- BUKAN REVIEW PUN, SEKADAR PANDANGAN -

By | 7:16 PM Leave a Comment
Kartun? Secara jujurnya saya bukan kaki kartun, apalagi sampai nak tengok cerita kartun kat panggung wayang. Terasa macam membuang duit aje. Baiklah tengok kat rumah! Tapi bila memang dah tak ada cerita nak tengok, saya pejam mata dan pilih. Sedap tak sedap, belakang kira asalkan tiket dah ada di tangan. Sebenarnya, ada aje cerita lain tapi sebab nak tengok dua cerita sekali gus, jadi kenalah sesuai dengan masa.

Cerita ni di mata saya, sangat comel. Saya sukakan rambut watak utama yang diberi nama Merida yang keriting, berserabut dan berwarna merah. Tapi saya lebih suka karakter yang dibawa. Dia seorang yang berani dan keras kepala, malah... dia tahu apa yang dia nak. Berani berterus terang kerana dia tahu dia tak mahu apa yang diatur untuknya. Dalam hidup ni, berapa orang macam dia? Saya juga sukakan, mak Merida yang tegas demi kebaikan anaknya. Ayah Merida yang sangat kelakar dan adik-adik Merida yang sangat-sangat comel sampai ada rasa nak picit-picit. Masa mereka jadi anak beruang, terbit rasa nak bela anak beruang macam mereka bertiga. Lebih daripada itu, saya suka jalan cerita yang disampaikan. Meskipun kartun, ada pengajaran tersendiri. Betapa marahnya seorang ibu, melihat anak disakiti, dia tetap mempertahankan anak yang menjadi punca kemarahannya.

Filem ni rasa nak tengok dan tak tengok sama banyak. Kalau dapat tengok ok, tak dapat tengok pun saya tak akan meraung berguling-guling macam perempuan hilang perasaan. Apa yang bestnya cerita ni? Entah! Apa yang tak best? Entah juga! Cuma yang pasti, kisahnya agak menarik juga, ditambah dengan perkataan mengerikan ada di dalamnya. Dan selebihnya, saya suka tengok Dominic Cooper yang pegang watak Henry Sturgess yang jadi mentor kepada Abraham Lincoln. Kata ‘Mek’ dia suka tengok raut muka Si Henry tu, saya pun kata perkara yang sama. Memang sedap mata memandang. Alamak, terkena penyakit gatal-gatallah pulak saya dan ‘Mek’.

Terus terang kata, saya tak tahu pun filem ni wujud kat alam maya ni. Masa nak tengok Si Mael Lambong, saya nampak poster. Nampak ada muka Zizan Razak dan Awie, hati saya menggeletek-geletek nak tengok. Tak tahu kenapa, saya memang suka sangat kalau Awie berlakon cerita komedi. Bagi saya, dia sangat kelakar, apalagi bila digandingkan dengan Zizan. Kalau dia berlakon ala-ala Sembilu, mungkin saya tak akan tengok. Cerita-cerita macam tu dah tak jadi kegilaan saya lagi. Zaman ala-ala jiwang karat dah tak sesuai untuk saya, saya dah tinggalkan lama dulu dah.

Dan Baik Giler ni, bagi saya... isi ceritanya ada. Hanya tak dikembangkan dengan baik, entah atas alasan apa. Kalau benar nak tekankan tentang rasa fobia lepas kejadian yang menimpa adik Afik yang meninggal depan dia akibat dilanggar kereta, tekankan sungguh-sungguh rasa fobia itu. Bukannya sedut sana sikit, sedut sini sikit dan kemudiannya digabungkan menjadi sebuah kisah yang pada akhirnya, bila saya keluar panggung wayang, saya rasa blur sendiri. Saya sebenarnya tengok filem apa tadi? Kenapa filem tu jadi macam tu?

Dalam zaman yang dah caca-marba ni, Afik tak dapat bezakan orang puji dengan orang keji? Tak ke pelik tu? Dia bukan orang tua, dia orang muda yang berjawatan tinggi pula tu. Seharusnya, dia tahu bahawa bila orang kata dia kat dia, “Awak ni baik gila”, itu bermakna orang tu puji dia. Sebaliknya dia beranggapan orang keji dia kerana dia baru ‘baik daripada gila’. Macam tak logik sangat. Ada ke siap rujuk Kamus Dewan untuk menterjemahkan makna tu. Dalam Kamus Dewan tak adalah makna macam tu. Malah, siap jumpa pakar bahasa bagai barulah boleh nak faham. Adoilah... makna macam tu hanya ada pada anak-anak zaman sekarang. Itu belum masuk lagi dengan heroin, kenapa mesti dia? Dialognya sebiji-sebiji macam ada skrip depan mata. Tapi saya masih bertahan menonton memandangkan saya ada lagi satu filem nak tengok, walaupun mulut saya dah merungut-rungut. Kalau tak, mungkin suku perjalanan cerita saya dah angkat kaki sambil tak paling lagi. Kisah jenis apa ni? Kenapa mesti ada kisah sebegini? Kuikuikui...
Newer Post Older Post Home

0 comments: