- AkHiRnYa aKu KaHwIn! -

Opsss... jangan sesekali salah faham okey kawan-kawan kerana kalian tidak dibenarkan untuk salah faham sama sekali. Sikit pun tak boleh! Sebabnya, N3 ni bukannya merujuk pada diri saya. Saya belum nak kahwin lagi sebab jodoh saya belum sampai. Kalau jodoh sampai, sesiapa pun dalam dunia ni tak akan mampu menghalang kerana kerja TUHAN bukannya manusia boleh campur tangan.

Jadinya, tolong jangan tanya saya bila masanya saya akan berkahwin. Bagi saya, ada jodoh tentu tak akan ke mana dan kalau tak ada jodoh, apa nak dikatakan ya? Hanya saya berharap, ada atau tak yang dinamakan jodoh itu, biarlah saya terus sabar dan tabah dalam menjalani hidup di bumi bertuah ini. Setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya. Kalau bukan di sini, pasti DI SANA nanti.

N3 ni juga bukan merujuk pada novel terbaru kawan saya bernama Herna Diana tu ya. Tidak sama sekali kecuali saya hanya meminjam tajuknya semata-mata. Ya... betul, saya seorang penulis! Walaupun bukan penulis gah, saya tetap boleh menulis novel, cerpen dan luahan-luahan perasaan yang konon-kononnya saya perasan puisi. Menconteng dan membebel di sini pula memang kemahiran saya. Tapi saya bukan pengulas novel sebab saya tak dihadirkan dengan bakat tu. Makanya, N3 ni bukan N3 review. Kalau ada yang mahu tahu serba sedikit tentang novel AAK sebelum membelinya, maaf... anda salah rumah. Patut pergi ke rumah-rumah yang sepatutnya.

Kalau bukan review novel, apa agaknya ya? Alahai, tanya pada diri sendiri tentulah dapat jawapannya. Cuba tanya pada jiran-jiran sebelah rumah, tentulah tak akan ada jawapan sebab hati sendiri pun kadang-kadang gagal nak dikesan apa mahunya, apalagi hati orang lain termasuk jiran-jiran tu. Merepek lagi!

Sebenarnya, N3 di atas merujuk pada sepupu saya bernama Muhammad Talhah Shahadan [Lala] yang baru aje menamatkan zaman bujangnya pada 3 Disember 2011. Teringat tahun lepas, masa kami semua sibuk uruskan majlis kahwin Angah saya, dia yang saya panggil Lala [Nama macam perempuan kan?] kata, “Mari kita tengok siapa yang kahwin dulu antara aku, kau [saya], Jaja, Syafit dan Hamzah”. Masa tu saya dan kaum keluarga yang lain gelak-gelak aje. Saya kata, “Jangan tunggu aku. Siapa rasa nak kahwin, teruskan aje sebab aku sendiri tak tahu bila masa aku akan sampai. Dan bila seru aku sampai, aku akan kata macam ni, ‘Mak, Ami nak kahwin!’”. Jawapan yang terus-terusan mengundang gelak kami semua. Kalau dah berkumpul sekali-sekala, tak gelak macam nak rak memang rasa macam tak lengkap. Maklumlah, bukannya hari-hari kami dapat berkumpul sebab masa dan keadaan dah tak memungkinkan kami mengulang detik-detik dulu, detik ketika kami masih bergelar kanak-kanak.

Tapi betullah tu, dalam kalangan keluarga belah mak saya, hanya tinggal 5 orang aje [Ada lagi, tapi masih kecil-kecil dan masih sekolah] yang masih sendiri dan sekarang ni dah tinggal 4 orang bila Lala dah pun selamat bergelar suami orang. Lala yang tak banyak bercakap dan selalu jadi mangsa ‘peras ugut’ saya masa kat sekolah menengah dulu. Kami bersekolah di sekolah yang tak sama sebab dia sekolah di sekolah yang semuanya lelaki kecuali pelajar tingkatan 6 dan saya pula bersekolah di sekolah yang kesemuanya perempuan. Tapi balik dan pergi, kami jalan sama-sama dengan kawan-kawan yang lain. Dan ‘peras ugut’ yang saya maksudkan bukanlah teruk benar. Cuma sikit-sikit aje, misalnya... saya mintak duit dia 20 sen ke 50 sen, walaupun saya sebenarnya ada cukup duit. Jahat kan?

Tapi tu kisah zaman dulu, zaman yang dah terlalu jauh saya tinggalkan. Untuk sepupu saya yang hari tu kata kat saya dengan ayat macam ni, “AKHIRNYA AKU KAHWIN”, ‘Tahniah, bro! Akhirnya kau kahwin juga. Tapi sorry... aku lupa nak tanya nama wife kau dan rasa-rasanya, masa bersanding hari tu, itulah kali pertama tengok dia. Moga jodoh kau dan dia bukan hanya kekal di dunia tapi biarlah bersambung sampai ke akhirat. Dan lagi... hendaknya biarlah seluruh kebahagiaan jadi milik kau dan dia.”

- Satu-satunya gambar yang ada masa majlis perkahwinan tu saat dan ketika ni. Gambar-gambar lain, termasuk gambar pengantin masih bertapa dalam Cik D90 yang sangat ayu di mata saya tu. Ada mood, ada rasa... akan diupdate. Kalau tak ada, makanya tak adalah ya -

5 comments:

  1. comey budak dlm pic kak aleya tu :)

    ReplyDelete
  2. : panglima muda - salam...
    : anonymous - hai, budak tu anak buah akak, nama mohammad Naqib Zakwan, ;-)

    ReplyDelete
  3. aiyooo.....ingatkan akak dah sampai seru tadi..

    ReplyDelete
  4. ooo... bila sampai masanya, insya-ALLAH bila ada jodoh. kuikuikui...

    ReplyDelete