- DiA sUdAh 2 TaHuN -

3:24 PM

Hari ni 22 Disember 2011, bermakna Muhammad Hafiy Darwisy [Awish] genap 2 tahun. Saya tak bercakap dengan dia sebab nanti saya cakap Bahasa Melayu, dia jawab bahasa Tamil pula. Sebabnya, bukan saya tak pernah pun cakap dengan dia sebelum ni. Kalau jadi macam ayam dan itik bercakap, kan ke susah macam tu? Jadinya, saya cuma hantar SMS kat mama dia, dengan doa supaya ALLAH selalu ada untuk dia. Dan rasanya, tak ada doa yang lebih indah selain daripada doa macam tu. Kan? Dan kalau saya rajin, malam-malam sikit nanti saya calllah dia, biarlah kalau dia nak cakap bahasa yang saya tak faham pun.

Kesimpulan yang boleh saya buat tentang budak yang sangat nakal ni sepanjang saya kenal dia dalam 2 tahun ni, dan... sebelum tu, seperti biasa saya mahu bersyukur pada ALLAH kerana kurniakan Awish pada kami sekeluarga, kurniakanlah seluruh rahmat-MU buat Awish kesayangan kami ini ya ALLAH, juga pada buah hati kesayangan kami yang lain. Moga mereka yang menjadi kesayangan kami itu akan menjadi anak yang bukan hanya mampu menjadi penyejuk di mata dan penyeri di hati kami semata-mata, tapi juga untuk semua yang bakal mereka temui dalam seumur hidup mereka kelak.

Awish, berat badan dia saya tak tahu tapi badan dia tak gemuk walaupun setiap kali saya balik tengok dia, badan dia seakan-akan macam makin kurus aje. Pantang kalau demam datang, cepatlah susut badannya. Tapi budak-budak memanglah selalu demam kan? Dan saya percaya makin umur meningkat nanti, makin kuranglah demam melanda. Mungkin bila sampai masa tu, badan Awish tentu akan naik. Cumanya... naik boleh, tapi janganlah gemuk ya, yang sedang-sedang cukuplah.

Kalau DH suka lumba lari, Arissa suka nyanyi, saya tak tau Awish suka apa. Mungkin... dia suka berlari ke sana ke sini macam burung layang-layang [bukan layang-layang putus tali ya]. Jadinya, saya tak hairan kalau di mana-mana badan dia ada lebam-lebam. Tapi, saya tak suka tengok walaupun hanya fenomena biasa aje kat mata. Entah apa agaknya ya Awish akan jadi bila dewasa nanti? Sebagai mak cik Awish, saya berharap dia akan jadi yang terbaik, juga mampu mengharumkan nama kami sebagai keluarga dan negara dengan cara mereka sendiri.

Apa-apa pun, tak kira macam mana keadaan Awish, saya akan tetap mendoakan yang terbaik buat dia. Harapan saya, satu hari nanti dia akan jadi anak yang baik, sangat baik dan benar-benar baik bukan hanya untuk orang tua tapi untuk semua orang yang akan ditemui dalam seumur hidup dia. Untuk Darwisy, Selamat Hari Lahir, moga seluruh rahmat ALLAH akan jadi milik Awish, ;-)

Untuk arwah nenek tersayang yang dah masuk 2 tahun 'bertemu DIA' pada 20 Disember 2011, Tijah Binti Lazim, Al-FATIHAH. Moga tempatnya dalam kalangan orang beriman.

You Might Also Like

0 comments