-Siap Sedia...-

12:50 PM

Lepak kat rumah, tak ada apa sangat yang aku buat. Niat nak buat novel macam tergendala aje. Balik-balik asyik depan laptop, bukak facebook dan bagi ikan makan aje. Pagi bagi, petang bagi, malam apalagi, lagilah aku rajin. Pendek kata, ikan dekat akuarium tu memang tak ada rasa laparlah sebab tuan dia banyak masa lapang. Sebenarnya, banyak sangat pengaruh kat rumah ni. Kak Long, Ila & Ina... huh, memang pandai meracun fikian aku. Tapi yang jelas, sebelum diaorang racun aku, aku yang racun diaorang dulu.

Sebenarnya, ingatkan bila banyak masa, makin banyak peluang menulis. Tapi apakan daya? Apa pun, biar tak dapat menulis, aku happy sangat sebab duduk kat rumah kat kampung ni. Kat sini ada mak, ada abah, ada anak-anak buah aku yang banyak ragam, ada adik-beradik aku dan ada juga kaum keluarga yang lain. Banyak benar cerita yang nak diceritakan dan disampaikan. Macam tak pernah jumpa, walaupun bukannya setahun sekali aku balik, sebulan sekali atau dua kali sebulan. Tapi ceritanya... tak pernah juga habis.

Tapi yang agak kelakar hari ni, Ila buat karipap untuk persediaan nak berkelah kat Tanjung Leman, esok. Untuk pertama kali dalam sejarah hidup dia. Aku, Kak Long, Ina & Ika tolong kelepetkan karipap tu. Yang kelakarnya, ada macam-macam jenis karipap yang kami buat. Ada yang cantik, ada yang lawan, ada yang nampak comel aje, tapi ada yang sangat buruk sampai nak makan pun macam tak sampai hati pun ada juga. Pertama kali, mana ada yang sempurna kan?

Lepas tu malam keluar pula, pergi cari barang-barang hantaran untuk angah. Tak tanya angah, kami terus aje pilih warna yang kami rasa cantik. Kali ni, warna purple yang jadi pilihan. Habis pilih barang, makan kat restoran Thai. Macam-macam cerita keluar, sampai berair-air biji mata ketawa. Kak Long sampai lupa Zakuan yang kena tinggal kat rumah. Bila balik, mujur aje Angah kata dia tidak kisah. Sebenarnya memang dah tahu yang Angah memang senang nak dibawa berunding...

You Might Also Like

2 comments