- SELAMAT HARI LAHIR, ANGAH! -

Hari ni hari ulang tahun kelahiran abang pertama saya, HALID WAHAB. Abang kedua saya, namanya SAMSOL WAHAB. Diam tak diam dah berpulu-puluh tahun dah dia jadi abang saya, tentunya sejak saat pertama saya menjengah indahnya bumi milik ALLAH ni. Cepatnya masa berlalu sampai kadang-kadang saya sendiri tak perasan. Dan seingat saya, inilah kali pertama saya sambut birthday dia, 'di sini'. Kenapa saya tak pernah sambut birthday dia 'di sini' sebelum ni, tentulah ada sebabnya. Sebabnya, saya keliru tarikh mana saya patut ucapkan selamat hari lahir pada dia. Yalah, dalam kad pengenalan dia tulis tarikh lahir dia 15 Mei, tapi... mak saya kata tarikh sebenar dia lahir 5 Mei. Kenapa jadi macam tu, yang itu saya tak ada jawapan. Cumanya, dulu-dulu... macam soal tarikh lahir tak begitu diambil kisah, tak macam sekarang ni. Apalagi bila kami adik-beradik [6 orang], semuanya lahir di rumah, tak ada satu pun yang jadi 'anak' kepada hospital.

Halid, dia abang saya, malah bukan sekadar abang semata-mata tapi merangkap kawan baik saya juga. Hanya sampai ke saat ini saya macam tak percaya dia dah banyak sangat berubah. Kalau dulu, dia sangat-sangat garang sampai saya pernah rasa geram dan menyampah kat dia, selalu aje membayangkan yang saya membelasah dia sampai lunyai. Dahlah sangat-sangat pendiam. Semua yang saya buat, tak pernah betul kat mata dia. Tapi dia dah jadi abang yang sangat baik sejak 11 tahun lepas, sejak kejadian yang menjadi 'mimpi buruk' untuk kami sekeluarga. Lebih daripada itu, saya dan dia dah boleh bercerita apa aje, tentang drama/ filem, tentang bola dan pemain bola sepak di Malaysia dan luar negara walaupun sebetulnya saya tak ambik tau pun pasal bola, saja aje saya buat-buat macam tau. Paling-paling saya kata, "Handsome kan pemain bola sepak tu?". Tak kisahlah, janji ada ayat yang keluar daripada mulut saya. Tentang isu-isu semasa walaupun saya sangat jarang baca surat khabar dan tengok berita, tentang artis, tentang ayam, tentang baju dan tentang apa aje. Pendek kata, kalau dah berborak dengan dia, memang banyak cerita sampai susah nak berhenti.

Dan ayat dia yang paling buat saya sakit hati, "Hem... bestnya, esok dah nak kena balik KL". Memang hati saya macam diramas-ramas bila ayat tu keluar daripada mulut dia. Dia tahu betapa beratnya hati saya setiap kali nak balik KL, betapa malasnya saya nak kemas barang-barang, tapi suka pula dia dapat menyakat dan menyakitkan hati saya. Sekarang ni, Si Bongsu, HALMI pun dah pandai gunakan ayat yang sama pada saya. Adoi... adik dan abang, sama aje perangainya.

Jadinya, untuk abang saya HALID WAHAB, SELAMAT HARI LAHIR yang ke-38 TAHUN, MOGA PANJANG UMUR, MURAH REZEKI dan SELALU ADA DALAM RAHMAT ALLAH.

1 comment: