- SEORANG SAHABAT... -

3:14 PM

Bagi orang yang hidupnya hanya sendiri di tempat orang seperti saya walaupun keluarga saya taklah sejauh mana [Kalau menjerit tetap juga tak dengar kan? Atau kalau saya sakit, tak mungkin boleh datang dalam masa 10 minit kan?], tak ada yang lebih penting selain daripada mereka yang menggelar diri mereka sebagai sahabat. Mereka tempat saya bercerita, mereka tempat saya memerlukan pertolongan dan mereka segala-galanya bagi saya kerana tanpa mereka, saya pasti mati kutu hidup di tengah-tengah ibu kota yang pernah asing dan ada masa-masanya tetap juga terasa asing sampai ke hari ni.

Saya akui yang saya memang tak ramai kawan rapat. Bukan sebab saya sombong atau tak ramah. Tidak! Hanya, saya jenis kawan yang cuma rapat di satu-satu tempat. Misalnya, kalau rapat di tempat kerja, habisnya setakat tamat waktu kerja. Hujung minggu bagaikan tak kenal. Bukanlah bermakna kalau dah ada di rumah, langsung tak berhubung. Ada! Tapi hanya untuk perkara-perkara penting semata-mata. Contohnya, tanya fasal resipi, tanya fasal buku. Lagipun, kawan-kawan di pejabat kebanyakannya dah ada keluarga sendiri, tak mungkin saya akan mencuri masa mereka yang sudah pun banyak dihabiskan di tempat kerja.

Dan dengan jumlah kawan yang tak ramai mana tu, saya sentiasa berusaha untuk melakukan yang terbaik untuk mereka. Tapi, saya tak dapat nak ramal hati orang. Kadang-kadang dalam pada menjaga tingkah dan tutur kata, saya tak sedar ada hati yang terguris. Kadang-kadang, bila kita anggap satu-satu perkara itu biasa, kita tak tahu yang biasa itu boleh jadi luar biasa pada orang lain. Kemudian, bila sampai masa, hati saya pula diguris orang. Mungkin... sebab orang kata, buat baik dibalas baik, maka buat jahat tentu aje dibalas jahat. Cumanya, sungguh... kalau dalam keadaan sedar, saya akan elakkan daripada mencarik hati kawan saya sendiri kerana saya manusia yang tahu diri. Membalas susu yang diberi dengan tuba, saya tak pernah berharap saya akan jadi manusia keji macam tu.

Kan bagus kalau kita boleh ramal hati orang? Paling tak, kita tak akan minta tolong pada orang yang pada akhirnya menyebut kembali pertolongan yang diberi supaya bila situasi itu berlaku, hati kita tak terasa. Dan lagi, kalau masa boleh diundur, kita pasti akan pulangkan kembali semua pertolongan yang diberi supaya kita tak perlu rasa seperti ada sesuatu yang telah mencecah sampai ke hati. Biarlah semua masalah yang datang kita selesaikan dengan tulang empat kerat sendiri. Tapinya, itu hanya kalau dan kalau-kalau tu tak akan membantu kita kembali seperti keadaan asal.

Hanya saya tertanya-tanya sendiri, SEORANG SAHABAT yang BENAR-BENAR SAHABAT, akankah mengungkit setiap titis pertolongan yang diberi? Bukankah semua yang dilakukan, atas tiket PERSAHABATAN?

Tapi itulah... lain padang lain belalangnya, lain orang tentu aje lain hatinya kerana tak ada manusia yang dicipta dengan hati yang sama. Mungkin kali ni, kita yang khilaf walaupun seingat kita, kita tak melakukan apa-apa kesalahan secara sedar, kalau secara tak sedar, itu memang diluar kawalan kita. Untuk mereka yang pernah menolong saya selama ni, terima kasih. Tapi percayalah... kalau boleh saya mahu mengembalikan semua pertolongan yang diberi, kalaupun tak boleh kembalikan, saya mahu membalasnya supaya nant-nanti, saya tak akan berhutang pada kalian yang sangat baik pada saya. Saya tak mahu semata-mata disebabkan pertolongan yang diberi, satu hari kelak membuatkan saya hilang semuanya... ;-)

You Might Also Like

2 comments

  1. mencari seorang yg betul namanya sahabat bukan mudah sis... sama payahnya nak cuba menjadi seorang sahabat terbaik kerana ada masa2nya manusia kalah dgn kehendak emosi.. semoga saje mampu menjadi sahabat yg sebenar sahabat...

    ReplyDelete
  2. hi kakak yg cute!! ivana here :)

    lain orang lain perangai kan...
    even saya sendiri pun kadang2 perangai tak menentu...
    cuma selalu set-kan kat otak, jangan terlalu mengharap pada sahabat sebab mungkin sahabat itu juga ada cerita mereka sendiri...
    tak semestinya pabila kita hulur gula, mereka juga membalas dengan gula... :)

    ReplyDelete