- RAMADAN PERTAMA [2012] -

By | 2:10 PM 1 comment
Salam Ramadan untuk semua yang sudi menjengah di sini, di sebuah blog yang dah berusia 5 tahun lebih. Oh... blog saya ni makin lama makin berusia aje hari demi hari. Semoga korang semua berada dalam keadaan baik-baik aje dan paling penting selalu ada dalam rahmat ALLAH.

Semalam, 21 Julai 2012 bersamaan dengan 1 Ramadan 1433H, seluruh umat Islam di Malaysia menyambut Ramadan pertama untuk tahun ni. Macam tu juga saya! Tahun ni tak macam tahun lepas, saya sambut puasa pertama di kampung saya yang diberi nama Kampung Sungai Melayu bersama-sama keluarga. Kali ni, semua ada. Tak ada seorang pun yang tertinggal. Biasanya, yang tertinggal saya aje pun.

Sebenarnya sambut puasa di Rumah Abah atau di Rumah Pink, tak ada apa beza sangat. Sama aje! Pagi kena bangun sahur dan sampai masa kena berbuka. Yang berbezanya, kat rumah abah ada ramai orang, kat rumah saya pula hanya ada saya seorang. Kat rumah abah, makannya sikit bercakapnya banyak, kat rumah saya makannya sikit, tak ada bual-bual sebab saya masih cukup akal untuk bercakap dengan kerusi meja dan lebih penting makannya apa-apa saja asalkan perut kenyang dan esoknya bertenaga. Taklah terasa nak melepak sana sini macam ikan masin yang tengah disidai masa cuaca terik.

Itu masa bersahur. Masa berbuka puasa pula, biasa-biasa aje. Ada nasi dan lauk-pauk sikit-sikit. Ada juga kuih-muih yang ipar-ipar saya beli seorang sikit. Masa tu saya tidur mati sebab saya tak nak ikut dia orang pergi kedai. Dekat-dekat pukul 6.00 petang, masing-masing tanya fasal Bazar Ramadan sebab konon-kononnya saya kata saya nak pergi. Tapi sebab mood tak berapa baik, saya kata tak nak pergi. Bila abang ipar saya hulur RM suruh pergi juga, saya gagahkan jugalah pergi.

Sampai dah lewat, makanan pun banyak dah habis walaupun orang memang masih ramai. Jadinya, saya, adik saya, anak buah saya dan dua adik ipar saya main capai aje apa yang ada, janji RM yang diberi habis. Wah... saya memang sangat pandai dalam bab-bab menghabiskan duit. Itu pun sikit lagi nak sampai rumah azan maghrib pun berbunyi tanda puasa pertama dah dijalani dengan jayanya. Syukur.

Satu lagi kelainan tahun ni, anak buah saya Danish Hakim yang badannya bukannya main besar berjaya menyudahkan puasa pertama dia. Itu pun siangnya, dia tak berhenti-henti minta minum dengan alasan haus. Bila dilarang, dia kata “Hari ni Danish puasa. Esok sampai habis sebulan Danish tak nak puasa!” Dahsyatnya anak buat saya tu! Tapi itu hanya kata dia, esoknya yang bersamaan dengan hari ni, dia puasa juga. Harap-harap dia akan terus berpuasa kerana dia harus belajar berpuasa sebab dia dah darjah 1. Harapan yang lain, berat badannya akan turun sedikit, kalau pun tak turun banyak-banyak. Sejujurnya saya tak yakin dia mampu menyudahkan puasa pertama dia sebab dia memang kuat makan. Lambat sikit pun makan, dia dah mengamuk, apalagi bila tak makan satu hari. Mujur keyakinan saya tu dah dilunturkan dia. Tahniah ya, dear. Tahniah juga kat anak-anak buah saya yang lain. Nanti Mak Tam bagi duit raya ya... :-)
Newer Post Older Post Home

1 comment:

  1. TAHNIAH ANAK BUAH DPT HABISKAN PUASA.... KITA PUN KENA GALAKKAN DIA...

    ReplyDelete