- KeMbAlI mEnGaTuR hIDuP -

Oh... bila saya buat tajuk n3 begitu, taklah bermakna hidup saya kucar-kacir dan tunggang-langgang macam diserang geroda. Tidak! Hidup saya selama ni, hanya biasa-biasa aje macam kamu, kamu dan kamu juga. Bahkan ada masa-masanya terlalu datar kerana dunia saya hanya pergi dan balik kerja setiap hari. Bila sampai masa, saya pergi Bukit Jalil ambil tiket balik ke JB. Malah, ada juga yang kata saya melalui hidup yang agak membosankan. Tapi saya tak kisah dan tak pernah nak kisah pun sebab saya rasa saya cukup berbahagia dengan apa yang saya lalui. Daripada saya asyik merambu tak tentu hala dari malam sampai menginjak pagi, lebih baik saya habiskan masa saya tengok TV ataupun menari-narikan jari-jemari saya kat keyboard dan lebih penting daripada itu tidur sebab saya rasa tidur dan saya memang sangat sepadan kalau dibuat DNA.

Sebetulnya, sejak beberapa minggu kebelakangan ni dunia saya cukup penuh dengan warna-warni, yang bermaksud saya tak sendiri. Bermula dengan balik JB, kemudian keluarga saya pula turun ke KL. Memang hidup saya ceria dan disebabkan rasa itulah, maka saya macam tak dapat terima kenyataan bila mereka akhirnya terpaksa balik ke tempat asal yang bermaksud balik ke JB.

Pagi tu, hari terakhir mereka di KL hati saya dah rasa lain macam. Sebak macam menderu-deru dalam hati. Tapi saya gagahkan juga bersikap biasa. Selamba aje ikut abang saya pergi servis kereta. Balik aje daripada servis kereta, saya lihat beg-beg sudah siap di tepi dinding dan adik saya bahagia muka aje vakum rumah. Masa tu hati rasa makin tak tentu arah. Pun saya cuba bersikap biasa, laju aje jari-jemari menekan huruf-huruf di keyboard. Tapi bila sampai masa balik, masing-masing dah pun menggalas beg di bahu, saya dah tak boleh nak kawal diri. Saya masuk dalam bilik yang menjadi tempat tidur mak saya. Tak suruh, tapi air mata saya murah aje meluncur keluar. Saya kata, “Mak tak payahlah balik.” Huh... rekod, bila tangisan saya bertukar menjadi esakan panjang sampai Mak saya tak terkata apa, hanya duduk di sebelah saya. Oh... saya dah buat dia menangis. Tak niat, tapi saya memang tak boleh nak berlakon tak rasa apa sedangkan hati saya memang dah tak boleh tahan. Dah lama riuh, tiba-tiba aje kembali sendiri, rasa yang ada dalam hati memang sangat tak best. Sudahnya, saya, mak dan abah melambai tangan pada adik-beradik, ipar dan anak-anak buah saya. Mak dan Abah tak sampai hati nak tinggalkan saya bila tengok keadaan saya teruk macam tu sekali.

Cengengkan? Bolehlah! Tapi saya percaya siapa pun di tempat saya akan melalui perkara yang sama dan merasakan kesakitan yang sama. Ditinggalkan memang sangat sakit, berbanding meninggalkan. Kalau tak percaya, bolehlah kamu, kamu dan kamu mencuba. Anak manja? Boleh juga! Tapi taklah terlalu manja, kalau saya anak manja tentu aje saya tak dibenarkan tinggal di KL seorang diri tanpa ditemani adik-beradik yang lain. Saya dah lama berdikari, apalah salahnya sekali-sekala saya diberi peluang yang lebih untuk menghabiskan masa dengan kaum keluarga saya. Kalaupun bukan semua, cukup jika ada mak dan abah saya.

Sepanjang 5 hari bila saya balik kerja, yang saya lihat melalui pintu yang terbuka, wajah Mak dan Abah saya, saya rasa gembira. Kalaulah setiap hari saya akan melalui situasi yang sama, alangkah indahnya hidup saya, hahaha. Tapi saya tak mahu jadi manusia yang pentingkan diri sendiri. Dengan rasa berat hati, Mak dan Abah terpaksa juga saya lepaskan balik JB semula. Bukan sebab mereka dah jemu, malah Mak dan Abah saya suka duduk rumah saya. Tenang, kata mereka dan kalau tak sebab ‘itu’, duduk beberapa bulan pun mereka mahu. Mak dah Abah saya tak bela ayam itik, maka mereka tak perlu risau. Tapi perkara ‘itu’ yang tak memungkinkan mereka tinggal lebih lama sebab bimbang jika lama ditinggalkan akan ditarik kembali. Itu pun Mak dan Abah saya hampir-hampir aje nak tambah seminggu lagi lepas tengok mata saya yang merah bila soal balik JB diungkit. Huh... mereka memang orang tua yang baik, sanggup ‘kehilangan’ hanya dengan melihat air mata saya.

Saya bukan ratu air mata. Selama ni pun bukan saya tak biasa hidup sendiri. Saya dah jadi manusia lali. Ditemani sunyi dan sepi, hanya masalah enteng bagi saya kerana ada masa-masanya saya memang suka dibiarkan sendiri. Hanya bila mengenangkan yang saya akan melambai tangan sambil melihat kereta meninggalkan saya dengan membawa Mak dan Abah, saya benar-benar tak sanggup nak hadapi. Jadi, hanya ada satu aje cara yang memungkinkan saya tak menitiskan air mata melihat mereka pergi. Saya perlu ikut mereka balik ke JB. Akhirnya, memang saya ikut walaupun saya akui yang saya rasa sangat letih sejak beberapa minggu melalui hidup yang kecoh kerana tidur saya tak pernah cukup dan tak menentu. Tapi saya tolak ke tepi rasa letih tu.

Semalam, saya benar-benar boleh melangkah menaiki bas dengan hati yang lapang. Melambai tangan pada mereka sambil bibir masih mampu mengukir senyum. Saya tak tahu apa perasaan mak dan abah saya bila ditinggalkan begitu, tapi yang saya tahu ditinggalkan memang sangat sakit dibandingkan meninggalkan. Untuk Mak dan Abah, terima kasih atas semua yang pernah kalian buat untuk saya selama ni. Kalau bulan dan bintang boleh dipetik, saya tahu kalian pasti akan melakukannya untuk saya dan adik-beradik saya yang lain.

Dan hari ni, saya sudah pun kembali melalui hari-hari saya seperti biasa. Semoga dalam setiap langkah yang saya ambil, ALLAH akan selalu melindungi saya, Mak Abah saya, keluarga saya dan semua yang ada di dalam dunia ini.

3 comments:

  1. SAYA gembira bila tau KAMU gembira... :)

    ReplyDelete
  2. tak perlah...awak kan nak cari rezeki...nanti bila cuti boleh balik kg...akak dulu pun sama macam awak... dah kahwin pun nangis juga bila nak ke KL semula...

    ReplyDelete
  3. : kak azie - ;-)

    : kak fatin - yup, sb kenangkan rezekilah makanya kte masih di sini... hehehe...

    ReplyDelete