- AKHIRNYA TOMOK TERKELUAR -

11:12 AM

Hari ni... saya layan lagi Masterchef Selebriti Malaysia [MSM] entah untuk ke berapa kali agaknya sebab dah banyak kali sangat saya layan, sampai sendiri pun tak sampai hati nak kira. Tapi bukan juga bermakna ada hari yang saya tak terlepas pandang. Ada, banyak kali juga saya terlupa dan buat-buat lupa. Tapi yang buat saya sedikit frust tapi tak tertonggeng, minggu lepas saya terlepas drama Bukan Bidadari gara-gara tengok MSM. Memang lupa terus. Padahal selalu, kalau tengok MSM, saya mesti tukar-tukar channel. Entah apa merasuk, Selasa lepas saya tengok dalam keadaan yang sangat khusyuk.

Patutnya saya tak perlu frust sebab bukannya tak boleh tengok kat TONTON pun, boleh aje kalau mahu. Cuma saya aje yg ngada-ngada tak mahu. Nak juga tengok kat TV3 tu. Sudahnya, saya tak tahu apa jadi pada episod kedua Bukan Bidadari tu. Mujur ada seorang adik yang sudi jadi tukang karut untuk saya. Berkisahlah dia dari mula sampai awal.

Dan semalam, akhirnya... Tomok, salah seorang daripada peserta MSM terkeluar dalam ujian penyingkiran. Sebak dia ketika hendak berkata-kata, buat saya rasa sebak juga. Sangat emo kan saya ni? Selalunya saya tak rasa apa pun. Sengih aje sebab siapa yang terkeluar bukan urusan saya sebab saya pun kalau disuruh menjadi salah seorang daripada mereka, pasti akan jadi orang yang terawal terkeluar, lebih awal daripada Dr. Faiz tu. Yang saya tau, saya tengok mereka sekadar tengok semata-mata sambil mulut mengkritik atau mengomen di luar TV tanpa sampai ke pendengaran mereka.

Bukan juga bermakna saya minat Tomok. Tidak. Cuma dulu-dulu masa zaman muda remaja, ada jugalah saya layan-layan lagu dia dengan New Boyz. Kalau sekarang dengar lagu yang sama, mahu juga saya gelak guling-guling sebab lagu mereka sangatlah dah tak masuk dengan jiwa saya. Maklumlah, jiwa orang tualah katakan. Tapi... bagi saya seorang yang tak mahir dalam bidang nyanyian, dibandingkan dulu dengan sekarang, vokal Tomok dah banyak meningkat. Kalau korang rasa saya salah, diam-diam sudah. Itu kan hanya pendapat saya yang dengar radio masa pergi dan balik kerja semata-mata.

Terus terang saya kata, melihat Tomok memasak, saya sebenarnya yakin tak yakin aje dia pandai masak, macam saya juga. Buktinya, dia selalu terpilih dalam ujian penyingkiran. Hanya nasib dia selalu baik bila kerap lulus dalam ujian tersebut. Tapi dalam yakin tak yakinnya saya, saya tetap kagum dengan semangat yang dibawa. Dia nampak bersemangat, humble dan mahu belajar. Bukan macam sesetengah peserta yang nampak seperti tahu semua jenis masakan. Tapi bila masak, ada aje komen yang diterima. Kalau dah tahu, kalau dah selalu masak, patutnya komen yang datang sikit-sikit aje. Ini tak, kadang-kadang komennya lebih teruk daripada yang Tomok terima.

Apa pun, sekurang-kurangnya Tomok dah selesaikan tugas yang digalas dengan jayanya. Dah berusaha sebaik mungkin, semampu yang dia tahu. Cuma... dalam pertandingan pastinya ada menang dan ada kalah. Kalau semuanya nak menang, siapa agaknya yang sudi jadi kalah, kan? Sama macam hidup kita, ada naik ada turun, ada pasang pasti ada surutnya juga, ;-)

You Might Also Like

1 comments

  1. Assalamualaikum
    Betul saya tengok kesebakan Tomok, terus terasa sebak jugak. Boleh geng se'emo jugaklah dengan cik writer.
    Tomok tujuh kali masuk penyingkiran, tabah kemain dia.

    ReplyDelete