- CINTAKU TAK MAHAL [BAB 3] -

RAQIB yang muncul di muka pintu bilik, hanya dipandang sekilas sebelum kembali memandang skrin TV. Tidak ada rasa hendak menatap wajah suaminya itu lama-lama. Hatinya masih berbuku dengan apa yang berlaku. Ingatkan Raqib akan menenangkan hatinya, mendamaikan jiwanya tapi suaminya itu hanya membuatkan rasa kecil hatinya jadi makin mendalam. Kalau pun tidak suka dengan kecuaiannya, tak perlulah sampai meninggikan suara padanya.

Adik dan abang, sama aje. Suka sakitkan hati aku, detik hati Nadra.

Mahu dilepaskan keluar kata-kata itu, dia takut Raqib marahkan dirinya sekali lagi walaupun dia tahu Raqib bukan jenis mudah marah. Bertahun-tahun menjadi kawan baik Raqib, dia cukup masak dengan perangai suaminya itu. Tapi tak suka marah, bukan juga bermakna Raqib tak suka membebel. Tahap bebelan Raqib selalu saja melebihi dirinya yang perempuan.

Tapi tadi dia marah aku.

Tu, sebab kau cuai. Dah dipesan banyak kali supaya berhati-hati masa simpan beg tangan dalam kereta. Yang kau letak aje beg tangan tu atas tempat duduk belakang tu siapa suruh?

“Diamlah!”

Pantas mulut dilekapkan dengan tangan saat tersedar kata-katanya sudah melompat keluar dari bibir. Memang dasar lidah tak bertulang! Tak tahu langsung nak menjaga air muka tuannya. Mendengar ketawa perlahan Raqib yang sudah pun berdiri di hadapannya, dia sebal sendiri. Bengang kerana menjadi bahan ketawa suaminya itu. Asyik sangat melayan kata hati, langsung tak sedar yang Raqib sudah masuk ke dalam bilik.

“Cakap dengan siapa tadi?” usik Raqib dalam senyuman.

Nadra gigit bibir kuat-kuat. Sengaja tidak mahu menjawab usikan yang bermaksud mahu memancing mulutnya supaya berkata-kata.

“Siap suruh diam lagi. Iha suruh siapa diam tadi? Abang tak cakap apa pun lagi, tiba-tiba aje Iha suruh abang diam. Terkejut!” Raqib terus juga berkata walaupun kata-katanya tidak dilayan. Nadra memang jarang sekali merajuk tapi bila Nadra merajuk bukannya mudah hendak dipujuk. Biasanya bila merajuk atau marah Nadra tidak suka diganggu. Nadra lebih senang memujuk diri sendiri daripada dipujuk orang. Tiga hari! Tempoh itu yang Nadra minta untuk meredakan keadaan.

Itu kalau tiga hari. Kalau lebih lama daripada itu, macam mana?

Oh tidak! Dia akan pastikan tempoh merajuk Nadra tidak akan lama. Tiga bulan menjadi suami Nadra menjadikan hubungan mereka lebih rapat dibandingkan ketika berkawan dulu. Dia sungguh-sungguh tidak betah kalau tidak mendengar suara isterinya itu, apalagi kalau melihat wajah keras dan kaku Nadra. Lagipun dulu Nadra bukan isterinya, sekarang ini Nadra sudah jadi isterinya. Kalau bukan dia sebagai suami, siapa lagi yang diharapkan dapat memujuk isterinya itu?

Tak boleh. Tak mungkin, bangkang hati Raqib.

Nadra menjeling tajam pada Raqib. Dia sudah tidak dapat memberikan tumpuan pada apa yang dipaparkan di skrin TV.

Kening Raqib terjongket. Kalau jelingan itu pisau, pasti dia sudah tercedera. Dia tahu mood Nadra masih belum begitu elok. Ketika makan malam tadi pun Nadra tidak turun dengan alasan kenyang. Ikutkan rasa memang dipaksa tapi bila difikirkan kembali, paksaan sangat tak sesuai ketika ini. Silap-silap Nadra yang memang sudah panas dengan apa yang berlaku, semakin terbakar.

Sudahnya Nadra dibiarkan saja di dalam bilik. Terkulat-kulat jugalah dia menjawab bila ditanyai uminya. Sedangkan Idlan yang memang tidak pernah ambil tahu soal Nadra, hanya menyumbat makanan dengan senang lenang. Dalam keadaan seleranya mati mengenangkan Nadra yang belum menjamah makanan, sempat matanya melihat Idlan bertambah nasi sampai tiga kali.

Senang benar agaknya Idlan sebab Nadra tak ada di ruang yang sama.

Idlan. Nadra. Idlan. Nadra.

Raqib sungguh-sungguh tidak percaya yang isterinya dan adiknya tidak boleh berbaik-baik seperti isteri dan adik orang lain.

“Boleh abang duduk tepi Iha?”

Diam. Nadra tidak mahu menjawab kerana yakin Raqib tidak akan akur kalau dia berkata tidak boleh. Saat Raqib benar-benar duduk di sisinya, dia merengus perlahan sambil mengengsot semakin ke tepi. Tidak mahu bersentuhan walaupun seinci. Suaminya itu memang bukan jenis makan saman. Makin jauh mengenali Raqib, makin dia tahu siapa sebenarnya Raqib. Kalau putih kata Raqib, maka putihlah jadinya. Kalau Raqib hendak hitam, kalau dia hendak warna lain, terpaksa juga memilih warna hitam.

“Tengok cerita apa?”

Nadra tetap juga buat-buat tidak dengar. Ketika ini dia sebenarnya tidak ada hati hendak bercakap dengan Raqib. Hatinya masih belum tenang.

“Boleh abang duduk dekat lagi?”

Pertanyaan Raqib kali ini buat Nadra berpaling. Berkerut dahinya. Sudah begini dekat, Raqib masih mahu dekat lagi. Kalau dia berkata ya, tidak mustahil Raqib akan duduk di atas ribanya.

“Abang main-main aje pun sampai nak kerut-kerut kening.”

Namun usai berkata-kata, dia semakin mendekatkan dirinya dengan Nadra sehingga langsung tidak ada ruang antara mereka. Kemudian cepat saja tangannya dilingkarkan di bahu Nadra. Dia mahu mengambil hati isterinya tanpa kata-kata. Bila terasa siku Nadra menyiku pinggangnya, dia makin mengeratkan pelukan di bahu isterinya itu. Seketika, sejuk yang terasa kerana hujan di luar sedikit hangat.

Sungguh, dia benar-benar sayangkan Nadra.

“Sana sikitlah!”

“Sekejap ajelah. Takkanlah Iha kedekut benar dengan abang kot?”

“Panaslah!” Nadra masih terus menyiku pinggang Raqib. Namun suaminya langsung tidak berganjak walaupun sedikit. Dia tahu Raqib mahu memujuknya, mahu mengambil kembali hatinya tapi takkanlah pujuk guna cara ini? Pujuk guna kata-kata pun sudah cukup, tidak perlu sampai hendak rapat-rapat seperti sekarang ini.

“Mana ada panas. Sejuk ni. Dahlah kat luar tu hujan lebat, kat dalam ni pula Iha pasang air-cond lagi. Abang sejuk!”

“Janganlah...” tegah Nadra ketika Raqib makin merapatkan mukanya ke muka Nadra. “Tepilah sikit. Iha nak bangunlah. Tak nak dah duduk kat sini lagi!” kata Nadra geram. Sakit pula hatinya bila Raqib langsung tidak mengendahkan kata-katanya. Tidak cukup dengan itu suaminya siap menayangkan wajah nakal. Yakin, tentu Raqib sengaja hendak mempermain-mainkan dirinya.

“Kejaplah!”

“Iha tak naklah!”

Raqib ketap bibir. Nadra dalam riak muka yang lembut, memang boleh tahan juga keras hati. Kalau dia mahu terus memujuk isterinya itu, dia harus lebih banyak bersabar. Tidak boleh mengalah dengan begitu mudah. Tidak boleh juga terlalu memasukkan kata-kata yang tak ada nada kemesraan itu dalam hati. Dia tidak mahu luka yang ada merebak menjadi barah yang tak mampu disembuhkan lagi. Idlan pun sudah ditegur supaya lebih menjaga sikap bila berhadapan dengan Nadra selepas Nadra keluar rumah pagi tadi.

“Abang dengar hari ni Iha kena tegur dalam meeting. Siapa yang tegur Iha? Kesiannya isteri abang ni. Kalau abang ada tentu abang dah back-up Iha. Pengurusanlah ni, pandai-pandai aje tukarkan abang ke headquarters. Konon-kononnya bila suami isteri satu office akan jejaskan prestasi kerja kalau bergaduh. Apa dia ingat, kita kahwin sebab kita nak bergaduh ke? Kalau nak bergaduh baik tak payah kahwin, buat susah-susah aje nak tahan debaran masa menghadap aku kadi,” kata Raqib tenang. Rambut Nadra diusap perlahan. Jelas terbau wangi daripada rambut lurus itu.

Kepoh! Itu gelaran yang terdetik di hati Nadra pada yang sudah menyampaikan cerita memalukan di pejabat siang tadi. Kalaulah dia tahu, memang dicubit mulut itu. Tapi hendak menyimpan terus daripada pengetahuan Raqib juga tidak mungkin. Kawan-kawannya di pejabat juga kawan-kawan Raqib. Malah, rapatnya Raqib dengan Nizam memang sudah dimaklumi. Mereka selalu saja bermain badminton pada hujung minggu walaupun selepas Raqib berpindah ke ibu pejabat.

“Kalau abang tak payah pindah, kan best? Hari-hari kita boleh makan sama-sama. Tak adalah abang rindukan Iha selalu.” Raqib terus juga berkata-kata walaupun kata-katanya langsung tidak disambut Nadra yang terus mengeras di sisinya.

Rindukan Iha?

Nadra tiba-tiba teringat betapa sedihnya dia bila mendapat tahu Raqib harus berpindah ke ibu pejabat. Menitis juga air matanya ketika itu. Tapi seperti biasa, Raqib tetap juga tenang memujuk kesedihannya. Seminggu selepas mereka berkahwin, Raqib benar-benar dipindahkan ke ibu pejabat yang terletak di Jalan Hang Tuah, sedangkan dia masih kekal di cawangan di Kajang. Mereka sebenarnya diberi pilihan, sama ada dia atau pun Raqib yang harus berpindah. Namun Raqib membuat keputusan untuk pergi kerana mahu menyenangkannya. Kajang lebih dekat dengan tempat tinggal mereka.

Ya, dia sungguh terharu dengan keprihatinan Raqib padanya. Tapi tadi, Raqib marahkan dirinya. Malah ketika dia memberitahu yang Idlan tidak mahu menerimanya sebagai kakak ipar, Raqib hanya buat-buat tidak dengar. Balik-balik dia juga yang dikatakan terlalu memikirkan perkara remeh-temeh. Padahal, dia bukannya sekadar memberitahu semata-mata tapi dia mahu Raqib membantunya melembutkan hati Idlan.

Namun Raqib, suaminya hanya acuh tidak acuh saja. Itu yang membuatkan dia berasa terkilan.

“Mesti Iha penat kan sebab kena marah. Biar abang urut ya?”

Mata Nadra membuntang menatap Raqib. Apa kaitan kena tegur dalam mesyuarat dengan urut-mengurut di tubuh? Yang cedera, yang lesu adalah hatinya. Bukannya anggota yang ada di tubuhnya. Jadi urut-urutan sangatlah tidak perlu untuk saat ini.

Melihat riak Nadra yang pelik tapi jelas tidak puas hati, Raqib ketawa perlahan. Sebenarnya dia sudah habis kata-kata untuk terus memujuk isterinya itu. Lantaran itu dia menggunakan cara lain demi memancing Nadra. Kalau Nadra hendak marah pun dia tidak kisah, paling penting jangan bertingkah seperti orang bisu sedangkan dia tahu isterinya itu punya suara yang boleh tahan sedap.

“Abang urut ya?”

“Badan Iha tak sakitlah!” jawab Nadra dengan wajah serius.

“Tak apalah. Abang tengah tak ada kerja ni. Terlanjur ada masa lapang biar abang manjakan Iha, ya? Bukannya selalu abang baik hati macam ni tau.” Terus dipusingkan tubuh Nadra membelakanginya. Lembut saja jari-jemari kasarnya menari-nari di atas bahu Nadra. Bila Nadra hanya membiarkan, dia senyum sendiri. Sekurang-kurangnya Nadra tidak menolak.

“Iha...” serunya beberapa saat kemudian. Jemarinya terhenti, dagunya diletakkan di atas bahu Nadra. “Sorry sangat ya...” ucapnya perlahan, sangat perlahan kerana dia berbisik.

3 comments:

  1. wah.. ceritanya best kak.. tak sabaar nk baca smbungnnya. selamat berkarya kak..

    ReplyDelete
  2. wah.. ceritanya best kak.. tak sabaar nk baca smbungnnya. selamat berkarya kak..

    ReplyDelete
  3. cool jer harith memanjakan fariha,jangan merajuk lama2 iha cian gak kat hubby tu,cakap sensorang tak kena layan hehe...

    ReplyDelete