- DATANG DAN PERGI... -

1:40 AM

Hai... 1 Julai 2012! Itu ajelah yang mampu saya ucapkan pada 1 Julai, anggap 1 Julai macam orang aje. Pada 30 Jun, selamat tinggal. Dan bila munculnya 1 Julai 2012, bermakna Jun baru aje melabuhkan tirainya. Dalam tak sedar, setengah tahun baru aje berlalu meninggalkan kita.

Apa korang rasa bila Jun benar-benar dah pergi? Suka? Tenang? Sedih? Atau... terasa ada banyak benda yang belum sempat korang buat? Saya sendiri, saya pilih untuk rasa pilihan yang terakhir sebab rasa-rasanya pilihan itu yang sesuai untuk diri saya.

Macam biasa, saya mungkin dah tak ada azam yang besar-besar. Terlalu banyak menyimpan azam dan kebanyakannya berlalu macam angin yang menyapa sebelum pergi, saya jadi takut nak simpan azam yang besar-besar. Takut kecewa sendiri. Bimbang patah hati lagi, lagi dan lagi bila impian tak jadi nyata. Tapi walaupun tak ada azam yang besar-besar, azam yang kecil-kecil tetap ada. Bukan manusia namanya kalau hanya menjalani hidup ini tanpa ada apa-apa rasa. Bila tak ada azam atau impian, saya rasa seseorang itu akan hilang ghairah untuk meneruskan hidup. Apa maknanya hidup kalau macam tu bhai?

Apa pun, azam ya, bukan Encik Azam. Ada aku kisah azam atau Encik Azam, mungkin itu yang korang kata bila baca N3 ni. Tak apa, saya tak marah pun. Tapi betullah... memang banyak yang saya rasa saya nak buat masa awal tahun dulu. Macam-macam plan saya atur, kemudian simpan kejap-kejap. Harapan saya, bila sampai masa saya akan laksanakan satu per satu lengkap dengan strategi. Sudahnya, ada antara plan tak bertulis di atas kertas tu terkubur macam tu aje. Dah tak ada jalan lagi untuk diperbaiki, apalagi bila plan tu melibatkan orang lain.

Memanglah ada lagi setengah tahun, Julai – Disember. Tapi nak tak nak, saya kena lepaskan juga sebahagian daripada plan yang mungkin penting dan mungkin juga tak begitu penting dalam hidup saya. Mana yang boleh dibawa bermula Julai hingga hujung tahun, saya akan bawa dengan senang hati. Bukanlah bawa semata-mata, bawa dengan niat mahu melaksanakannya. Kalau bawa tapi tak nak jadikan kenyataan, baik tak payah bawa. Buat menambahkan beban di bahu aje gamaknya. Mana yang rasa-rasanya masih sangat jauh untuk diteruskan, maka saya akan bawa ke tahun hadapan, insya-ALLAH jika ditakdirkan nyawa saya masih panjang. Kalau pendek, tak boleh nak kata apa sebab jodoh pertemuan, ajal maut semuanya terjadi atas kehendak ALLAH. Manusia merupakan hamba-NYA, lalu tugas kita tetap tunduk kepada DIA.

Kepada korang yang juga punya azam, tak kiralah besar-besar atau kecil-kecil, saya doakan korang dapat capai azam tu. Ditakdirkan gagal jadi milik korang, jangan putus asa kerana bila korang putus asa, hidup macam dah tak ada ertinya lagi. Pasakkan kat hati yang suatu hari nanti, azam korang akan jadi kenyataan, ;-)

You Might Also Like

0 comments