- LALALALA... MAEL LAMBONG! -

7:52 PM

Hajat tercapai! Itu yang saya rasa sesudah keluar panggung Jumaat malam hari tu. Akhirnya, niat nak tengok Mael Lambong [ML] jadi kenyataan. Memanglah jadi kenyataan kalau kita nak jadikan kenyataan, kan? Dan, tak akan jadi nyata kalau kita tak nak nyatakan niat tu.

Saya tengok ML tu hari Jumaat malam, pukul 11.00 malam dengan seorang adik baik hati bernama Fida. Dengan dia, saya rasa segalanya mungkin sebab saya dan dia, memang sekapal dalam banyak keadaan. Termasuk sekapal dalam bab-bab yang tertipu-dengan-pandangan-mata. Ingatkan okey tapi tak okey. Saya tak akan review ML tu sebab saya bukan pengulas filem dan tak tahu pun nak menjadi pengadil untuk bidang yang saya langsung tak terlibat. Kalau ada pun, itu hanya pandangan dari kaca mata seorang penonton.

Dan sebagai penonton yang sukakan hiburan, saya sukakan ML. Terus terang kata, memang ML sangat kelakar, bagi saya. Dari mula sampailah ke akhir, saya ketawa tak henti-henti. Ada-ada aje aksi yang lucu yang dipertontonkan, bukan hanya datang daripada Zizan Razak yang bawa watak Mael Lambong, tapi daripada watak-watak lain juga, termasuklah rival Mael Lambong sendiri, iaitu Tiger yang dilakonkan oleh Taiyuddin Bakar. Alah... yang berlakon drama Apa Celop, yang jadi kawan kepada Kamal Adli. Pendek kata, sepanjang ML berlangsung, saya betul-betul lupa apa yang ada di fikiran saya, termasuk kejadian beberapa minit sebelum saya tengok ML. Opsss... sebenarnya, sebelum tengok ML, saya tengok sebuah lagi filem bernama Baik Gila yang juga dilakonkan oleh Zizan. Tapi yang itu, akan saya ceritakan dalam N3 yang lain kerana ketika-itu-ada-rasa-yang-lain, tak seronok kalau diceritakan di sini.

Secara jujurnya, saya sukakan ML bukan semata-mata kerana kelakarnya filem itu. Tidak. Tapi ada beberapa sebab yang lain. Kalau diamat-amati, dalam kelakarnya ML tu, ada sesuatu yang kita boleh jadikan iktibar kerana hidup ini memang begitu.

Pertama, semangat dan usaha Mael Lambong untuk mengubah dirinya. Daripada anak kampung yang menjadi mangsa keadaan hanya gara-gara tak berharta, dia membawa diri dan kemudian bangkit menjadi si penarik kereta. Memanglah kerja sebagai penarik kereta tu tak adalah hebat mana hinggakan boleh dikagumi. Tapi sekurang-kurangnya, dia berusaha untuk mengubah diri dan dia berusaha mendapatkan rezeki yang halal. Cuma yang tak patut dicontohi, dia menggunakan ringtone tipu untuk menakut-nakutkan orang. Menipu tu, kan tak baik!

Kedua, rasa setia antara Mael Lambong dan Rozie. Biar pun terpisah selama 5 tahun, rasa cinta mereka tak pernah mati. Bahkan, kejadian yang berlaku dan bantahan keluarga Rozie juga tak mampu mematikan cinta mereka. Yang tu saya puji sebab sepatutnya jadi orang kita pun ada rasa setia, tak kira pada kekasih atau yang lain daripada itu. Cuma yang tak patut dicontohi, Rozie sanggup larikan diri sebab cinta dia pada Mael Lamong.

Ketiga, sikap menipu untuk mendapatkan sesuatu patut dinyahkan dalam hidup sebab confirm tak berkat. Kalau dah kita buat jahat, tentu kita akan dapat balasan. Kalau tak di dunia, di akhirat pasti ada. Tapi dalam Mael Lambong, orang jahat dapat balasan dalam cerita tu juga. Maksudnya mereka tak terlepas begitu saja.

Keempat, jadi orang itu harus jangan terlalu lurus hingga begitu mudah digula-gulakan orang, macam yang terjadi pada Si Mael Lambong. Tapi agaknya, kalau kita di tempat dia, kita juga akan melakukan dan percaya pada perkara yang sama.

Kelima, pangkat dan harta-benda bukanlah segala-galanya kerana semua itu tak akan dinilai DI SANA nanti.

Sebenarnya ada banyak lagi yang boleh kita kutip dalam ML semasa kita gelak-gelak tu. Itu pun kalau kita benar-benar mahu mengutip. Kalau kita sekadar nak ketawa-ketawa tanpa mahu berfikir, maka yang kita dapat hanyalah ketawa-ketawa semata-mata.

Apa pun, kalau disuruh memberi bintang pada ML, saya tak akan beri kerana saya takut bintang saya kurang penjurunya kerana kurangnya ilmu saya dalam bidang perfileman. Tapi kalau ditanya sama ada, saya nak tengok ML lagi atau cukup sekali, saya akan kata saya nak tengok banyak kali lagi, ;-)

You Might Also Like

2 comments

  1. ho3....bunyinya macam citer tu sangat best bile baca entry ni. tak perlukan bintang sebab baca entry ni pon dah cukup menguja kan... ;-)

    ReplyDelete