada salahnya. Sudahnya, menjelang senja barulah adik bongsu saya datang. Bukannya dia datang sendiri, habis diangkutnya sepupu-sepupu saya sekali. Jadilah kami selonggok manusia di tepi jalan. Bila dah ramai, kerjanya asyik menyembang dan kerja menukar tiup motor jadi lambat berkali-kali ganda daripada biasa. Nak dijadikan cerita, tiba-tiba kereta polis berhenti depan kami dan mata dua orang anggota polis tu asyik tertumpu pada saya. Melihat banyak motor, mesti dia orang curiga, apalagi cuma saya sorang aje perempuan. Agaknya dalam kepala dua polis tu, adik-adik saya dan sepupu saya tu nak berlumba motor dan tentu aje saya makanan mereka. Oh... tidak, saya tak rela dianggap b_h_i_ okey!

Dan berbalik pada tayar kereta saya yang pancit. Memang saya terasa macam ada yang tak kena dengan kereta saya sepanjang jalan, tapi saya ingatkan kereta saya ada masalah pada enjin. Langsung tak terdetik di hati saya yang tayar kereta saya pancit. Saya hanya tahu pancit sebaik aje sampai pejabat bila tengok tayar belakang dah tak serupa tayar dah. Ya ALLAH... paniknya saya hanya DIA yang tahu. Dalam keadaan tayar kempis macam tu saya sampai ke pejabat, saya sungguh-sungguh tak dapat terima kenyataan. Tapi syukurlah sebab saya selamat sampai ke pejabat juga.

Kat Bahagian, saya relaks aje macam biasa. Tapi hanya pada muka sedangkan hati saya, memang gedebak-gedebuk memikirkan macam mana saya nak buat. Saya bisikkan kat Diana kata tayar kereta saya pancit, tak nak kawan-kawan yang lain dengar. Saya tahu Diana sama macam saya, tak tahu apa-apa fasal kereta, tapi saya perlukan seseorang untuk luahkan kebimbangan dan kegusaran saya. Tak dapat tolong pun tak apa asalkan saya dapat ringankan sikit beban perasaan saya. Masa pula makin berlalu, jadi saya tanya pada Kak Noni sebab dia pandai sikit fasal kereta dan masa tulah kawan-kawan yang lain tahu. Kak Noni pula jenis kaki menyakat dan dia menyakat saya sebab dia kata dia suka menyakat saya. Saya yang malu bercampur segan, merah mata sebab rasa sedih sangat. Air mata saya rasa macam nak gugur sebab saya rasa saya sorang-sorang aje dalam dunia ni.

Kalau ada abang saya, tentu dia akan berkejar tolong saya kalau tahu saya ada masalah. Tapi jarak JB dan KL, bukan macam jarak DBP ke Desa Petaling. Saya tak mungkin akan menyusahkan abang saya sampai ke tahap tu sebab saya bukan adik yang tak berhati perut. Tapi saya capai juga telefon dan call abang saya sebab saya nak tanya fasal tayar spare yang tak pernah saya ambil peduli. Malangnya, baru dia kata ‘hello’ aje, air mata saya titis juga. Tiba-tiba aje saya terasa yang SAYA NAK ABANG SAYA masa tu juga supaya rasa risau dan gusar saya cepat-cepat pergi, supaya saya tahu saya bukan sorang-sorang dalam dunia ni. Lepas abang saya cakap tayar spare tu okey walaupun mungkin kurang angin sebab lama tak pam, saya terus tak boleh cakap apa lagi sebab air mata saya dah banyak gugur. Saya dengar abang saya asyik cakap ‘hello’ tapi saya terus diam dan terus putuskan talian sebab saya bimbang kalau-kalau saya meraung kuat. Mana nak letak muka kalau jadi macam tu?

Lepas cuci muka dan mata yang dah merah macam biji saga, balik tempat duduk dan Kak Noni ajak saya turun tengok kereta. Kat lobi jumpa Along, kawan yang pernah satu Bahagian dengan saya dulu. Kak Noni ajak Along turun sama dan sudahnya Along yang tukarkan tayar. Tengok Along yang lelaki tu berpeluh-peluh, macam mana agaknya kalau saya yang kena tukar tayar spare tu? Aduhai! Akhirnya tayar berganti dengan pesanan, perkara pertama saya kena buat ialah isi angin dalam tayar spare sebab angin dah kurang. Dan, itulah yang saya buat sebaik saja balik. Bukan hanya tayar spare tu yang saya isi angin, semua sekali sebab saya dah pandai isi angin dalam tayar, macam dalam SAYA NAK ABANG SAYA [2] yang boleh dibaca [DI SINI] kalau ada yang sudi menjengah lembaran dulu-dulu kala. Lepas tu saya terus pergi bengkel dekat-dekat dengan rumah. Tayar kereta yang bocor ditampal sebab tayar tu baru aje abang saya tukar dan bunganya langsung tak terjejas. Takkanlah saya nak tukar yang baru kan? Buat rugi aje!

Buat Diana yang sudi jadi pendengar, Kak Noni yang sanggup membantu walaupun dia dah sakat saya sampai merah mata dan Along yang sudah keluarkan peluh untuk saya, terima kasih tak terhingga. Kalau saya tak dapat balas budi korang bertiga, harap ALLAH akan selalu tolong kalau korang ada masalah kelak.

You Might Also Like

2 comments

  1. yerr... betul tu kak.. sy pernah kol abg sy utk tanya camna nk ganti break-light bulb yg dh hangus.. tu pun sendiri buat.. huhuhu...

    ReplyDelete
  2. ya... mmg susah kan kalau x tau. kalau tau pun rasanya mcm x cukup kuat je nk tukar tayar kereta tu, hehehe...

    ReplyDelete