- 5 BuLaN aJeLaH! -

11:51 AM

Sekarang ni, saya tengah tengok jari-jemari yang gemuk ni. Adoiii! Setelah dihitung-hitung dengan minda yang tak adalah bijak sangat [kalau bijak sangat tentu dah jadi Saintis dah kan?], tapi tak juga tak bijak sangat [bila dah jejakkan kaki di sekolah tiga tingkat, tu kira dah pandailah tu!], saya rasa berdebar-debar sendiri. Hati dan minda asyiklah nak tertanya-tanya sendiri. Bertanya dan berfikir tentang sesuatu yang tak pasti kerana masanya belum sampai, memanglah agak menyeramkan.

5 bulan? Nampak macam tak lama kan? Pejam celik, pejam celik, tentu tarikh yang dinantikan akan sampai juga pada penamatnya. Tapi 5 bulan? Singkatnya! Cumanya, singkat atau panjang berjela, tetap juga bulan Mei akan muncul. Mahu ataupun tak, kita harus mengucapkan selamat datang pada Mei 2012 kalau kita masih diizinkan untuk menghirup segarnya bumi DIA. Wah... intro yang agak panjang ya? Tapi... nak buat macam mana, saya kan memang suka membebel. ;-)

Selalu kita dengar dialog atau tengok kat TV ayat, “Ada apa dengan cinta?”, disebut orang. Betul tak? Kalau tak betul, maknanya kalian tak tengok sebuah filem Indonesia awal 2000 dulu yang dilakonkan oleh Dian Sastrowardoyo dan Nicholas Saputra. Saya suka sangat cerita tu ketika itu dan saya boleh tengok berulang-ulang kali, apalagi ost yang terdapat dalam filem tersebut bagi saya sangat best.

Tapi... sekarang ni, hari ni tentu ada yang tertanya-tanya, “Ada apa dengan 5 bulan lagi?”. Ada tak yang bertanya begitu dalam hati? Kalau tak ada... saya buat-buat ada ajelah ya? Bukannya kena tangkap pun kalau sekali-sekala atau kerap benar bersikap ‘perah santan’. Paling-paling cuma kena baling dengan selipar jepun aje. Tak sakit sangatlah setakat kena baling dengan selipar jepun, kalau baling dengan parang atau batu-bata... itu barulah betul-betul sakit sampai harus dikejarkan ke hospital. Dan lepas tu, mesti dalam dunia ni tak ada istilah, ‘masuk bakul angkat sendiri’. Adalah lagi ayat-ayat yang melambangkan orang yang perasan seperti, ‘masuk lif tekan sendiri’, tapi bagi saya yang cintakan keindahan... tetap ‘masuk bakul angkat sendiri’ duduk di tempat pertama.

Okeylah... yang saya maksudkan ‘5 BULAN AJELAH!’ merujuk kepada KUIZ MERAH CINTA KITA [KMCK]. Bagi yang tak tahu apa itu MERAH CINTA KITA [MCK], MCK merupakan sebuah novelet bersiri yang diterbitkan BUKU PRIMA [Grup Buku Karangkraf]. Dalam siri tersebut ada 5 buah buku, seperti yang terdapat dalam gambar di bawah ni. Dan KMCK pulak, kuiz yang terdapat pada halaman belakang buku. Kesemua soalan hendaklah dijawab tanpa meninggalkan walau satu soalan pun. Cumanya... untuk menjawab kesemua soalan, kenalah mendapatkan kelima-lima buah buku MCK.

5 buah buku dengan harga RM18? Hem... saya tau agak mahal untuk dimiliki remaja. Jadi, apa kata kalau adik-adik yang manis, mak adik-adik yang cantik atau ayah adik-adik yang kacak, beli setiap bulan sebuah buku MCK? TARIKH AKHIR HANTAR KUIZ 31 MEI 2012, jadinya... sempat lagi tu. Soalan pun tak susah mana tau. Manalah tahu, dapat memiliki hadiah yang menarik seperti di bawah ni?

Hem... kalaulah saya boleh sertai kuiz tu, saya akan pastikan saya jadi orang yang terawal beli Siri MCK tu. Sebabnya, buku-buku tersebut di mata saya [mata saya ya, bukan mata orang lain] nampak sangat menarik sebab penuh dengan warna-warni, penuh dengan gambar, sarat dengan pengajaran juga pengalaman dan tulisan yang digunakan pun sangat comel. Lebih penting lagi, saya mahu hadiah-hadiah yang menarik tu. Sayangnya, sebab saya salah seorang penulis dalam MCK tu, sangatlah tak wajar untuk saya turut serta, kalau wajar pun... macamlah BUKU PRIMA benarkan, kan?

PESANAN AYAT-AYAT CINTA - Bagi yang dah dapatkan kelima-lima Siri MCK, jangan lupa hantar penyertaan KUIZ. Bukannya apa... TAKUT KALAU DITANGGUHKAN, NANTI TERLUPA PULAK.

You Might Also Like

3 comments

  1. Buku ini memang best! Saya dah baca cerita tulisan Kak Aleeya tau!Seronok baca betapa kalutnya si Virda yang berlagak pandai nak masak. Buku bertajuk Selamat tinggal tokio tu. Hehehhe.. Paling agak sedikit sedih kisah Mei dalam buku kelima Tolonglah, jangan hukum dia.
    Marilah beli ramai-ramai.
    Terima kasih mak, sebab benarkan beli semua set buku ini. Cuma belum hantar peraduan tu. :)

    ReplyDelete
  2. : miss brutal - cubalah dulu... ;-)
    : anonymous - terima kasih sebab baca, akak sungguh-sungguh terharu ni... ;-)

    ReplyDelete