-Selamat Ulang Tahun, Dik...-

By | 7:43 PM 1 comment
Dia mungkin bukan adik kandung aku, hanya sepupu, tapi sebab mak jaga dia masa umur 44 hari, bagi aku dia tetap adik aku. Bukanlah mak jaga sepanjang masa, hanya masa mak cik aku pergi kerja, itu pun sampai umur dia 7 tahun. Cumanya, lepas mak tak jaga pun dia tetap datang rumah aku, tetap tidur dan tetap macam ahli keluarga aku yang lain. Dan, aku tetap sayang dia macam adik aku sendiri. Aku tak pernah lupakan dia, walaupun dia dah makin dewasa sekarang dan boleh tahan degilnya. Budak lelaki, ada masa-masanya agak memeningkan kepala juga rupa-rupanya.

Ingat lagi, masa mak cik aku bawa dia ke rumah subuh tu, dia comel sangat, putih dan badan agak berisi. Kadang-kadang, masa mak basuh baju kat perigi, aku yang ambil alih kerja mak, masa tu aku baru 10 tahun. Macam-macam benda jadi, pernah juga aku tersepitkan jari dia dengan penyepit baju. Dia meraung dan kebetulan mak cik aku balik, mak cik aku tanya kenapa, cuak gila masa tu. Tapi aku memang pandai berlakon, mujur juga mak cik aku tak perasan jari dia yang dah merah aku kerjakan.

Masa umur dia 1 tahun, aku curi tiga keping gambar dia dalam album mak cik aku. Tiga keping gambar tu comel sangat. Sampai sekarang ni mungkin mak cik aku tak tahu aku curi gambar tu dan kalau dia suruh pulangkan pun, cencang sampai mati pun, aku tetap tak akan pulangkan. Aku dah simpan gambar tu 18 tahun, mana aci kalau diambil balik.

Sekarang dia dah besar, tapi dia masih lagi keluar masuk rumah aku macam rumah dia, tidur kalau dia rasa nak tidur, makan kalau dia rasa nak makan, pakai baju adik-adik aku macam itu abang-abang kandung dia, masih panggil mak dan abah pada mak dengan abah aku, gelaran yang sama untuk mak dan abah dia dan masih minta duit aku sekali-sekali kalau tiba musim dia kering dan kebetulan dia nampak muka aku yang dia tahu tak mungkin akan kata tidak. Bukan banyak pun, RM10 atau RM5.

Tapi dia dah tak putih macam dulu lagi, dah gelap macam arang. Cumanya, gelap macam mana pun dia, aku tetap sayang dia macam dulu-dulu juga. Aku tetap sakit hati bila ada orang yang sakitkan hati atau badan dia sebab dia adik aku. Aku tetap sakit hati kalau dia buat perangai yang boleh menyebabkan orang sakit hati dengan dia. Pendek kata, aku lebih ingat zaman dia kecil-kecil daripada adik-adik aku sendiri sebab masa dia muncul dalam hidup kami semua, aku dah besar, sedangkan masa adik-adik aku, aku tak besar mana dan kenangan aku agak terbatas.

Apa pun, buat Rahmat Azlan, SELAMAT HARI LAHIR YANG KE-19 TAHUN, moga panjang umur, murah rezeki, selalu ada dalam rahmat ALLAH dan semua kebahagiaan dan kegembiraan akan jadi milik Amat...
Newer Post Older Post Home

1 comment:

  1. seronoknya ada adik... boleh dimanja2 kan. bole dibuli2...hahaha..

    ReplyDelete