- LAH... PEGANG DULANG AJE? -

2:38 PM

Pernah kan ada masa-masanya kita rasa takut tak bertempat? Takut yang saya maksudkan, bukanlah takutkan hantu atau benda-benda pelik. Tapi rasa takut misalnya pada mak bapa kita, abang-abang kita, kakak-kakak, atau pun... orang yang lebih besar daripada kita. Tak kiralah besar dari segi usia, pangkat, termasuk juga besar tubuh badan.

Hem... itu jugalah yang saya rasa bila tiba-tiba, duduk aje di kerusi di depan meja kerja saya, telefon menjerit minta diangkat. Tapi... bukanlah bunyi telefon tu yang menakutkan saya. Takkanlah badan sebesar saya ni takut dengan objek kaku yang kalau saya ketuk-ketuk sesedap rasa, langsung tak melawan. Yang saya takutkan, bila suara di hujung talian sana berkata begini;

Kata yang di sana, “Mar... ni, Kak Jah ni.”

Kata yang di sini, “Ya, Kak Jah...”

Kata yang di sana lagi, “Diana ada?”

Kata yang di sini, “Ada.”

Kata yang di sana, “Nanti Mar masuk bilik Kak Jah dengan Diana.”

Kata yang di sini, “Okey.”

Letak aje telefon ke gagang, saya mula serabut. Kak Jah yang di sana tu sebenarnya bos saya. Dia suka membahasakan diri sebagai Kak Jah dan saya pun memang suka memanggil dia Kak Jah. Kenapa? Sebab sebelum dia jadi bos saya, dia memang dah saya panggil Kak Jah. Tapi bukan soal nama yang saya takutkan, yang saya takutkan “Nanti Mar masuk bilik Kak Jah dengan Diana”.

Itulah yang membuatkan saya cuak. Bukannya tak pernah dipanggil, pernah dan berkali-kali dan dalam berkali-kali itu, tak pernah pun saya kena marah sebab bos saya bukan jenis yang suka marah-marah [Sama macam bos yang sebelum ni], apalagi sampai nak marah tak bertempat [Ini bukannya ayat kipas susah mati, tapi ini kenyataan. Saya nak jadi kipas susah mati pun tak perlu sebab dia tak tahu pun kewujudan blog ni. Lagipun... maaf, saya bukan jenis manusia kaki bodek sebab saya pun tak suka dengan yang dinamakan si kaki bodek]. Cumanya... sebelum-sebelum ni, jarang benar saya dipanggil masuk dengan Diana. Dan lagi, sebelum-sebelum ni tak ada pula rasa takut tu muncul. Hari ni aje dan tiba-tiba aje. Ada buat salah ya? Rasa macam tak ada, tapi tak taulah kalau saya sendiri tak perasan. Hahahaha...

Dalam kepala saya, “Salah apa yang dah aku buat kali ni?”, “Dia nak tegur fasal kerja ke?”, "Tak bagus ke prestasi kerja aku?" dan seribu satu macam persoalan lagi yang rasanya sangat tak best. Masa nak masuk, tiba-tiba ada orang lain masuk. Nak masuk lagi bilik dia, ada lagi orang lain masuk, kemudian yang lain lagi. Saya dah mula terasa semacam dan Diana pun dah keluar sebab ada hal.

Bila semua dah keluar, saya pun gagahkan juga masuk. Kalau nak kena marah pun, terima ajelah. Kalau tak nak kena marah, tentulah saya yang dipanggil bos, kan?

Kata dia, “Nanti masa majlis pelancaran minggu depan, boleh Mar dengan Diana pegang dulang hadiah dan bunting atas pentas?”

Saya balas, “Boleh. Tak ada masalah.”

Hati saya kata, “Lah... pegang dulang aje? Adoi... tak berbaloi rasa takut yang aku rasa beberapa minit tadi.”

Kesimpulannya, jangan pernah rasa takut selagi sesuatu itu belum benar-benar jelas. Cuma akan menambahkan rasa serabut semata-mata, ;-)

You Might Also Like

4 comments

  1. "Every women is deserve to be pretty.."

    Feel free to visit us at: https://www.facebook.com/pages/Rinami-Sania/357155827679577

    ReplyDelete
  2. keh keh keh....tahniah ye dapat pegang dulang masa pelancaran tadi..k.ida x sempat turun...tengok Dnie post gambar lam FB je tadi..itu pun Mar terlindung ...nampak Diana je....hehehe

    ReplyDelete
  3. : KAK IDA - kelakar gila, pegang dulang aje pun tapi rasa mcm berpeluh-peuh aje, kuikuikui...

    ReplyDelete