- ReViEw KASIH BENAR KASIH dArIpAdA aImIe -

11:26 PM

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Blurb:
Mereka tak saling kenal, tapi disuruh berkenal-kenalan. Jika sesuai boleh terus melangkah, jika tidak, tarik saja diri. Lalu, mereka mencuba dengan alasan, ‘Dia kosong, aku pun kosong’

Pertama kali bersua muka, Annura berasa jengkel sedangkan Dinzley bersikap ala-ala lelaki tak berperasaan. Sudahnya, seorang ke utara dan seorang ke selatan. Hati mereka tak bertemu di titik yang sama. Namun, masing-masing tak pernah mengatakan ‘tidak’ sehingga banyak pihak menyangka diam itu tanda setuju.

Sampai masa, mereka benar-benar tak mampu berkata ‘tidak’ bila melihat wajah-wajah penuh harap. Saat sedar mereka tak mungkin berpaling lagi, cubaan demi cubaan dilakukan untuk menembusi hati masing-masing. Paling penting, mereka tak dilabel sebagai pasangan kahwin paksa, tapi kahwin atas tiket suka sama suka. Orang tua hanya talian hayat semata-mata.

Ketika sedar ada sesuatu berdetak tiap kali mata bertentang mata, muncul Syirin menagih janji lama. Sudahnya, janji baru terpaksa Dinzley mungkir walaupun Annura sudah ternampak baying-bayang pelamin nan indah.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Kak Chik menukil:
Pasti rimas kan kalau soalan yang sama menimpa kita bila setiap kali bertemu? Dan soalan itu jawapannya bukan ada pada kita. Kenapa kadang-kala kita selalu terleka dan terlupa atau buat-buat terlupa tentang hakikat yang satu itu?

Kesian Annura dan Dinzley. Kerana mahu menggembirakan orang tua dan tidak mahu digelar anak derhaka mereka terpaksa rela untuk mencuba membuka hati menerima seseorang yang langsung tidak dikenali. Annura dalam terpaksa tetap mencuba walaupun Dinzley itu tidak sesekali menunjukkan suka padanya. Apatah lagi Dinzley tidak pernah mahu berbincang dan suka buat keputusan sendiri. Sudahnya Annura yang tersepit sendiri.

Dinzley pandai-pandai sendiri menetapkan tempoh itu kerana dia tahu Annura tidak akan mampu untuk membantah. Tetapi saat kedua-dua mereka sudah mula merasai getar menunggu hari bahagia, kehadiran Syirin telah meranapkan segala. Annura terluka dan menanggung malu kerana Dinzley sanggup menolaknya di hadapan semua ahli keluarga kerana perempuan yang telah empat tahun meninggalkannya.

Apakah sebab sehingga Dinzley sanggup memenuhi syarat Syirin? Sedangkan dia sudah pasti getar rasa cintanya sudah tiada untuk Syirin. Tegakah Annura menerima Dinzley setelah dia terluka lagi? Kenapa terlalu payah bahagia yang mahu digapai Annura sedangkan rasa cinta tidak pernah padam buat orang yang dikasihi?
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Sudut pandang Kak Chik:
Lamanya buku ni terperap dalam almari KakChik, alih-alih sampai terlupa yang ada buku ni. Rasanya beli hari tu masa Karnival Buku Karangkraf Jun 2011. Dah setengah tahun terperuk.

Karya ini antara karya yang menarik minat KakChik kerana isu yang ditimbulkan dan rasanya memang mereka yang selalu menolak takdir bahawa jodoh itu aturan Maha Pencipta harus membaca karya ini. Kasi insaf sikit.

Suka kulit depan yang comel dan muka sedih arnab putih. (Rasa macam arnab Dr Dinzley je tu)

Pssttttt….. KakChik rasa nak cepuk-cepuk kepala Syirin yang mengada-ada itu. Kalau nak tahu sebabnya kena la baca, ye….

*** Terima kasih tak terhingga pada Aimie atas komen di atas. Kawan-kawan yang cantik-cantik dan manis-manis macam madu, bolehlah melawat Aimie DI SINI sebab ada banyak lagi review novel yang menarik. Bolehlah kalau nak jadikan panduan sebelum membeli sesebuah novel.

You Might Also Like

1 comments

  1. Assalamualaikum Cik Aleya...
    aduh..terharunya bila cik penulis yang manis tepek review kakchik kat blog cik penulis yang vogue ni...terima kasih ya utk itu..

    moga terus diberi idea yang jitu utk terus menulis..:)

    ReplyDelete