- HaNgZoU – sUzHoU – sHaNghAi [2] -

2:33 PM

Hai kawan-kawan yang cantik-cantik dan kacak-kacak! Lepas 14 hari yang bersamaan dengan 2 minggu, saya nak menyambung kembali kisah jalan-jalan menghabiskan duit [yang dah agak basi. Tapi jangan risau okey, sebab kisah basi ni tak akan meninggalkan sebarang bau yang kurang enak atau ulat-ulat halus sebab kisah saya ke sana bukannya makanan enak yang kemudian dah jadi tak enak lagi bila dah digelar basi. Kalau nak baca kisah Hangzou – Suzhou – Shanghai [1], boleh lihat [DI SINI].

Okey, mahu terus menconteng ni. Di Hangzou, kami bermalam di hotel yang saya tak tahu digelar apa. Saya tak ambil gambar sebab nampak macam tak berapa nak sedap mata saya [mata saya] pandang. Tapi... itu hanya di luar! Kat dalam, boleh tahan cantik, apalagi bila di luar bilik penuh dengan cermin. Tiba-tiba aje saya terasa yang saya dilahirkan kembar [Tapi kalau kembar, namanya siapa, Marwarna atau Marwarni? Kalau dia juga penulis, adakan dia patut menggunakan nama pena Aleyi Aneesi?]. Kalau tak percaya saya kembar, tengok gambar di bawah.


Meninggalkan hotel yang penuh dengan cermin tu, saya dan kawan-kawan menaiki bas menuju ke Longjing Tea Farm. Sebuah ladang teh yang luas mata memandang. Cuaca masa tu agak sejuk [semalamnya langsung tak sejuk], maka terpaksalah mengenakan jaket kat badan. Melihat menara [saya yang gelar, tapi sekali pandang nampak macam pasu pun ya juga] teh yang tentu aje dibuat daripada teh, saya rasa kagum sebab nampak cantik sangat. Malangnya tak boleh disentuh sebab takut roboh dan saya terpaksa menggubahnya semula. Mungkin untuk menyiapkan bentuk yang serupa itu, saya harus menukar taraf warganegara daripada Malaysia ke China sebab kena duduk lama di situ.

Kemudian, masuk dalam bilik beramai-ramai untuk mendengar penerangan tentang teh dan segala asal-usulnya. Menghirup teh yang tentu aje tak bergula, saya rasa sangat tak best. Orang Malaysia kan, minuman kesihatan tak mahu minum, yang diinginkan tetap juga teh tarik yang sarat dengan rasa manis. Usai penerangan, sesi jual-menjual pun bermula. Malangnya tak ramai yang nak beli teh yang bukannya murah pun harganya. Saya sendiri pun tak berminat nak membelinya sebab entah siapalah yang nak minum teh tu kalau dibeli. Malang lagi bila, Si Eric mula ‘buat muka’ sebab kami semua sepakat untuk meninggalkan ‘bilik’ tersebut, menuju ke lain. Yalah, bila kami tak beli maka tak dapatlah dia komisen. Tapi siapa dia nak paksa orang beli kan? Kalau dia bagi duit, bolehlah kami beli beramai-ramai.



Beredar ke ladang teh, udara yang segar buat saya rasa segar. Tentang Eric yang masih buat muka, kami semua buat tak tahu aje. Bergambar beberapa keping, kami naik ke bas untuk menuju ke West Lake.

Pemandangan di West Lake di mata saya, agak cantik walaupun kalau nak dibandingkan pemandangan tu dengan Nami Island [Korea] yang pernah saya pergi tahun lepas, tak mungkin menang. Cumanya masa dalam West Lake Cruise tu hujan dah mula turun renyai-renyai. Hati saya dah risau sebenarnya sebab saya tertinggal payung dalam bas. Kalau hujan makin lebat, mana saya nak sorokkan Cik D90 yang berat tu? Jadi apa-apa kat Cik D90 tu mahunya saya meraung, bukannya murah nak beli lagi. Tapi mujur juga hujan hanya begitu-begitu aje.



Di dalam cruise yang tak berapa nak cruise [kat mata saya], tak banyak yang boleh dilihat sebab cuaca berkabus. Naik ke darat, baru petik kamera beberapa kali, Si Eric yang masih teruk moodnya, asyiklah menyebut, “No foto! No foto!” Hati saya masa tu memang rasa nak rentung, “Apa hal mamat ni?” Ada ke patut orang nak bergambar di larang. Memang nak dibandingkan Eric dengan Vincent [tourist guide Korea], jauh panggang daripada api. Dalam perjalanan menuju ke bas, rata-rata dah merungut. Kalau saya bos, Eric tu saya pecat sebab kurang ajar.

Perjalanan dengan bas diteruskan lepas makan tengah hari, menuju ke Suzhou. Yang ni pun buat saya berasap satu badan. Mana tak marah sebab berkali-kali tidur dan bangun tetap juga tak sampai-sampai. Perjalanan selama dua jam hampir makan masa 5 jam hanya gara-gara tak henti-henti nak isi minyak dan asyiklah tersalah jalan. Apa jenislah macam ni, sedangkan GPS ada depan mata? Dah tahu nak berjalan jauh kenapalah tak diisi minyak siap-siap? Sabar ajelah!

Sampai di Suzou, kami disambut seorang lagi tourist guide bernama Jessica [Eric tetap ada]. Terus pergi makan, tapi dalam bas tu Jessica kata dalam dunia ni tak ada perempuan yang lebih lembut selain daripada perempuan Suzou. Tak tahu sama ada boleh percaya atau tak sebab lepas chek-in hotel, saya, Kak Odah dan Kak Lah keluar sekejap. Nampaklah pula satu pasangan [perempuan dan lelaki] yang saya tak tahu apa hubungannya. Mereka sedang bertengkar! Cumanya... saya dengar suara yang lebih tinggi adalah perempuan dibandingkan lelaki yang nampak sangat cool. Jadinya, bolehkah saya percaya cakap Jessica tu? Jawapannya... tepuk kepala dan tanyalah minda yang letaknya di kepala okey! Dan malamnya, sekali lagi saya tidur dalam keadaan yang lena...



You Might Also Like

2 comments

  1. leceh betollah.. baru nk klik kanan kt gambar yg cun, dah ada yg panggil polis, huhu...

    ReplyDelete
  2. untung dp bercuti..hope follow me back ea..mr lsungppit.

    ReplyDelete