- AGAR-AGAR HATI -

July 5, 2012

N3 apa ni? Adakah saya sedang mencipta satu resipi baru yang berasaskan hati? Kalau benar, hati lembu, hati ayam, atau hati manusia yang jadi pilihan saya sekarang ni? Tidak! Semua teka-tekaan itu tak benar sama sekali kerana sekarang ni saya tak berada dalam mood memasak. Mood masak-masak kek dan agar-agar dah lama saya tinggalkan. Saya bagi mood-mood itu cuti kerana saya mengharapkan mood tulis-tulis datang, walaupun belum datang sepenuhnya lagi. Bila mood-mood yang disuruh pergi tu saya panggil balik, itulah masanya mood main masak-masak saya datang kembali. Masa tu, saya akan jadi manusia paling rajin membeli buku resipi yang pembeliannya dibuat secara bermusim, mengikut mood saya. Tak pun saya akan jadi peminat setia Encik Google demi mencari yang dinamakan resipi.

Apa maksudnya N3 saya hari ni? Sungguh, saya sendiri tak begitu jelas apa yang nak saya tuliskan ketika ini. Hanya, saya terasa seperti nak menulis sesuatu tentang HATI. Hati yang tentu saja merujuk kepada hati manusia, bukannya hati yang lain selain daripada hati itu semata-mata.

Saya tahu, setiap orang di dalam dunia ni dibekalkan hati yang tak serupa. Ada yang hatinya sekeras kerikil, ada yang sedang-sedang dan ada juga yang memiliki hati seperti agar-agar. Sebab itu, banyak kejadian-kejadian yang tak diingini dan yang diingini berlaku.

Saya sendiri, rasa-rasanya... memiliki semua jenis hati itu. Ada masa-masanya, hati saya sekeras kerikil. Itu terjadi bila keputusan sudah dibuat dan saya merasakan apa yang saya buat itu betul, walaupun kadang-kadang betul yang saya rasa sebenarnya tak betul pada orang lain. Ada masa-masanya, hati saya sedang-sedang aje. Itu berlaku bila peluang betul dan salah, sama besar kuasanya. Kiranya, betul atau salah tindakan yang saya buat, kesan dan akibatnya tetap sama. Lain ketikanya pula, hati saya akan jadi selembik agar-agar. Keadaan ini terjadi bila melibatkan rasa simpati dan kasihan.

Antara ketiga-tiga jenis hati itu, saya sangat tak berharap hati saya akan jadi seperti agar-agar. Sebabnya, kadang-kadang saya tahu apa yang saya buat itu tak patut saya buat. Saya seperti meletakkan diri saya ke jurang yang saya sendiri tahu sangat berbahaya. Rasa tak rela, tapi hati terus menekan. Bahkan saya turut menjerumuskan pihak yang satu lagi ke jurang yang lebih dalam daripada diri saya sendiri. Tapi hati agar-agar itu, tetap juga mahu bertahan kerana rasa kasihan dan simpati, sampai akhirnya saya tahu saya dah tak boleh bertahan. Namun akibat sudah terlajak ke hadapan, mahu berpatah kembali... saya seperti tak sanggup, rasanya lebih sukar daripada memanjat pokok, kemudian terjun daripada pokok tersebut. Bimbang saya hanya akan memburukkan keadaan. Sepertinya, saya menambahkan kerosakan pada keadaan yang dah sedia rosak.

Namun, keputusan perlu juga dibuat. Timbang tara harus dilakukan demi kebaikan, setidak-tidaknya untuk diri sendiri. Bukan mahu jadi manusia pentingkan diri sendiri. Tak. Hanya, soal hidup dan kehidupan bukan boleh dipandang enteng. Tak mahu gara-gara terdesak, semua yang melintas depan mata, harus dicekup. Tak mungkin kerana saya bukannya manusia nekad yang tak ada tekad.

Untuk itu, saya selalu berharap saya tak ada hati agar-agar ini. Tapi kalau tak ada, saya bimbang pula saya jadi manusia yang tak ada rasa kemanusiaan. Itu pun saya tak mahu juga kerana manusia yang tak ada rasa kemanusiaan rasa-rasanya tak patut dipanggil manusia, sebaliknya lebih elok kalau dipanggil tunggul mati.

Apa lagi ya yang nak saya kisahkan? Tak tahulah, walaupun saya terasa ada begitu banyak yang nak saya kisahkan. Tiba-tiba otak saya yang biasanya tak berhenti bekerja, jadi stuck. Jadinya, saya berhenti dulu. Kalau rajin, nanti-nanti saya membebel lagi, ;-)

No comments:

Post a Comment