- CINTA BUAT EMELDA, SELAMAT TINGGAL... -

Alhamdulillah... seperti yang dah pernah saya bagi tahu dalam N3 sebelum ni, akhirnya CINTA BUAT EMELDA [CBE] yang diadaptasi daripada novel saya yang bertajuk KASIH ANTARA KITA [KAK] sampai juga ke titik akhir tepat pukul 8.00 malam, hari Khamis, 3 Mei 2012, iaitu semalam dan saya, tak terlepas tengok walaupun untuk satu episod, ;-)

Apa perasaan penonton CBE dan apa juga agaknya perasaan pembaca KAK? Puas hati atau sakit hati agaknya ya? Entah! Saya tak ada jawapan sebab hati orang lain tak ada dalam kawalan saya, sebab hati sendiri pun ada masa-masanya gagal untuk diselami sampai kadang-kadang terbuat keputusan yang silap.

Kalau ditanya apa perasaan saya sebagai penulis KAK, jujur saya katakan yang saya puas hati dengan apa yang saya lihat di TV, dan puas hati juga dengan komen-komen penonton CBE dan pembaca KAK yang merangkap penonton CBE juga. Mustahil kalau saya katakan tak ada komen negatif, sebab positif dan negatif merupakan dua elemen yang tak boleh dipisahkan, macam rasa suka sendiri. Ada suka tentu ada tak suka, kan?

Kenapa saya puas hati? Sebab... saya masih melihat KAK dalam CBE, saya masih mendengar dialog-dialog KAK dituturkan para pelakon CBE. Kerana saya yang melakar ayat demi ayat dalam KAK, maka saya mudah mengesan mana satu dialog saya dan mana satu bukan dialog saya. Memanglah tak sepenuhnya, tapi ada banyak juga sampai saya rasa, KAK tak diabaikan sepenuhnya.

Saya akui memang ada perubahan yang berlaku, ada penambahan dan pengurangan dalam CBE yang tak ada dalam KAK. Tapi bila diteliti, saya tahu kenapa dibuat begitu. Satu yang jelas, drama dan novel tak sama walau daripada akar yang sama iaitu SENI. Mahu atau tak, perubahan harus dilakukan supaya CBE tak akan jadi drama yang hambar sampai tak mampu dihadamkan penonton.Lebih daripada itu, yang buat saya rasa lega bila pembaca KAK, dapat menerima CBE seadanya, bahkan sanggup tertunggu-tunggu kemunculan CBE setiap hari, Isnin-Khamis. Dan bila CBE habis, mereka terasa kehilangan [Mungkin termasuk saya sendiri, hahaha]. Tapi saya juga tahu ada yang seperti tak dapat menerima CBE semata-mata sebab kelainan yang dibawa. Tak apa dan tak apa-apa, saya yakin masing-masing ada pendapat dan pandangan tersendiri. Dan, saya tahu mereka tak sanggup tengok KAK diubah dan kalau boleh nak tengok CBE 100% sama dengan KAK. Itu tandanya, mereka sayangkan KAK dan saya sayang banyak-banyak dan ketat-ketat sesiapa aje yang sayangkan karya-karya saya. Harap kita semua diberkati ALLAH...

Apa pun, sekarang ni saya dah benar-benar rasa lega. Setiap hari tak perlu terkejar-kejar nak balik walaupun setiap hari saya sampai rumah pukul 5.00 petang. Terima kasih pada semua yang terlibat, team Alaf 21 [Karangkraf] team MIG dan team pelakon. Lebih terima kasih kepada penonton CBE dan pembaca KAK, ;-)

No comments:

Post a Comment