- DiA sUdAh 27 TaHuN -

February 11, 2011

Hari ni hari ulang tahun kelahiran adik saya yang ke-27 tahun. Oh... dalam tak sedar, adik saya sudah tua rupa-rupanya dan bila dia sudah setua itu, bermakna usia saya juga sudah semakin ke depan sebab saya lebih tua daripada dia. Kalau saya lebih muda, tentu dia yang mak saya lahirkan, tapi dibandingkan dia, saya lebih dulu melihat indahnya bumi ALLAH dan sayalah yang menghirup segarnya udara milik DIA. Dan lagi, kalau saya adik, tak mungkin saya akan gelar dia adik dan dia akan gelar saya kakak. Itu bermakna, memang sahihlah yang pangkat saya pada dia adalah kakak. Bagus juga pangkat tanpa pingat ni tapi mengalir dalam darah. Kalau saya adik, saya yakin saya akan menjadi mangsa buli sebagaimana saya sering membuli dia.

Saya jahat? Tidak! Buli yang saya maksudkan adalah buli yang mudah-mudah sebab setakat ni saya tak pernah pun suruh dia panjat langit, redah Laut China Selatan, tidur atas bumbung rumah dan sebagainya. Kalau saya suruh dia buat aksi-aksi terlampau macam tu pun saya yakin dia tidak akan menurut, silap-silap saya pula yang dapat penampar sulung daripada adik sendiri. Yang selalu saya suruh dia buat, pergi belikan akak itu, pergi belikan akak ini, ambilkan itu, ambilkan ini, angkatkan yang di sana, angkatkan yang di sini dan sama jenis dengannya. Tak terukkan saya membuli dia? Bahkan tak layak pun dipanggil buli, tapi lebih tepat lagi kalau saya gelarkan, cara adik-beradik berkasih sayang, mengeratkan ikatan yang memang sedia erat. Betul tak apa yang akak cakapkan ni? Apa? Tak betul? Okey tak apa, ada lori ada bas, ada hari akak akan terus balas dan balas.

Hem... tak tahu nak tulis apa lagi, sebab di mata saya sebagai seorang kakak, dia tak ada kekurangan langsung walaupun sebenarnya mustahil. Tak ada manusia dalam dunia ini yang sempurna kerana semua manusia di dalam dunia ini didatangkan dengan pakej yang lengkap iaitu ada lebih dan ada kurang. Malah manusia yang hampir kepada kesempurnaan pun tidak ada. Kalau ada pun entah berapa kecil agaknya jumlahnya dan tidak pernah saya jumpa. Yang saya selalu jumpa, lebih di sini tapi kurangnya tetap ada di sana. Tapi untuk adik bernama Hasrul ini, saya tetap katakan yang dia tidak ada kekurangan di mata saya, saya ulangi sekali lagi, di mata saya dan bukannya di mata Kiah jiran saya tu ya. Tahu kenapa? Sebab semua kebaikan yang pernah dia lakukan dalam seumur hidupnya, sudah menutup semua kekurangan yang dia ada.


Untuk adik saya ini, akak mungkin bukan kakak yang sempurna, tapi dalam setiap doa-doa akak, akak tak pernah lupa pada adik-adik. Jadi, akak nak ucapkan SELAMAT HARI LAHIR, moga panjang umur, murah rezeki dan selalu ada dalam rahmat ALLAH.

No comments:

Post a Comment