- SAYA & BULAN REJAB [2] -

Alhamdulillah... puasa pertama di bulan Rejab sudah pun selesai saya kerjakan semalam dengan jayanya, walaupun ketika berbuka semalam, perut saya penuh dengan air sampai saya rasa tiba-tiba badan saya berat macam ada batu-bata yang warna merah bata tu. Hoho... gaya macam budak-budak yang baru pertama kali belajar berpuasa kan? Padahal, saya sudah pun tua bongkok tiga! Sudah bertahun-tahun puasa walaupun kebiasaannya hanya pada bulan Ramadan.

Hari ni, saya mencuba nasib untuk hari kedua. Seperti semalam, saya rasa letih juga. Hahaha, kantoi yang saya rupa-rupanya tak sekuat mana. Tapi betul, bila perut kosong, badan jadi lesu dan mata pun jadi mengantuk yang amat. Mungkin sebab baru hari kedua, kalau hari ke-10, agaknya rasa-rasa yang tak best tu tak akan wujud lagi. Maklumlah, konon-kononnya dah biasa kan?

Macam semalam juga, waktu rehat... perlahan aje langkah saya menuju ke bilik yang biasanya jadi tempat saya dan kawan-kawan solat. Saya bawa sekali kunci almari kecil saya dan HP, maklumlah... nak pergi berjuang di atas karpet yang nipis. Langsung tak ada bulu-bulu tebal macam yang selalu saya tengok kat kedai karpet. Tapi sebab dah tak ada pilihan, saya pun dengan muka yang lesu, capai bantal belang-belang hijau putih yang saya beli kat kantin [Masa puasa ada jual-jual] DBP, masa puasa dua tahun lepas dengan harga RM25 [Mak ai... untuk bantal serupa itu, mahal yang amat harganya]. Tepuk-tepuk bantal kesayangan saya tu lebih kurang.

Sangatlah tak best nak tidur kat karpet yang tebalnya lebih sikit daripada kain, apalagi dalam suhu yang sangat sejuk. Tapi sebab saya bukan jenis boleh tidur dengan meletakkan kepala di atas meja, maka... saya terpaksa terima apa aje yang terbentang depan mata. Elok aje mata ditutup [Padahal, saya bukan jenis mudah tidur. Saja nak baring-baring], Kak Nonie datang kat saya.

Kata dia, “Mar nak guna selimut?”

Kata saya yang macam orang ngantuk disorongkan selimut [Bukan bantal ya], “Nak!” Terus capai selimut berbunga-bunga kat tangan dia dengan senyuman paling manis.

Dia keluar, saya bungkus badan saya macam bungkus nasi lemak. Wah... nikmatnya rasa bila sejuk yang ada dah tak terasa lagi. Mata kembali saya tutup dan seperti biasanya saya, bergolek-golek ke kiri dan ke kanan aje dah ambil masa 30 minit. Memang sakit rasanya jadi orang yang tidurnya tak mudah. Tapi lepas tu terlelap juga. Bila Diana masuk sebab nak solat, saya terjaga. Terdiam sekejap bila ingatkan mimpi yang sempat singgah. Ayo... saya mimpi Kak Yan nak belanja makan KFC. Cerita kat Diana, dia ketawa.

Sudahnya, sepanjang menunggu detik 4.30 petang, saya kembali menjadi kanak-kanak ribena bila saya asyik nampak KFC menari rentak samba depan mata saya. Padahal... saya dah lama tak begitu teruja dengan KFC, sejak anak buah saya dan ibunya [Kakak saya] meracun fikiran saya dengan macam-macam cerita. Kemudian, agak lama selepas cerita itu, anak-beranak tu kembali makan KFC dengan riang ria dan penuh kasih sayang, sedangkan saya yang dimomokkan dengan kisah tak best itu terkebil-kebil memandang. Puas cuba menolak KFC ke dalam mulut, tapi selera pada makanan yang pernah jadi kegilaan saya tu langsung tertutup. Cuma sejak kebelakangan ni, barulah saya kembali boleh makan KFC. Itu pun... KFC dah tak lagi jadi kegilaan saya macam satu ketika dulu. Dua tiga bulan sekali bolehlah, kalau sebulan sekali pun belum tentu lagi. Mungkin dah sampai ke tahap jemu agaknya.

Dan tekad dalam hati saya, tiba-tiba jadi macam ni, “Balik ni aku mesti dapatkan KFC untuk berbuka puasa”. Adoi... tolong ya, jangan jadi macam saya yang bertingkah serupa orang tak matang, ;-)

No comments:

Post a Comment