- SaYa NaK aBaNg SaYa [5] -

Hai kawan-kawan... lamanya tak jumpa [mengarutlah tu!], kan? Jangan marah, jangan geram nanti kena jual timbang kilo kat pasar ya. Itu pun, kalau lakulah. Tapi... saya yakin dan sangat pasti, akan laku sebab manusia ni, tak kira macam mana pun rupa dan berapa pun usia, tetap juga tetap ada harga tersendiri. Sebabnya, manusiakan dijadikan dalam keadaan yang istimewa, lengkap dengan akal untuk membezakan mana yang buruk dan mana yang baik. Kalau ada yang tak tahu [kadang-kadang saya pun sama], itukan lumrah kerana walaupun istimewa, tetap juga ada buruk dan baik, kurang dan lebih.

Saya tinggalkan soal di atas sebab itu sekadar intro, saja nak hidupkan suasana [mungkin suasana dalam diri kot]. Lama rasanya saya dah tak buat N3 dengan judul Saya Nak Abang Saya, kan? Hoho... macamlah ada yang kisah pun kalau saya lama tak buat. Tak apalah kalau orang tak kisah, saya tak terasa dan tak kecil hati pun. Bimbang kalau asyik kecil hati, nanti-nanti hati saya lama-lama akan jadi sekecil hama. Tak maulah dalam seumur hidup ni, kerja saya asyiklah nak merajuk-rajuk tak tentu fasal. Nanti jadi cepat tua [macamlah kalau tak marah tak tua kan?] pulak.

Saya nak terus membebel ni, kawan-kawan. Boleh kan? Okey, sebulan lepas masa saya balik kampung saya bersembang dengan abang saya [abang kedua @ Chik @ Sam] dan tiba-tiba dia cakap kat saya macam ni.

Abang saya, “Nanti bawa kereta tu pergi bengkel, mintak tengok brake.”

Saya, “Kenapa?” – Ya, saya ni memang kepoh, selalu aje suka bertanya dan bercakap. Padahal bila disuruh, tentu ada sebabnya kan?

Abang saya, “Sebab sejak beli sampai sekarang tak pernah tukar. Takut brake tu dah tak ‘makam’”

Saya, “Eh... okey aje Ami bawak selama ni. ‘Makan’ aje brake tu!” – Hah, kan dah kata yang saya ni memang bukan jenis adik baik-baik yang hanya menurut kata abang.

Abang saya, “Pergi aje, takut jadi apa-apa nanti.”

Saya, “Okey, nanti free Ami pergilah.”

Dan seiring dengan putaran masa, saya tak pergi pun. Bukannya saya lupa atau tak ingat, tapi saya sangat malas nak pergi ke bengkel walaupun perjalanan dari rumah hanya ambil masa tak sampai pun 5 minit. Kan, saya sangat malas, kan? Dua minggu lepas, saya balik kampung lagi. Duduk aje dalam kereta abang saya sebaik aje turun dari bas.

Abang saya, “Dah pergi bengkel?”

Saya dengan tersengih-sengih ala-ala kerang busuk. Tapi dalam hati malu juga sebab saya ni degil yang amat, “Belum lagi. Ami tak sempat.” – Ya, betul... saya ni sedang menambahkan catatan di bahu kiri sebab saya tak berterus terang, atau lebih jahat lagi, saya sedang menipu abang saya sendiri.

Abang saya, “Nanti pergi.”

Mulut saya terus terkunci sebab memang dah terang lagi bersuluh, memang saya salah. Dia tegur untuk kebaikan, tapi saya buat edah tak edah aje. Dalam hati berdetik juga yang Saya Nak Abang Saya, kalau dia ada tentu saya tak bertangguh-tangguh. Hoho... rasa nak nangis aje sebab sedih.

Dua hari lepas pulak, bila tengok ada 4 miss call kat hp saya dan nama yang naik nama abang saya, saya pun call balik.

Saya, “Kenapa?”

Abang saya, “Cha nak tanya, dah pergi bengkel?”

Saya terus tepuk dahi, nampaknya abang saya dah tak sabar tunggu saya balik hujung minggu ni. Kalau tak, takkanlah dia buat panggilan sampai 4 kali. “4 kali aje? Bukan banyak pun!” Mesti ada yang kata macam tu, tapi... abang saya bukannya jenis orang yang suka bertelefon. Dia hanya akan telefon saya bila ada perkara penting, lebih-lebih lagi kalau nak ingatkan saya tentang sesuatu. Dan bila dia sanggup tunggu sampai 4 kali, sah... mungkin dia dah tak sanggup tengok sikap bertangguh-tangguh saya.

“Esok, Ami suruh adik kat bahagian Ami bawakan kereta tu ke bengkel. Ami bukannya tau sangat.” – Aduhai, saya ni memang payah nak berdikari kalau berkaitan dengan kereta. Teringat air wiper yang dah kering bin kontang [siapa beri awak hak menjadikan kontang pap kepada kering weh?].

Abang saya, “Jangan lupa!”

Saya mengeluh lepas matikan panggilan dan ada rasa yang tak best muncul. Malasnya nak ke bengkel dan bertambah-tambahlah rasa ‘Saya Nak Abang Saya’. Esoknya [semalam] saya tengok adik tu tak datang dan baru saya tahu dia ke Perlis. Aduhai... lebur impian nampaknya! Jadinya... mahu dengan tak, balik aje semalam saya terus heret kereta ke bengkel. Tak sampai setengah jam, semuanya selesai. Bahkan, saya siap suruh tengokkan enjin [bukan servis sebab baru aje abang saya servis masa datang KL], bubuhkan air dalam tangki wiper yang dah kering tu dan alang-alang tu, saya suruh sekali dia pamkan tayar. Hem... tak adalah lama mana kan? Saya aje yang PEMALAS. Lepas tu SMS abang saya dan kata saya dah buat apa yang dia suruh. Dia terus call dan seperti biasa, tanya itu dan ini. sebagai adik, dengar suara dia, saya dapat rasa yang dia dah lega. Hem... sayang juga ya abang saya kat saya? ;-)

P/S – Mar @ Aleya, jangan malas-malas, nanti kena rotan!

No comments:

Post a Comment