- BOLEH SAYA SAYANG AWAK? [11] -

WAJAH Najid yang selamba mengunyah kacang di hadapannya, dipandang dengan dahi berkerut. Tidak pasti sama ada Najid mendengar ceritanya, atau lelaki itu sedang menikmati kacang di dalam bekas sehingga apa yang dikata, tidak ubah seperti angin lalu. Menyapa seketika sebelum pergi begitu saja tanpa pesan. Tapi tadi sekejap kepala Najid dilihat mengangguk, sekejap pula menggeleng.

“Najid dengar tak apa yang Jiha cerita tadi?” tanya Najihah tidak puas hati.

“Dengarlah. Telinga Najid ni masih okey dan Najid baru aje lepas korek pagi tadi. Confirm masih berfungsi dengan baik, Jiha.”

“Tapi macam tak dengar aje,” sungut Najihah tidak puas hati. Kacang di dalam bekas yang dipegang Najid, dicapai kasar.

“Najid dengarlah,” balas Najid perlahan. Dia tergelak. Najihah memang begitu. Kalau Najihah bercerita, Najihah selalu mahukan perhatian. Bukan sekadar perhatian, tapi harus menyampuk itu dan ini. Jika tidak, gadis itu akan terasa seperti sedang bercakap dengan tunggul mati.

“Tipu!” Najihah masih tidak puas hati.

“Najid dengarlah. Kalau dah Jiha bersungguh-sungguh bercerita tapi Najid buat-buat macam tak dengar, memang melampaulah Najid ni.” Dia memandang kawasan sekitar halaman rumahnya yang sunyi. Tidak sempat berbuat apa-apa sebaik saja balik daripada pejabat bila Najihah terus menyerbu dirinya. Memaksa dia duduk di gazebo yang diperbuat daripada kayu di sudut kanan rumah. Seperti biasa, Najihah akan bertindak begitu jika ada cerita yang mahu disampaikan padanya. Bahkan, dia pun akan menyerbu rumah Najihah kalau mahu berkongsi sesuatu dengan gadis itu.

“Kalau dengar, cuba ulang balik apa yang Jiha cerita tadi,” kata Najihah bagaikan mencabar.

“Ya ALLAH... buat apalah nak diulang lagi cerita yang memang Jiha dah tahu. Datang dari mulut Jiha lagi.”

Kepala Najihah menggeleng. “Jiha tak kira! Kalau betul Najid dengar, Najid kena ulang balik. Kalau tak, Jiha akan anggap Najid tak dengar dan dari tadi Jiha hanya cakap dengan tunggul mati. Jiha tak kira!”

Bekas kacang di tangan Najihah, Najid capai kembali. Sebiji kacang diambil, dibuka kulit dan isinya dimasukkan ke dalam mulut. Kemudian, kulit kacang di tangan, dicampak ke arah Najihah yang sudah jelas kelihatan tidak puas hati. Bila Najihah merengus kasar, dia ketawa kuat. Najihah memang suka marah-marah.

“Ada tak orang kata yang perangai Jiha macam mak Shin Chan? Kuat membebel dan kuat mendesak?”

Mendengar kata-kata Najid kali ini, terus kulit kacang yang bersepah di atas meja Najihah raup dan campak sekali gus ke arah Najid. Tidak tahu kenapa, Najid memang suka menyamakan dia dengan Misae. Mak pada Shin Chan, kartun yang menjadi kegilaan Najid sejak dulu sampai sekarang. Memandang wajah Shin Chan yang nakal itu, sudah mampu membuatkan Najid ketawa terbahak-bahak. Belum lagi mendengar Shin Chan membuka mulut dan mempamerkan kenakalan. Kalau Shin Chan menangis, mahunya banjir bumi Jepun.

“Najidlah mak Shin Chan tu!”

“Najid lelaki okey.”

“Lelaki ke, perempuan ke, Jiha tak kira. Najidlah yang macam mak Shin Chan tu. Kepoh!”

“Yang kepoh tu Jiha, bukan Najid.”

“Najid!”

“Jiha!”

“Najid! Najid! Najid!”

Najid ketawa terus. Dia tahu Najihah mudah marah, tapi dia tetap suka membangkitkan kemarahan gadis itu. Paling dia suka lihat, wajah Najihah yang memerah setiap kali hati gadis itu dipukul.

“Itu pun nak marah beria-ia. Macamlah Najid pukul Jiha,” usik Najid sambil menjongket kening.

“Najid suka sangat buat Jiha marah. Menyampah betul!” Kali ini sebiji kacang yang belum dikeluarkan isi, dicampak ke arah Najid. Melihat Najid mengelak, hatinya rasa berbuku. Bersungguh-sungguh dia bercerita tadi, namun Najid seperti tidak mendengar saja. Bila dikata tidak dengar, Najid menafikan pula.

“Sorry...”

“Naik lori!”

Najid gigit bibir. Tidak mahu tersenyum dan ketawa ketika ini. Bimbang makin marah pula Najihah jadinya. “Najid dengarlah apa yang Jiha cakap tadi. Jiha kata Jiha nampak Munirah dengan suami dia pagi tadi. Masa tu suami Munirah hantar Munirah pergi kerja. Jiha kata Jiha seronok sangat tengok Munirah dan suami dia mesra walaupun dah lima tahun berkahwin. Jiha kata kalau Jiha kahwin nanti, Jiha nak dapat suami baik macam suami Munirah walaupun suami Jiha nanti mungkin hanya orang biasa yang tak belajar pandai dan bergaji besar,” ujar Najid lancar. Dia mungkin makan kacang ketika Najihah bercerita tadi. Dia mungkin ada masa-masanya terpejam mata masa Najihah berkisah tadi kerana hari ini dia berasa sangat letih. Tapi dalam pada makan, dalam pada pejam mata, dia tidak mengabaikan cerita Najihah. Kata-kata gadis itu, tidak satu pun melepasi pendengarannya.

Wajah Najihah berubah. Rasa bersalah dan serba salah menghunjam hatinya.

“Jiha ingatkan Najid tak dengar. Sebab...”

“Mata Najid pejam? Mulut Najid tak henti kunyah kacang?” potong Najid pantas. Dia menjentik tangan kanan Najihah.

“Sakitlah!”

“Tengok tu... dah tuduh-tuduh orang, bukannya nak minta maaf. Asyik merungut aje kerjanya. Cubalah sekali-sekala tu belajar jadi orang yang lembut hati sikit. Tak rugilah minta maaf dan beri kemaafan pada orang lain,” tegur Najid dengan mata yang sengaja dibulatkan. Berpura-pura marah walaupun jauh di sudut hatinya, dia langsung tidak terasa hati. Najihah dan perangai gadis itu, tidak pernah meninggalkan calar di hatinya. Dia menjadi kawan Najihah tanpa syarat, sama seperti Najihah menerimanya, kurang dan lebih.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
“Bila tengok Munirah dan suami dia tadi Jiha rasa gembira dan bahagia sangat,” ulang Najihah sekali lagi. Wajahnya berseri-seri ketika kata-kata itu meluncur di bibirnya, sama dengan seri yang ada pada wajah Munirah di pantri tadi.

“Jadi?” Najid memandang Najihah sambil bertongkat dagu. Kacang yang dibawa Najihah dari rumah tadi, sudah habis. Kini di dalam mangkuk yang sama, hanya ada kulit kacang semata-mata.

“Nanti kalau Jiha kahwin, Najid rasa Jiha akan bahagia macam Munirah tak?”

Najid jongket bahu. Tidak tahu harus memberikan jawapan apa kerana dia bukannya bomoh peramal nasib manusia, jauh sekali Nujum Pak Belalang. Nasib sendiri pun tidak diketahui, apalagi nasib Najihah.

“Kalau Jiha tak dapat suami kaya dan pandai pun tak apalah, asalkan Jiha boleh gembira dan bahagia macam Munirah.” Sekali lagi Najihah mengulang kata-kata yang sama di hadapan Najid.

Dahi Najid berkerut. Ada tanda tanya besar berlegar-legar di kepalanya. Dia memandang Najihah dalam-dalam, cuba meneroka apa yang tersimpan di dada gadis yang dilihat sangat gembira dan bahagia itu. Butalah dia kalau tidak melihat betapa beria-ia Najihah saat ini. Rabunlah dia kalau tidak perasan senyuman melebar di bibir Najihah saat ini. Malahan, air muka Najihah yang berseri-seri jelas ditangkap pandangannya.

“Duit bukan segala-galanya kan Najid?”

“Ya...” balas Najid perlahan. Namun matanya masih tidak dialihkan ke mana-mana. Entah kenapa, hari ini Najihah dirasakan agak lain macam. Bercakap pun entah apa-apa dan topik yang dicakapkan selalunya bukan topik pilihan Najihah. Bagi Najihah, 25 tahun masih begitu muda untuk bercakap tentang kahwin dan perkahwinan.

Tapi hari ini, apa kena dengan Jiha?

Takkanlah kerana melihat kebahagiaan Munirah, maka Najihah mahu mengikut jejak langkah pekerja ayahnya itu?

“Kaya tu sebenarnya ujian kan Najid? Jadi... kalau ditakdirkan pasangan Jiha nanti tak kaya atau cukup-cukup makan aje, Jiha akan terima dia. Kurang dan lebih dia, Jiha akan terima seadanya.”

Mata Najid membulat. Dia terasa Najihah seperti sudah disampuk sesuatu.

“Kenapa?” tanya Najihah dengan senyuman. Mata membulat Najid menggamit rasa lucu di hatinya kerana Najid jarang mempamerkan air muka semacam itu.

“Jiha tu yang kenapa?”

Ada kerut di dahi Najihah. “Maksud Najid?”

“Jiha sedar tak apa yang Jiha cakapkan? Jiha cakap fasal kahwin tau!”

“Tau. Mulut Jiha yang cakap, takkanlah Jiha tak sedar pulak? Jiha masih muda, belum nak nyanyuk lagilah,” kata Najihah sambil ketawa perlahan. Mangkuk berisi kulit kacang dipegang erat-erat. Satu hari nanti, dia berharap bila dia punya suami, hatinya akan dipegang kejap-kejap seperti kejapnya hati Syukri memegang hati Munirah. Dia tidak mahu jadi seperti papa dan mamanya.

“Bukannya Jiha muda lagi ke nak cakap fasal kahwin?”

“Jiha dah 25 tahunlah, Najid. Mana ada muda.”

Najid garu hujung keningnya dengan jari telunjuk. Sah, Najihah memang lain macam hari ini. Selalunya bila soal kahwin dan perkahwinan yang menjadi topik perbualan mereka, Najihah pasti tidak senang. Ada-ada saja kata Najihah yang seperti mencemuh institusi perkahwinan. Bahkan Najihah selalu pesimis pada ikatan perkahwinan kerana apa yang menimpa rumah tangga mama dan papa gadis itu.

Tapi, kenapa hari ini Najihah tidak pesimis lagi?

Bahagia benarkah Munirah sehinggakan kebahagiaan itu membias ke dalam diri Najihah yang ketika ini tampak gembira?

“Bukan selalu Jiha cakap Jiha muda lagi ke? Bukan selalu Jiha tak suka ke bila soal kahwin dan perkahwinan dibangkitkan? Kenapa hari ni macam lain aje ni?” Dahi Najihah dirasa, manalah tahu Najihah tidak sihat badan. Tapi tidak pula terasa panas, dingin seperti selalu dahi yang tidak luas mana itu.

“Hati manusia macam pantai juga Najid. Sekali dipukul ombak, sekali pasir berubah. Agaknya hati Jiha pun dah berubah.”

“Jiha...”

“Jiha rasa nak kahwinlah ,” kata Najihah tiba-tiba. Ada senyuman di ulas bibirnya.

“Hah?” Mulut Najid melopong, tidak percaya.

“Ya, Jiha dah bersedia jadi isteri orang. Jiha nak kahwinlah Najid.”

Najid kaku, matanya memandang Najihah dalam-dalam. Namun hanya beberapa saat sebelum ketawanya meletus kuat membingitkan suasana petang yang hampir berganti warna. Geli hati bila Najihah kelihatan bersungguh-sungguh dengan apa yang dikatakan. Tapi dia percaya, esok atau lusa gadis itu pasti menarik kembali kata-kata yang diucapkan. Najihah dan perkahwinan, dirasakan untuk masa terdekat ini sangat tidak sesuai.

No comments:

Post a Comment