- CINTAKU TAK MAHAL [BAB 4] -

“BETUL ni, Iha. Abang betul-betul minta maaf kat Iha kali ni. Abang tak main-main lagi,” pinta Raqib bersungguh-sungguh. Terangguk-angguk kepalanya, tanda dia tidak main-main dengan apa yang telah dikata. Tubuh Nadra yang tadi membelakanginya, dipusingkan ke hadapan. Jari-jemari Nadra digenggam erat-erat.

“Iha maafkan abang ya?”

Nadra renung mata Raqib dalam-dalam. Tak seperti tadi, renungannya kali ini tidak tajam. Bila renungannya berbalas, dia mengeluh perlahan. Lambat-lambat dia menyandarkan tubuhnya di sofa. Mata ditutup rapat-rapat. Dalam diam, cuba mengusir semua rasa yang membelenggu. Beberapa detik kemudian, mata kembali dibuka. Masih juga pandangannya menyapa wajah Raqib.

“Abang minta maaf kat Iha atas kesalahan apa?” tanya Nadra perlahan. Tidak guna dia terus mengunci bibir kalau Raqib tidak mahu mengalah.

“Iha rasa abang minta maaf kenapa?” Soalan Nadra, Raqib balikkan dengan soalan juga.

“Iha yang tanya abang dulu, kenapa abang tanya Iha balik?”

Raqib ketawa perlahan. Bahu Nadra ditarik rapat padanya. Kepala Nadra diusap penuh kasih sayang. “Iha ni... janganlah suka marah-marah sangat. Nanti Iha lebih tua daripada abang. Tak sepadanlah kalau kita jalan sama-sama. Yalah, abang masih kacak bergaya, tapi Iha dan kedut sana sini,” usik Raqib. Hatinya semakin lega bila nada Nadra tidak lagi keras seperti tadi.

“Tengok.. Iha serius, abang main-main pula,” rengus Nadra.

“Abang main-main ajelah. Usik sikit pun dah tak boleh sekarang ni. Asyik nak melenting aje dia. Agaknya...” Raqib sengaja menghentikan kata-katanya. Nakal saja ekspresi mukanya. Keningnya sengaja dijongket-jongket. Ternyata menjadi suami Nadra lebih meriah daripada hanya menjadi kawan. Ketika menjadi kawan, dia selalu harus menjaga kata-kata dan tingkah laku. Sejak menjadi suami, dia rasa lebih bebas. Boleh berkata apa saja dan boleh juga bergurau lebih daripada dulu.

“Kita nak dapat baby tak?”

Mata Nadra membulat. Terus dipukul lengan Raqib perlahan. Suaminya itu tidak habis-habis dengan gurauan yang baginya langsung tidak kelakar. Ketika dia diam, Raqib mahu dia berkata-kata. Bila dia sudah berkata-kata, Raqib asyiklah membantutkan butir percakapannya.

“Tak habis-habis nak jadi tukang karut.”

“Kita ni... tengah main wayang kulit ke ni?”

“Abang!”

“Okey... okey. Abang tak mengarut lagi dah. Tapi abang nak Iha tahu yang abang akan jadi orang yang sangat gembira kalau Iha betul-betul pregnant. Tak adalah along asyik tanya-tanya abang. Kadang-kadang, hari ni tanya, esok pun tanya juga. Kadang-kadang pagi tanya, petang pun dia tak lupa. Abang sampai naik pening kepala,” kata Raqib dalam ketawa perlahan. Kepalanya dijatuhkan di bahu Nadra.

Entah kenapa, sejak akhir-akhir ini dia rasa Fawwaz agak aneh. Along Nadra itu lebih banyak diam daripada berkata-kata. Jika nampak saja muka dia dan Nadra, soalan yang ditanyakan tentu soal anak. Bila mereka kata masih belum rezeki, wajah Fawwaz jelas ketara hampa.

“Along nampak macam tak sihat. Muka along nampak pucat.”

Raqib angkat muka. Sangkanya, dia saja yang nampak. Lantaran itu, dia tidak mengatakan apa-apa pada Nadra. Bimbang isterinya itu tidak senang duduk kerana risaukan Fawwaz. Rupa-rupanya, Nadra juga perasan perkara yang sama.

“Badan along dah kurus. Bila Iha tanya, along kata tak ada apa-apa. Along kata dia sihat,” kata Nadra bagaikan mengadu.

Raqib tarik kepala Nadra supaya bersandar pula di bahunya. Dia mahu Nadra rasa dia selalu ada.

“Jangan-jangan... along sakit.”

“Syhhh... taklah! Along okey aje tu. Iha janganlah fikir yang bukan-bukan. Nanti along sihat, Iha pula yang sakit sebab stres. Kalau ada apa-apa yang tak kena, mestilah Iha orang pertama yang along bagi tahu. Iha bukannya tak tahu along sayang sangat kat Iha. Iha kan adik manja dia?”

“Abang ni suka sangat cakap macam tu kat Iha.”

“Tak betul ke?”

“Malaslah cakap dengan abang kalau abang terus juga nak main-mainkan Iha. Kalau Iha tahu, Iha tidur aje tadi. Biar abang cakap sorang-sorang sampai ke pagi.”

Raqib jentik sedikit hidung Nadra. Bila isterinya itu sedikit menjerit, dia ketawa besar. Kalau dengan Nadra dia memang jarang serius. Sejak mereka bergelar suami isteri, dia bagaikan sudah ada hobi baru. Hobi itu tak lain dan tak bukan ialah menyakat Nadra sampai Nadra naik geram padanya.

“Iha ingat abang akan biarkan Iha tidur dengan mudah ke? Jangan haraplah! Sebab abang bukannya jenis suami yang terlalu baik hati yang sanggup biarkan isteri tidur sorang-sorang dan tinggalkan abang macam tu aje.”

“Eh... suka hati Ihalah kalau nak tidur ke, nak jaga ke. Bukannya Iha guna mata abang pun kalau nak tidur.”

Raqib makin yakin yang hati Nadra sudah semakin sejuk. “Kalau abang tak tidur, Iha pun tak akan dapat tidur punya.”

“Apa fasal pula?”

“Sebab abangkan bantal peluk Iha. Macam mana Iha nak tidur pun, Iha tetap tak boleh tidur sebab bantal peluk Iha tak ada.”

Bibir Nadra mencebik. Namun kata-kata Raqib tidak dapat disangkal. Sejak menjadi isteri, Raqib memang menjadi bantal peluknya. Bahkan kalau Raqib sesekali balik lambat atau terpaksa bermalam di luar kerana kerja, tidurnya selalu tidak lena. Kejap-kejap terjaga, kemudian pandang ke tempat tidur Raqib walaupun tahu suaminya itu tidak akan pulang.

“Iha sayangkan abang kan?”

“Perasan!”

“Iha cakap apa pun abang tak kisah sebab abang tahu jauh kat sudut hati Iha, Iha memang sayangkan abang macam nak rak.”

“Abang berhenti angkat diri sendiri boleh tak? Iha tak nak rasa yang Iha ni isteri kepada suami yang perasan.”

Bila Raqib terus saja ketawa dengan kata-katanya, dia ikut ketawa. Hatinya yang rajuk seperti sudah terpujuk. Tidak sampai hati membiarkan Raqib terus mencipta ruang bual antara mereka sedangkan dia hanya kaku. Dia tahu Raqib mahu menjernihkan kembali keadaan yang mungkin sudah keruh sejak pagi lagi. Dia pun bukannya jenis berdendam. Hanya dia mengaku yang dia sangat kecil hati bila dirinya dianggap orang luar.
--------------------------------------------------------------------------------
“IHA... marah abang lagi tak?” tanya Raqib tenang. Tangannya mencapai remote control. Memandang skrin empat segi di hadapan matanya sekilas sebelum memadamkan TV. Nadra nampaknya sudah tak lagi berminat hendak menonton drama yang masih belum habis ditayangkan. Mungkin gangguan yang dicipta dari tadi membuatkan Nadra hilang rasa untuk memberikan tumpuan.

“Abang ada buat salah pada Iha ke sampai abang nampak beria-ia benar nak Iha maafkan kesalahan abang?”

“Ada!”

“Apa salah yang abang dah buat dengan Iha?”

“Hari ni ada dua kesalahan yang dah abang buat pada Iha,” akui Raqib tanpa ada rasa malu. Baginya, kalau sudah melakukan kesalahan tidak perlu malu untuk mengaku. Tidak jatuh martabat seseorang itu jika memohon kemaafan atas kesalahan yang dilakukan. Yang malunya, bila kita sudah melakukan kesalahan, kita tidak mahu memohon maaf dan lebih teruk lagi tidak mahu mengaku kesalahan tersebut. Sebaliknya, berusaha pula melambakkan kesalahan itu kepada orang lain.

Sungguh, dia tidak mahu masuk ke dalam golongan kedua.

“Kesalahan pertama apa?” duga Nadra. Mahu melihat sejauh mana Raqib sanggup berterus terang.

“Abang marah Iha kat garaj tadi. Yang pasal Iha letak handbag kat tempat duduk belakang. Abang tak patut bercakap dalam suara yang tinggi kalau pun abang nak menegur Iha. Iha isteri abang, bukan hanya kawan semata-mata.”

“Abang...” Nadra tiba-tiba terasa sebak. Terharu dengan sikap Raqib.

“Ya, abang tahu Iha nak kata yang abang baik sangat.”

Mata Nadra terjegil. Hilang terus rasa sebak yang baru hendak berputik. Raqib makin lama makin perasan saja di matanya. Cuma kali ini Raqib tidak silap meneka. Memang hatinya memuji sikap rendah hati suaminya itu. Sesetengah suami terlalu ego untuk mengakui kesalahan pada isteri. Alasan yang diberi, bimbang rasa hormat isteri berkurangan atau hilang begitu saja.

Alasan yang langsung tidak boleh diterima akal waras!

“Tapi... walaupun abang mengaku abang tak patut marah Iha, abang tetap nak Iha tahu yang abang tak suka Iha cuai macam tu. Kalau handbag tu hilang atau dicuri, abang tak kisah langsung. Tapi kalau jadi apa-apa pada Iha macam mana? Iha isteri abang, abang nak Iha selalu ingat kata-kata abang selagi apa yang abang kata tu untuk kebaikan. Iha fahamkan apa yang abang katakan ni?”

Nadra terasa yang kasih sayangnya pada Raqib meningkat lagi mendengar kata-kata yang panjang berjela itu. Dia tahu Raqib sayangkan dirinya. Maka disebabkan itulah Raqib menegur kecuaiannya.

“Iha minta maaf. Iha cuai hari ni, Iha lupa pada pesanan abang sedangkan sebelum ni abang dah ingatkan berkali-kali.”

“Kenapa boleh lupa?” tanya Raqib ingin tahu walaupun dia tahu puncanya

“Otak Iha serabut sikit. Abang pun tahu apa yang berlaku pagi tadi antara Iha dan Idlan. Iha bawa hal tu ke mana-mana, sepanjang hari. Kat office Iha tak boleh tumpukan perhatian sampai kena tegur dalam meeting. Malu sangat masa tu sebab semua mata pandang kat Iha. Rasa macam nak keluar masa tu aje. Sampai masa balik pun rasa malu tu tak hilang. Itu yang Iha main campak-campak aje handbag tu. Lupa dah macam mana cara nak menjaga keselamatan diri sendiri,” akui Nadra jujur. Memang itu yang berlaku dan dia tidak ada sebab untuk berbohong pada Raqib. Kalau pun niat itu ada, dia yakin Raqib tahu dengan jelas apa yang ada di hatinya.

“Abang tahu Iha stres, tapi lain kali abang minta Iha lebih hati-hati.”

Nadra senyum. “Iha minta maaf ya sebab degil?”

“Abang maafkan dan abang nak minta maaf juga tentang Idlan. Abang tahu Iha marahkan dia.”

Keluhan panjang Nadra kedengaran. Hatinya terasa kembali libang-libu. Mujur juga ketika dia masuk ke rumah tadi Idlan tidak ada. Yang ada hanya umi Raqib yang baru balik dari kampung. Itu pun dia hanya sempat bertanya serba sedikit tentang kesihatan pak long Raqib yang semakin hari semakin memburuk saja. Kalau Idlan ada, dia sendiri tidak tahu apa yang bakal terjadi.

Di pejabat tadi, dia menunggu juga kalau-kalau ada SMS atau panggilan daripada Idlan. Manalah tahu adik iparnya itu tiba-tiba bermurah hati mahu memohon maaf padanya. Tapi sampai ke detik ini, langsung tidak ada.

“Iha bukan marahkan dia. Sikit pun Iha tak marahkan dia.”

Raqib diam. Mahu mendengar apa yang mahu Nadra katakan. Mungkin ada yang terbuku di hati mahu Nadra luahkan padanya.

“Tapi Iha kecil hati dengan dia. Dia asyik rosakkan kasut Iha. Kasut lain Iha tak kisah sangat. Tapi kasut tu Iha sayang sangat,” luah Nadra sebak. Kalau sesiapa di tempatnya pun, tentu akan marah bila kasut yang dibeli asyik dirosakkan begitu saja. Bukannya dia membeli kasut-kasut itu dengan daun tapi dengan duit hasil dari tulang empat keratnya. Itulah satu-satunya kasut yang dibeli Raqib dan kasut itu juga dikerjakan Idlan dengan teruk. Hendak digam pun tak boleh kerana tumitnya entah dicampak Idlan di mana agaknya.

“Abang belikan Iha kasut baru ya? Iha cakap aje nak berapa banyak,” pujuk Raqib bersungguh-sungguh.

Nadra geleng. “Iha bukannya gila kasut. Iha cuma kecewa sebab Idlan berdendam sampai macam tu sekali. Lebih buat Iha kecil hati, dia kata Iha bukan siapa-siapa. Dia...dia kata Iha orang luar.” Hampir-hampir saja nada suara Nadra tidak kedengaran. Dia berusaha mengepung sebak supaya tidak lahir dalam bentuk titis air mata.

Terus Raqib peluk tubuh kurus Nadra erat-erat. Dia dengar getar pada nada suara isterinya. Harapannya, biarlah pelukan eratnya dapat merawat kecederaan emosi yang dialami Nadra ketika ini. “Iha bukan orang luar, Iha tak mungkin jadi orang luar sebab Iha isteri abang,” kata Raqib, juga dalam nada yang sangat perlahan. Berharap nada seperlahan itu mampu menembusi dinding hati Nadra. Seterusnya menjadi penawar bagi rasa kecil hati yang sedang isterinya itu alami.

Nadra diam, namun pelukan Raqib dibalas. Dia bukannya mahu mengadu tapi dia juga tahu kecil hati bila hatinya digores, apalagi yang menggores hatinya adik kepada suaminya sendiri.

“Abang minta maaf bagi pihak Idlan. Abang dah tegur dia. Harap dia berubah nanti. Iha maafkan dia ya? Dia budak-budak lagi, otak dia masih belum matang dan dia tak dapat fikir dengan betul.”

Diam-diam Nadra rasa lega. Sekurang-kurangnya, Raqib sudah mula bersuara pada Idlan. Bukannya terus-terusan memandang enteng soal hubungan dia dan Idlan yang tidak pernah baik.

“Iha maafkan adik abang ya?”

“Iha dapat apa kalau maafkan Idlan?” tanya Nadra, sengaja mahu mengusik Raqib.

“Iha dapat kasut baru.”

“Setakat kasut, Iha boleh beli sendirilah abang. Duit gaji Iha sejak kahwin dengan abang, bukanya cuit pun.”

“Habis tu Iha nak apa?”

“Tak tahu!”

“Abang bagi hadiah nak?”

“Nak. Tapi pastikan abang bagi Iha hadiah yang mahal tau. Rantai berlian ke.”

“Hadiah tu nanti dulu sebab sekarang ni abang nak bagi hadiah lain. Abang nak bagi...” Raqib berbisik ke telinga Nadra.

Usai Raqib berbisik, Nadra cepat-cepat bangun. “Iha tak nak apa-apa hadiahlah hari ni. Iha dah ngantuk sangat ni. Selamat malam!” Terus dia bergerak ke katil. Sedangkan Raqib yang melihat langkah seperti lipas kudung itu, tergelak perlahan. Nadra, detik hati kecilnya!

5 comments:

  1. Spot on with this write-up, I really think this website wants far more consideration. I'll probably be again to learn way more, thanks for that info.

    ReplyDelete
  2. alahai romantik nye harith duk layan fariha lagu tu!suke nye biar lah berkekalan hingga ke syurga...

    ReplyDelete
  3. This Blog was most helpful, your ideas are straight to the point, and the colors are cool too.

    ReplyDelete