- SAYA & BULAN REJAB [3] -

11:39 AM

Hari ni dah masuk 3 Rejab, ini bermakna... kalau tak ada apa-apa aral sampai masuk waktu maghrib nanti, 3 hari jugalah saya berpuasa di bulan ni. Yahoo! Harap-harap, tak adalah aral yang melintang. Sayang dengan puasa saya yang dah mencecah ke pukul 11.30 pagi ni. Tapi kalau nak ada aral juga, siapa saya nak mempersoalkan hakikat tu kan? Manusia... bukankah tugasnya hanya menggalas takdir yang didatangkan oleh DIA yang Maha Tahu? Tak boleh puasa hari ni, esok-esok insya-ALLAH masih ada kesempatan selagi ada umur.

3 Rejab, bermakna 3 hari juga saya bersahur dengan yogurt dan secawan air coklat. Yogurt dan air coklat aje? Agak-agaknya, ada tak soalan tu bermain-main di benak orang yang sedang membaca N3 ni? Kalau ada, saya tak marah dan tak ada sebab nak marah pun. Tapi saya ada alasannya, saya ada jawapannya. Nak tahu kenapa? Sebabnya... saya rasa akhir-akhir ni badan saya dah makin mengembang serupa belon. Kalau terus dibiarkan, saya bimbang saya akan terapung-apung ke udara dan melayang-layang entah ke mana-mana. Kan... namanya belon? Hahaha... saya merepek!

Tapi betul, saya rasa saya dah agak berat, agak gemuk atau pun berisi. Bukan hanya kat pipi semata-mata, tapi kat tempat lain juga. Kalau tak, takkanlah Kak Nonie tegur semalam.

Dia kata, “Mar... Mar dah gemuk dekat ********”

Kak Laily pula kata, “Taklah, baju tu yang kecil.”

Saya tak terkata dan terus aje ketawa besar. Langsung tak terdetik untuk rasa kecil hati sebab saya tahu dia hanya menyakat dan saya pun memang suka menyakat orang. Prinsip saya satu, “Kalau kau suka menyakat, kau harus tahan bila disakat”, “Kalau kau suka marah-marah, kau harus tahan bila dimarahi”, “Kalau kau suka menyakiti, kau harus tahan bila disakiti” dan sewaktu dengannya.

Sebenarnya, Kak Nonie bukannya orang pertama yang kata macam tu kat saya. Adik-adik ipar saya pun ada kata juga. Tapi seperti biasa, saya buat tak tahu aje. Bukannya bila saya balas apa-apa, badan saya terus boleh jadi kurus macam lidi. Tapi, tak naklah saya kurus macam lidi. Bimbang mudah dipatah orang bila rasa geram dan marah pada saya.

Dan lagi, saya tak kata yogurt boleh menurunkan berat badan. Hanya saya fikir, kalau saya makan nasi, saya kena masak nasi dan lauk-pauk. Tak mungkin kan saya cuma makan nasi putih aje? Dahlah penat, habis masa tidur saya. Nasi putih... pula tentu akan buat yang berat bertambah berat jadinya nanti. Kalau kena kejar anjing, tak ke susah saya nak lari? Sebab yang lain, saya memang suka makan yogurt walaupun Abah saya pernah kata macam ni kat saya;

“Makanan apa yang kau beli ni? Masam macam basi!”

Tulah, ingat senang ke nak tackle hati orang tua? Saya tackle guna yogurt tak jalan. Kalau saya tackle guna macam-macam jenis lagi makanan yang ada dalam dunia ni, confirm tak jalan juga. Apa pun, yogurt dalam peti ais saya dah tak ada. Kalau esok saya puasa, saya nak bersahur apa? Spageti? Hoho... saya mungkin belum sampai ke tahap rajin macam tu sekali. Kalau hujung minggu mungkin jugalah kerajinan tu lebih sikit sebab tak ada apa yang nak buat selain daripada memandang si empat segi berwarna hitam yang di dalamnya ada warna-warni. Cuba teka, apa dia? Jadinya, mari amalkan amalan ‘makan apa aje’ yang ada kat rumah asalkan tak kelaparan, ;-)

You Might Also Like

0 comments