- RUMAHKU, SYURGAKU SUDAH 2 TAHUN -

6:56 PM


Ya ALLAH... syukur alhamdulillah atas semua limpah kurnia yang KAU berikan pada hamba-Mu ini. Benar... tak ada kata yang lebih indah selain daripada kata syukur itu bagi menggambarkan perasaan saya ketika ini. Perasaan gembira dan terharu yang bergabung jadi satu.

Dalam tak sedar, rupa-rupanya... hari ni, 27 Mei 2012, genap 2 tahun saya dapat sebuah rumah yang saya gelar RUMAH PINK sebab warna rumah tu memang pink pun, jadi kira relevanlah dengan nama yang saya daftarkan dalam hati saya ni. Ya, Rumah Pink bukan rumah teres, tak juga rumah Semi D, jauh sekali rumah banglo yang menjadi lambang kebanggaan orang-orang berduit. Tapi biar Rumah Pink rumah hanya rumah bertingkat-tingkat dan saya duduk di tingkat 7, saya tetap berbangga dengan diri sendiri sebab rumah tu lambang jerih perih saya walaupun rumah tu sebenarnya belum jadi hak saya lagi sebab rumah tu masih terikat dengan hutang yang sangat panjang. Jangan ditanya berapa panjang, tapi memang sangat panjang sampai saya mungkin sempat bongkok baru habis bayar. Hem... nampak benar tipu! Kuikuikui...

Sejujurnya, ketika saya mula melangkahkan kaki ke UPM, saya bertekad yang lepas habis belajar, saya akan terus menetap di Johor Bahru. Jiwa saya tak kena di sini, atau lebih tepat lagi tak seronok bila berjauhan dengan keluarga. Dan memang betul pun habis aje belajar, saya terus balik Johor Bahru, tak pernah lagi keluar selain daripada masa konvokesyen.

Tapi itulah, manusia hanya merancang sedangkan ada DIA sebagai perancangan yang tak pernah tersasar. Lepas 2 tahun, saya kembali semula ke KL. Langsung terlupa tekad yang dulunya saya tanam. Lagipun rezeki dah terbentang depan mata, mustahil untuk saya tolak walaupun awal-awal duduk di KL ni, saya rasa sangat-sangat jerih sampai berat badan pun menyusut. Susahnya rasa bila terpaksa berdikari. Tapi sedikit demi sedikit saya belajar untuk terus bertahan dan lama-lama saya dah tak rasa susah tu lagi.

5 tahun menyewa rumah orang, saya fikir saya kena buat sesuatu untuk diri sendiri. Rasa-rasanya, tak mungkin saya terus-menerus hanya bergelar penyewa, apalagi bila harapan untuk ditukarkan ke JB macam dah tak ada lagi. Lebih penting daripada itu, saya rasa saya dah terlalu tua untuk terus tinggal beramai-ramai dalam sebuah rumah walaupun ramai yang saya maksudkan hanya 3 orang. Biarlah saya mencari tempat yang lain dan akhirnya, tepat 27 Mei 2010, saya melangkah masuk ke rumah sendiri dengan rasa syukur dan gembira.

Syukur sebab saya dah tak perlu berkongsi rumah dengan orang lain. Gembira pula sebab melihat suasana baru dengan peralatan yang semuanya baru. Suasana tu benar-benar buat saya rasa semangat saya yang hilang seakan-akan dicas semula. Dan selepas ini, jika keluarga saya datang... mereka tak perlu rasa segan dengan kawan-kawan saya. Malah, mereka bebas datang pada bila-bila masa aje yang mereka suka dan melepak di mana-mana aje sudut yang mereka mahu.

Ramai yang tanya, tak takut ke tinggal sendiri? Ya, takut! Perasaan tu memang tak boleh nak elak. Tapi saya tak ada pilihan lain lagi. Kalau nak ajak kawan-kawan duduk dengan saya, samalah dengan saya duduk di rumah sewa dulu. Padahal, saya mahukan suasana yang lain daripada keadaan yang sedia ada. Jadinya, dalam setiap langkah saya, tak kira di mana pun, termasuk di Rumah Pink, saya mengharapkan ALLAH menjaga dan melindungi saya daripada segala musibah dan malapetaka. Saya hanya bergantung pada DIA!

Dan sepanjang 2 tahun ni, alhamdulillah... segala-galanya berjalan dengan sempurna dan pastinya dengan pertolongan DIA. Saya harap, sampai bila-bila pun saya akan dipelihara. Untuk Rumah Pink, SELAMAT ULANG TAHUN KE-2, harap saya dan kamu... baik-baik aje, ;-)

You Might Also Like

6 comments

  1. Samlah kita, hidup merantau dan berdikari sendiri.

    ReplyDelete
  2. wah... sy ada kawan ni. mula-mula mmg rasa susah kan? tapi lama-lama... okey aje, ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skrg senang sikit sbb beli rumah sendiri, dulu menyewa jer ngan kawan yangmcm2 ragam. Skrg ni duduk sendiri jer tp bukanlah mcm rumah pink tu. tapi yg bestnye kita pun rumah bertingkat dan tingkat 7 jugak.

      Delete
  3. yup...klu dh ramai mmg mcm2 ragam. kena satu kepala, bestlah, tp... kena yg x satu kepala, mmg makan hati ajelah.

    tingkat 7? kira samalah, rumah tingkat-tingkat... hehehe... ;-)

    ReplyDelete
  4. tahniah kak aleya, di usia ini akak dah mampu memiliki aset sendiri... :)

    ReplyDelete
  5. HAFIZA SURAYA - terima kasih ya, semuanya dengan rezeki yang DIA beri, ;-)

    ReplyDelete