- CuTi-CuTi Di RuMaH sEnDiRi (2) -

February 10, 2011

Kalau disuruh memilih tempat yang paling cantik di Malaysia, saya akan pilih Putrajaya. Itu bagi saya, orang lain saya tak tahu kerana seperti rambut yang dah tak sama warna, hati manusia juga tentu saja tak serupa. Makanya, sebagai rakyat Malaysia kita bebas memilih mana tempat yang kita suka dan mana tempat yang kita tak suka.

Kenapa? Kenapa saya pilih Putrajaya? Jawapannya... bila mata memandang, hati terus terpaut. Ceh... entah apa-apa kan dia tu Kiah? Suka sangat main-main. Sejujurnya, memang saya sukakan Putrajaya, eh... bukan suka tapi sangat-sangat suka atau dalam erti kata lain, suka gila pada Putrajaya. Disebabkan Putrajaya bukannya manusia, jadi tidak salah kalau dengan sewenang-wenangnya saya mengumumkan yang saya dah jatuh cinta pada Putrajaya. Bukan hanya pada hari ini atau beberapa hari lepas, tapi sejak lama dulu, entah berapa tahun lepas saya sendiri tak ingat. Tapi sungguh, kalau disuruh pilih saya tetap akan memilih Putrajaya sebagai destinasi yang menarik.






Bagi saya, di Putrajaya ada keindahan dan kedamaian yang ada juga di tempat lain. Hanya di mata saya, diulang sekali lagi, di mata saya Putrajaya punya keistimewaan tersendiri yang tak ada di mana-mana, jauh sekali pasar borong dan pasar tani yang memang tak pernah sunyi dan sepi daripada hiruk-pikuk. Tempat yang bersih dan cantik benar-benar memukau mata saya. Tidak keterlaluan kalau saya katakan yang setiap reka bentuk bangunan di sana tak mampu menarik mata saya untuk berpaling ke sisi lain. Ya... saya sangat sukakan Putrajaya. Satu destinasi yang tak pernah jemu untuk saya lawati. Bahkan ada masa-masanya, malam-malam buta, saya dan Fida boleh ke sana. Tak berhenti, hanya berlegar-legar di sekitar situ semata-mata mahu menikmati lampu-lampu jalan dan suasana yang tenang. Dan lebih daripada itu, di sana juga memantapkan skil memandu saya. Terima kasih tak terhingga pada Fida yang comel lagi baik hati, jasa Fida dikenang sampai mati.

Dan atas alasan Putrajaya istimewa di mata dan hati saya, jadi saya ambil keputusan untuk bawa keluarga saya ke sana sekali lagi. Sebelum ni pernah pergi, tapi tak ada sekeping gambar pun yang ditangkap sebab kamera, telefon bimbit, semuanya habis bateri pada masa yang sama macam sengaja berjanji. Ternyata mereka juga sangat menikmati suasana di sana dan berharap akan datang lagi bila ada masa.














No comments:

Post a Comment