- RaMaDaN kE-25 -

1:00 PM

RAMADAN KE-25! Rasanya Ramadan dah semakin ke penghujung. Lagi beberapa hari saja lagi, beberapa hari yang sudah boleh dikira dengan menggunakan jari-jemari sebelah tangan, Hari Raya Aidilfitri akan mengucapkan Selamat Datang Cinta [apa kaitan ucapan semacam ni? Tapi biarlah kan? Bukannya kena bayar pun!] pada seluruh umat Islam yang ada di seluruh dunia. Tanda kalau perjuangan kita semua selama sebulan di bulan penuh barakah ini akan sampai ke penghujung.

Dan sepanjang bulan Ramadan ini, saya tertanya-tanya juga apa sebenarnya yang telah saya lakukan? Setelah difikir-fikirkan dengan teliti, tolak dan tambah sesuka hati, sukat dan timbang sesedap rasa, jawapannya... saya masih menjalankan rutin harian yang sama. Yang berubah hanya bila sampai masa, saya pasti bergegas ke kantin DBP di tingkat 5 untuk bungkus lauk dengan kawan-kawan saya. Hajat tak nak beli lauk sepanjang bulan Ramadan tahun 2011 ternyata hanya tinggal hajat yang tak kesampaian. Bukannya tak boleh dicapai, hanya saya memalaskan diri sendiri untuk mencapai hajat yang sebetulnya tidaklah sesukar mana. Pemalas kan saya? Ya, saya mengaku!

Entahlah... kadang-kadang saya berkata-kata sendiri, “Kenapa perlu susah kalau ada jalan mudah?” Maksud saya, bukanlah sampai saya akan buat jahat atau buat apa saja asalkan hajat saya tercapai. Tidaklah sampai sekejam itu. Pertanyaan tu hanya untuk situasi, masak-memasak dan perkara-perkara yang seumpama dengannya. Lagipun, saya cuma sorang-sorang, tak perlulah nak masak beria-ia dan saya akui yang saya hanya akan masak bila saya terasa nak masak atau saya terpaksa masak sebab tak ada pilihan. Situasi terpaksa tu pulak lahir pada setiap hujung minggu. Jarak kedai makan yang memaksa saya bawa kereta kalau nak beli makanan, ataupun memaksa peluh saya keluar berjurai-jurai ke jalan raya semata-mata mahu mendapatkan sepinggan nasi, membuatkan saya rasa terpaksa memasak untuk diri sendiri. Hem... kalau macam tulah caranya, maka tak hairanlah kalau sampai ke saat ni skill memasak saya hanya meningkat 10% ke 15% kalau nak dibandingkan zaman dulu-dulu. Nak lawan Cef Wan atau pun Cef Ismail memang taklah. Dua cef tu masak sambil pejam mata pun tak tentu lagi saya dapat kalahkan dia orang tu.

Okeylah, saya nak tinggalkan dua cef glamor tu sebab tak ada kaitan dengan saya, melainkan dia orang nak ajar saya memasak sampai saya boleh jadi setanding dengan dia orang atau lebih hebat daripada dia orang. Memang bakal jadi sedara tanggang saya ni sebab derhaka dengan cikgu. Sekarang saya nak cerita fasal persiapan raya pulak. Persiapan saya tahun ni biasa-biasa aje. Sebelum buat persiapan untuk diri sendiri, saya pastikan persiapan kat rumah abah selesai. Kata mak, dia nak tukar langsir sebab tahun lepas tak tukar. Saya kata okey! Adik tanya nak cat warna apa tahun ni? Saya kata tak kisahlah warna apa pun. Bukannya nak cat luar pun sebab luar tahun lepas dah cat, yang nak dicat tahun ni cuma bahagian dalam rumah aje. Kuih pulak... saya order sana sikit, sini sikit sebab tak nak membazir macam tahun lepas dan bila dicantumkan sana sikit + sini sikit = sebenarnya macam banyak juga. Menu tambahan, biskut raya wajib mak saya, biskut makmur, biskut mazola dan tart bunga. Rajin benar dia membakar! Pembaziran sekali lagi berlaku dan saya harap tahun ni semuanya habis dimakan orang walaupun dengan rasa malu terpaksa saya akui yang budaya ziarah-menziarahi bukan hanya makin dilupakan di bandar, tapi di kampung saya juga, bahkan saya salah seorang daripada penyumbang kepada kelupaan itu. Dan paling penting, baju raya mak dan abah saya dah ada. Kiranya, persiapan kat rumah abah saya dah selesai walaupun kat Rumah Pink, apa pun saya tak buat, malah sebalang biskut raya pun tak ada.

Untuk diri saya sendiri, adalah baju raya yang saya beli siap. Ada juga yang saya tempah. Cumanya saya rasa agak tak puas hati dengan baju yang ditempah. Bukannya baju yang bermasalah, tapi kain. Kalau selalu lipat kain saya di sebelah kiri, tahun ni sebelah kanan. Padahal... yang jahit tukang jahit yang saya biasa pergi. Raya belum pun mula, tapi saya dah terbayang-bayang betapa susahnya saya nak melangkah nanti sebab saya rasa kekok dengan lipat kain di sebelah kanan tu. Jangan saya jatuh tersembam sudahlah ya! Kalau tak, saya saman tukang jahit saya tu sebab menyumbang pada kecederaan saya jatuh tersembam. Selain daripada baju, adalah kasut. Tapi tahun ni saya tak beli beg tangan sebab beg tangan tahun lepas tak guna lagi. Dan lagi... saya dah pun tukar duit raya untuk anak-anak buah saya seramai 8 orang tu, sepupu-sepupu yang masih kecil dan anak-anak saudara sepupu. Lain daripada dia orang, biasanya saya tengok-tengok orang juga nak bagi. Kedekut kan? Bukan kedekut, cuma berjimat. Hehehe. Lagipun biasanya abah saya dah bagi, cukuplah tu kan? Budak-budak tak elok pegang duit banyak-banyak tau!

Tapi tak kisahlah apa persiapan raya saya, persiapan keluarga saya dan persiapan semua yang akan menyambut Hari Raya Aidilfitri tahun ni, yang penting raya tetap raya. Nak sambut atau tidak, raya tetap juga akan datang dan semoga kedatangan raya mampu menggamit senyuman di bibir kita semua, ;-)

You Might Also Like

0 comments