- RaMaDaN kE-15 -

7:03 PM

Hem... tak sedar yang dalam diam-diam dah 15 hari umat Islam di seluruh dunia berpuasa dan secara tak langsung sudah RAMADAN KE-15 rupa-rupanya. Entahkan masa yang cepat berlalu, entahkan kita semua yang leka dengan rutin seharian. Rutin yang kadang-kadang memang harus dan kena dilakukan dan kadang-kadang pula tak harus dilakukan tapi sengaja dilakukan sebab kita sendiri yang nak lakukan demi puaskan hati sendiri. Pendek kata, buat tak apa dan kalau tak buat pun tak apa-apa sebenarnya.

Dalam 15 hari puasa ni saya tertanya-tanya, semua orang dah buat persediaan untuk raya ke tak ya? Tapi bila difikir-fikirkan balik, orang dewasa biasanya memang tak berapa kisah sangat dengan persiapan raya, maksud saya macam kasut raya, beg tangan raya dan baju raya. Alahai... beg tangan raya pun ada ke? Tak ke lawak tu? Tapi okey apa kalau semuanya baru, barulah semangat nak raya. Tapi memang macam tulah, orang dewasa sebenarnya memang tak ada apa sangat bila raya menjelang, mereka lebih mementingkan soal persiapan rumah dibandingkan persiapan diri sendiri. Mungkin mereka lebih berfikir soal cat rumah, langsir rumah, kuih raya, tukar itu ini dan segala macam bagai asalkan ada kemampuan.

Bagi kanak-kanak pula, mereka tak perlu fikirkan soal rumah dan persiapan yang harus dilakukan, jauh sekali soal kuih yang tiap-tiap tahun asyik naik harga seiring dengan harga tepung, minyak dan bahan-bahan lain. Yalah... kalau bahan-bahan nak buat kuih pun naik harga, takkanlah harga kuih tak pernah berubah kan? Kalau tak pernah berubah, nampak sangat penjual kuih betul-betul nak buat sedekah amal jariah pada bulan mulia ni. Tapi soalnya, ada ke penjual macam tu? Tak ada sebab nak hidup perlukan duit juga kan? Saya percaya mereka bukannya terlalu berkira, tapi hendak atau tidak, harga kuih perlu juga dinaikkan, belum lagi ambil kira mereka uli dan bakar kuih lagi.

Okey berbalik pada soal kanak-kanak tadi, saya yakin setiap ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anak-anak mereka. Saya tidak ada anak, tapi saya ada ramai anak buah. Saya melihat, adik-adik, abang-abang dan kakak saya selalu mendahulukan anak-anak mereka sebelum diri mereka sendiri. Saya nampak mereka bawa balik baju dan kasut raya untuk anak-anak mereka dengan wajah lega, padahal dalam masa yang sama mereka masih belum beli apa-apa untuk diri sendiri. Kata mereka, yang penting anak-anak! Dan saya percaya bukan hanya adik-beradik saya yang macam tu, semua ibu bapa yang sayangkan anak-anak mereka juga macam tu.

Dulu-dulu... masa saya kecil, saya tak sebertuah anak-anak buah saya. Bukanlah hidup saya kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang. Taklah sampai macam tu sekali! Tapi hidup sebagai anak nelayan, terpaksa bergantung pada rezeki yang tak menentu. Ada hari-harinya, dapat lebih daripada biasa, ada pula hari-hari yang pergi tangan kosong, balik pun tangan kosong juga. Macam kata abah saya, “Duit minyak pun tak lepas hari ni”. Untuk orang yang punya anak 6, kesukaran semakin bertambah dan bila raya menjelang, saya yakin tentu abah dan mak saya susah hati memikirkan persiapan anak-anak. Kata mak saya, “Mak tak ada apa-apa tak apa, asalkan anak-anak dapat baju raya baru”. Ya... setiap tahun, sekurang-kurangnya kami adik-beradik ada baju raya baru sepasang seorang, kalau lebih mungkin dua pasang. Tapi... ada beberapa tahun, baju raya saya [hanya saya] dibelikan nenek saya. Tak tahu atas sebab apa, tapi saya beranggapan mungkin nenek yang ketika tu bekerja di estet kelapa sawit nak bantu abah dan mak saya. Saya tak nak kata nak ringankan ‘beban abah’ sebab saya percaya bagi mak dan abah, kami adik-beradik bukan beban mereka tapi sebaliknya anugerah mereka.

Kini, syukur... kehidupan kami dah banyak berubah kalau nak dibandingkan dulu. Mak abah pun tak perlu lagi fikirkan tentang anak-anak mereka kerana kami semua dah besar dan tahu bagaimana nak mengatur hidup sendiri. Sebaliknya ketika ini, kamilah yang perlu memikirkan mereka. Dan saya... bolehlah berlega hati dan berlapang dada sebab keperluan mak dan abah saya, dah saya selesaikan. Semalam... mak saya kata dia dan abah saya dah beli baju raya. Baju Melayu abah pulak, saya yang pilih sebelum balik KL semalam. Persiapan rumah di kampung pun dah selesai, sedangkan rumah saya tak ada apa-apa persiapan pun. Tak payahlah! Bukannya saya beraya kat Rumah Pink pun. Sekarang ni, saya hanya nak tunggu kuih-kuih yang diorder sampai. Saya rasa tahun ni saya macam tak beli banyak kuih untuk bawa balik ke kampung, tapi bila kira-kira macam banyak pula. Entah apa-apa saya ni1 Itu pun... mak saya ada biskut wajib buat setiap tahun, makmur, tart dan mazola dia.

Aduhai... siapalah yang nak makan kuih-kuih tu semua? Sudahlah budaya ziarah-menziarahi sekarang ni dah makin ditinggalkan, bukan hanya di bandar tapi di kampung-kampung juga. Tapi... nak buat macam mana kan? Itukan harga kemodenan yang kita semua rasa hari ini, ;-)

You Might Also Like

0 comments