- ReViEw KASIH BENAR KASIH dArIpAdA lInLoNeLoVe -


Tajuk : Kasih Benar Kasih
Novelis : Aleya Aneesa
Terbitan : Alaf 21 tahun 2011
Bil. m/s : 496
Tagline : " Awak ni comel macam arnab sayalah." Dr. Dinzley

Ini kali pertama aku baca novel karya novelis Aleya Aneesa ni. Walaupun da byk jgk la rasanya karya beliau diterbitkan, inilah kali pertama aku mendekati karyanya. Aku bukanlah pakar dalam penulisan dan aku amat cemburu pd mereka yg dianugerahkan kelebihan ini. Apa yg aku boleh lakukan, adalah meneruskan membaca dan menyokong setakat termampu karya novelis tempatan dgn review spya mudah aku ingat jalan ceritanya nanti...

Kisah kena kahwin atas pilihan orang tua menjadi intipati dan rencah utama dlm novel ni. Kisah biasa yg sering diutarakan dlm cerita novel mahupun drama2 tempatan la. Tapi apa yg lebih menarik lagi ttg novel ni adalah kisah yg terjadi antara 2 watak utamanya iaitu Annura Farahin dan Dr. Dinzley Amrin. Dek krn nak merapatkan hubungan persahabatan antara Emran dan Safura dan Nurlaila dan Idham, Annura dan Dinzley terpaksa berkenal-kenalan. Sweet kan takdir jodoh macam ni, tak payah pening2 nak mencari. Dah ada depan mata, tp yg payahnya pulak bila sebarang keputusan melibatkan ibu bapa masing2. Mestilah serba salahkan....

Jom baca review aku pasal novel ni....>>>>>>.

Mula2 baca, novelis bawa kita prolog yg mana seorang gadis yg dihambat kekecewaan mengubat duka di tepi pantai dan ingin menanam semua kenangan lalu di situ. Setiap tingkah lakunya dilihat jelas oleh seorang lelaki yg kemudian mengambil kenangan tu...Kemudian, kisah antara Annura dan Dr. Dinzley seorang doktor veteriner dipaparkan. Mereka berkenalan atas desakan ibu bapa masing2.

Mulanya Annura memang jengkel dgn sikap Dinzley yg sering mempermainkannya sehingga Annura geram setiap kali bertemu. Masing2 tidak mengatakan "tidak" apabila diasak oleh ibu bapa mrk ttg hubungan yg akan dijalinkan ini. Hubungan mereka bertambah baik sehinggalah Annura nekad meneruskan perhubungan mrk ke tahap yg lebih serius dn menerima kehadiran Dinzley dlm kehidupannya. Kehadiran Syirin, kekasih lama Dinzley yg menghilangkan diri menggugah kepercayaan Annura apabila Dinzley ingin menangguhkan perkahwinan mrk yg akan berlangsung tak lama saja lagi. Rupa-rupanya Syirin ada agenda sbb tak mahu kehilangan Dinzley. Annura tetap nekad menerima Dinzley sbg suaminya wlwpn hatinya terlalu duka utk menerima Dinzley sbg suami. Kesabaran Dinzley melayan dendam Annura benar2 mengujinya, kedinginan Annura ttp perlu dilayan krn inilah harga yg perlu dibayar akibat memungkiri janjinya dahulu...

Sedutan babak menarik dalam Kasih Benar Kasih m/s 239-240:

Dinzley : Nanti, kita nk pakai baju apa masa bersanding?
Annura : Lama lagi, kan?
Dinzley : 4 bulan awak kata lama?
Annura : Tak lama, eh? Kita pakai warna biru boleh?
Dinzley : Biru? Alahai...Saya tak suka birulah. Kita pakai warna hijau ajelah.
Annura : Saya tak suka hijaulah.
Dinzley : Saya tak suka biru.
Annura : Saya tak suka hijau! Macam katak pisanglah. Tak kira!
Dinzley : Ah... Saya tetap tak peduli!

Whoops>>>>> Sweet kan....

*** Terima kasih tak terhingga pada LinLoneLove atas coretan di atas. Kawan-kawan yang budiman, kamu, kamu & kamu boleh melawat LinLoneLove DI SINI sebab ada banyak kisah yang menarik.

2 comments: