- RAMADAN KETIGA [2012] -

Sampai masa, pergi kantin dengan kawan-kawan untuk tengok-tengok apa yang ada. Sebab kebiasaannya, setiap kali bulan puasa memang ada aktiviti jual-jual di sini. Ada yang jual baju, telekung, mangkuk, butang baju, tudung dan macam-macam lagi. Tapi semua itu bukanlah keutamaan saya sebab tak berapa nak perlu. Kebanyakannya dah ada dan saya tak mahu tambah barang-barang dalam Rumah Pink sebab rasa-rasanya dah banyak sangat. Saya ni duduk seorang, tapi bila tengok barang-barang... macam tinggal dengan sekumpulan orang yang agak ramai.

Yang jadi keutamaan saya, tentulah lauk-pauk dan kuih-muih yang turut dijual di kantin. Memandangkan saya jenis RAJIN memasak, jadinya... saya pun buat aktiviti bungkus-membungkus. Tahun ni saya akan pastikan tak ada lagi acara memalukan diri sendiri macam bulan puasa tahun lepas. Setahun dah berlalu pun kalau dikenang-kenang, malu saya tak habis. Agaknya sampai bila-bila bila bulan puasa datang dan saya jejakkan kaki ke kantin, rasa yang sama akan datang lagi, lagi dan lagi...

Hari ni saya beli ayam masak kari dengan sayur. Aik... sayur pun nak beli? Haruslah beli bila dalam peti sejuk saya apa pun tak ada kecuali air kosong. Nak minum air kosong sampai perut kosong, memang taklah saya buat walaupun saya memanglah ada rasa-rasa nak kurus dalam bulan yang kurang makan ni. Nampak benar kan yang bulan lain saya makan macam tak pernah makan. Yang sejujurnya, saya masih tak berkesempatan anak belanja barang-barang dapur. Boleh aje pun makan kalau tak ada sayur, tapi... sebenarnya tak berapa nak bolehlah. Kalau tak banyak lauk pun saya tak kisah, tapi kalau boleh mesti ada sayur dan 1 lauk yang lain. Rasa macam tak lengkap kalau makan ayam, ikan, udang, sotong atau daging sendiri-sendiri.

Lagi nak tulis apa? Tak tau sebab macam dah tak ada idea. Bulan-bulan puasa ni, rasa malas macam terlebih-lebih pulalah, ;-)

No comments:

Post a Comment