- FuTsAl Oh FuTsAl! -

3:23 PM

Kata suara di hujung talian, “Mar ya?”

“Yap!”

“Ni Kak Zie, Bahagian Majalah. Mar main futsal untuk rumah biru boleh?”

Saya dengan suara terkejut dan rasa-rasanya, muka pun agak berubah. “Main futsal? Tak boleh! Saya tak pandai main dan seumur hidup saya tak pernah main.” Sebenarnya saya memang tak pernah main futsal tapi saya pernah main bola sepak lawan dengan team Wataniah masa kat kampung dulu. Tapinya, itu dulu yang dah terlalu jauh saya tinggalkan. Sekarang ni, kalau dipaksa pun saya tak akan main lagi.

“Tak apa. Semua orang pun tak pandai main juga.”

Saya gelak-gelak sambil bayangkan bola lalu kat sebelah dan saya tetap juga berdiri mengalahkan patung cendana, langsung tak bertindak mengejar bola. “Kak Zie cari orang lainlah, saya betul-betul tak boleh.”

Kata Kak Zie, “Okey. Tapi kalau tak ada orang Kak Zie cari Mar semula tau!”

Saya terus juga tergelak-gelak sampailah saya letak telefon ke gagang. Lepas tu saya cakap pada kawan-kawan saya dan dia orang pun ikut ketawa. Dan dua hari selepas itu;

“Marwati ya?”

“Ya, saya.”

“Hashim ni. Main futsal boleh?”

“Tak boleh! Tak boleh!” Dua kali dan dalam senafas saya jawab sebagai tanda saya tak mahu main. “Seumur hidup saya, saya tak pernah main futsal pun. Saya tak tahu peraturan,” sambung saya lagi.

“Tak apa. Ramai yang tak tahu.”

Saya dah panik. Tak tahu nak jawab macam mana. Akhirnya saya kata, “Saya malu! Saya tak boleh main. Saya bimbang bola lalu sebelah, saya tengok aje. Biar saya jadi penyokong aje. Sorry ya?”

Yang di hujung talian ketawa. “Okey tak apa.”

Leganya rasa bila dia kata macam tu walaupun memang rasa bersalah ada juga. Saya dan futsal, kalau dipadankan rasanya sangat tak sesuai. Saya yang sekarang ni bukan lagi macam saya yang dulu, yang sangat aktif bersukan masa di kampung. Dulu, bola jaring saya main, bola sepak saya belasah, badminton saya smash, lumba lari saya hentam, tarik tali dan apa ajelah saya main, kecuali renang. Sebabnya, saya boleh berenang tapi nafas saya tak kuat. Untuk berenang suka-suka, okey. Tapi untuk bertanding, memang alamatnya saya tertinggal berbatu-batu kat belakang. Lagi satu kelemahan saya, merentas desa. Sebab nafas tak kuat, saya memang jarang menang kalau berlari untuk jarak jauh macam tu. Paling laju saya boleh bertahan, lari 800 meter. Lebih daripada itu, saya memang tak sesuai.

Dan saya pernah jadi olahragawati masa di sekolah rendah dulu. Hanya bila masuk ke sekolah menengah, saya mula malas. Saya hanya aktif masa tingkatan 1. Masuk acara 800 meter, saya dapat nombor 2 sebab saya tak dapat kalahkan kawan berbangsa India yang lebih laju daripada saya. Masuk acara lompat pagar, saya betul-betul jatuh atas pagar sampai luka kaki. Masuk tingkatan 2, saya dah jadi betul-betul pemalas yang tegar. Tapi bila kat kampung, kalau ada sukan, saya tetap juga masuk sebab bukan ramai pun yang suka bersukan kat kampung tu. Balik-balik muka saya dan kawan-kawan saya juga. Muka-muka yang terkenal dengan kenakalan. Tapi bergelar aje student universiti, saya makin tak bersukan sebab saya berkawan dengan kawan-kawan yang memang bukan kaki sukan.

Dan selepas bertahun-tahun tak bersukan, saya tahu saya dah tak boleh bersukan atas beberapa faktor. Tapi antara semua faktor tu, faktor yang paling utama ialah saya dah jadi PEMALU [Muka macam tak malu kan?]. Saya malu kalau orang tengok saya di tengah-tengah padang. Daripada saya menyumbang pada kekalahan rumah biru, baiklah diberikan peluang pada orang lain supaya rumah biru boleh menang. Kalau kalah pun, jangan sampai saya yang jadi puncanya.

Apa pun... saya doakan rumah biru dapat nombor 1 sepanjang Sukan DBP, 14-22 Disember 2011. Kalau jadi penyokong, saya memang tak ada masalah langsung. Hem... kalau [Kalau aje!] diberi pilihan atau kalau tak ada pilihanlah, saya kena main futsal, saya nak kasut warna seperti yang di bawah dan nak tendang bola yang juga seperti di bawah. Boleh tak? Kalau tak boleh, maknanya... lambat lagilah baru saya boleh main futsal tu.

Tiba-tiba... saya jadi ingat pada kasut sukan yang memang berwarna seperti di bawah [Cuma putih tu tukar dengan warna hitam dan berjenama lain] yang ada di dalam rak kat rumah saya yang dah saya beli setahun lepas, tapi... sampai sekarang tak guna-guna lagi. Adoi... kejam betul saya ni kan!


You Might Also Like

0 comments