- IKLAN OH IKLAN -

3:45 PM

Betul! Tak tipu punya bila saya kata saya suka tengok TV. Suka tengok filem, drama, nyanyi-nyanyi, joget-joget. Dan lagi, suka tengok... IKLAN. Kalau ada iklan baru, atau saya tak pernah tengok lagi, saya tengok diam-diam. Dua kali tengok, diam-diam lagi sambil senyum-senyum atau ketawa-ketawa kecil. Tak pun kalau rasa iklan tu lain macam, sinis aje muka. Tak pun mulut kata macam ni, “Entah apa-apa iklan macam tu. Tak kena langsung”, ataupun, “Buat malu betul iklan macam tu”, lagi... “Apa kaitan iklan tu dengan produk yang nak dijual” dan macam-macam lagi dialog yang tak pernah rancang.

Tapi biasanya, bila masuk kali ketiga, saya mula ikut dialog-dialog dalam iklan tu. Tak kiralah walau iklan tu saya tak suka. Kalau yang berlakon iklan tu nyanyi, saya nyanyi. Bila bercakap, saya bercakap. Tapi, kalau menari, saya tak menari. Bukan malu, cuma tak tahu menari aje. Kalau tau, mungkin saya menari juga. Hahaha... dah lama hidup sampai nak menari bagai?

Tak cukup dengan iklan kat TV, iklan kat radio pun saya suka ikut. Tapi dalam kereta aje. Saya tak dengar radio kat rumah. Tak rajin dan macam tak ada sebab lagi nak dengar radio. Tak macam masa zaman muda-muda belia dulu. Kalau boleh 24 jam nak dengar radio, termasuk mandi. Tapi, kalau ajelah! Mandi sambil bawa radio, tak ke bermaksud saya harus membeli radio setiap hari, macam lampin pakai buang? Sebab, sekali mandi aje radio tu dah lemas dengan air. Jadinya, tak payahlah berangan nak dengar radio dalam bilik air okey!

Dan dalam seumur hidup ni, rasa-rasanya dah banyak sangat iklan yang saya dengar dan tengok. Tapi sampai ke hari ni saya tetap juga tengok dan dengar juga. Cumanya... sekarang ni, saya sangat-sangat tak dapat terima iklan coklat Kit Kat. Alah... yang satu mamat tu nak perah susu lembu. Malangnya, lembu tu tak mahu bagi susu dia. Sudahnya, mamat tu makan coklat Kit Kat. Baldi pun jatuh sendiri dan susu lembu tu pun keluar mencurah-curah tanpa perlu diperah. Bila berhenti makan, susu tu pun berhenti. Makan balik, keluar balik.

Adoi... apa jenis iklan tu? Macam nak tutup TV aje bila iklan tu keluar. Tapi tengok juga, tengok lagi dan terus tengok sampai habis. Cubalah buat iklan macam susu Dutch Lady tu. Yang budak kecil tu panggil orang yang jual roti dengan motor. Kali pertama panggil tak dengar. Kali kedua guna corong pula, tak dengar juga. Kali ketiga guna mop, tulis perkataan ROTI. Memanglah macam nak percaya tak percaya aje kan? Mak ayah dia kan ada, takkanlah sampai nak biarkan anak menulis guna mop kat jalan raya. Tapi tak apalah, budak tu sangat comel. Iklan pun sebab nak tunjukkan betapa minda budak tu berfungsi dengan baik gara-gara minum susu Dutch Lady tu.

Senyum meleret saya tengok iklan comel tu, taklah muka blur macam tengok iklan coklat Kit Kat yang baru. Lagi cantik iklan yang M. Nasir jadi Hang Tuah. Iklan Kit Kat juga tu. Oh... teringat anak buah saya, sebab dia kata muka M. Nasir macam muka Yassin Senario, ;-)


You Might Also Like

3 comments

  1. HAHA . setuju with ur opinions :)
    btw, budak yg ikln dutch lady tu memangg CUTE <3 <3

    ReplyDelete
  2. HAHA. i agree with ur opinions :)

    btw, girl dlm ikln Dutch Lady tu memang CUTE ! <3 SUKEE SGT .

    ReplyDelete
  3. mmg sangat comel sampai rasa mcm nk culik aje. tp kenangkan diri sendiri dh ada 9 anak buah, tak payahlah. 9 tu pun dh mampu buat hidup haru biru, hehehe...

    ReplyDelete