-Ami Sayang Abah...-

By | 12:02 AM Leave a Comment
Hari ni, 62 tahun lalu dia dilahirkan ke dunia yang penuh dengan warna-warni ni. Pukul berapa, siang atau malam masa kelahirannya, aku tak pernah tanya dan tak tergerak nak tanya. Hanya yang selalu aku tanyakan, macam mana dia masa kecil, masa muda dia dan macam-macam lagi. Dan dia, dia tetap bercerita walaupun dia bukan seorang yang peramah. Dia bukan banyak mulut macam aku yang kadang kala suka sangat merapu itu dan ini pada dia. Tapi dia... dialah hero di hati aku, biar kulit dia gelap dimakan matahari, biar rambut putih lebih banyak dari rambut hitam di kepalanya, biar tangan dia kasar macam berus dawai gara-gara terpaksa menarik bubu, jala, jaring dan macam-macam lagi demi membesarkan anak-anak dia yang seramai 6 orang itu. Dia tetap Hang Jebat di mata aku sebagai anak keempat dia, dan pastinya Hang Jebat juga di mata Kak Long, Abang Ngah, Abang Chik dan adik-adik aku.

Untuk abah yang paling aku sayang, SELAMAT ULANG TAHUN YANG KE-62 TAHUN. Semoga abah panjang umur, murah rezeki, dan seluruh rahmat ALLAH dilimpahi ke atas abah. Ami mungkin bukan anak yang baik, ami mungkin bukan anak yang selalu menggembirakan abah, ami mungkin bukan anak yang dapat menemani abah selama-lamanya, tapi... yang pasti, ami sayangkan abah... sangat sayangkan abah....

Tak ada hadiah masa hari jadi abah, yang ada cuma sebiji kek, makanan penuh meja hasil tangan Kak Long, Aku, kakak ipar dan adik ipar aku. Dan lagi, ada hadiah doa daripada kami semua untuk abah yang tak pernah putus.

Ini pula, hasil paksaan kami semua walaupun abah nampak tak rela buat macam tu. Terpaksa Aqqif jadi kambing hitam. Nak buat macam mana, nasib abah sebab dapat anak-anak, menantu dan cucu yang agak nakal, tapi baik hati, hahaha... Lagipun, setahun hanya sekali dan sejak beberapa tahun kebelakangan ini, jarang kami tak sambut hari lahir abah sebab kami nak menghargai masa yang ada. Abah dah puas berusaha membesarkan anak-anak, bila anak-anak besar, apa salahnya kami pula yang meraikan abah. Kan, bah?
Newer Post Older Post Home

0 comments: