- KALAU DAH BUDAK TETAP JUGA BUDAK -

Di atas tu gambar apa? Lolipop? Ya... tepuk tangan, tanda kalian memang orang bijak. Tapi... lolipop yang ini tak boleh makan ya kawan-kawan sebab lolipop di dalam gelas itu dibuat daripada sapu tangan yang berbulu-bulu halus. Gunanya untuk mengelap peluh dan segala macam kekotoran yang melekat sama ada di wajah atau pun bahagian tubuh yang lain. Lolipop yang sama yang saya berikan kepada pembaca yang membeli novel-novel saya semasa Karnival Buku Karangkraf 2012 hujung bulan Januari yang lalu.

Dan lolipop-lolipop tersebut merupakan baki yang tertinggal dan sengaja saya simpan elok-elok di rumah sebagai tanda kenang-kenangan. Lagipun... lolipop tersebut nampak sangat cute bila dipandang-pandang, apalagi saya tak cukup kreatif untuk menggubahnya. Bimbang lolipop yang dibuat bertukar menjadi gumpalan sapu tangan yang tidak bernama. Sebabnya, antara malu dan tak, saya terpaksa mengaku yang jari-jemari gemuk saya ni tak begitu kreatif dalam hal gubah-menggubah. Tapi... dalam pada tak kreatif, pernah suatu ketika dulu, dulu yang sangat lama, saya mengait alas meja. Walau tak sekemas mana dan selalu dibebel Kak Long saya, saya berjaya juga mengait walaupun pada akhirnya, kaitan saya tak pernah sempurna. Cumanya, itu dululah! Kalau sekarang saya disuruh mengait, saya sungguh-sungguh akan menolak kerana tangan yang keras dah jadi bertambah-tambah keras.

Eh... rasa-rasanya, saya bukan hanya pandai mengait dulu, saya juga pandai buat bunga daripada straw. Kan, pernah satu ketika dulu saya lihat orang kampung saya begitu giat menggubah bunga daripada straw. Cantik-cantik dan penuh dengan warna-warni lagi. saya yang mungkin kagum akhirnya turut menyumbangkan bakat terpendam. Tapi bila difikir-fikirkan kembali, mana pergi semua bunga straw yang pernah saya buat tu ya? Saya tak tahu, tapi... mungkin juga sudah dibakulsampahkan oleh Mak saya sebab musim bunga-bunga straw menghiasi meja dah lama sangat berlalu.

Lagi satu, saya pandai buat gelang tangan daripada benang dan rasa-rasanya, walaupun dah bertahun-tahun tak buat, saya masih ingat macam mana cara nak buat gelang tu. Maklumlah, dulu-dulu saya memang suka pakai gelang tangan, tapi... bukan gelang tangan emas sebab saya memang tak pernah pun ada gelang tangan emas sebab tak mampu nak beli. Cumanya, ada atau tak gelang tangan emas, saya tak pernah peduli sebab beli pun bukannya boleh pakai bawa ke sekolah. Karang, tak fasal-fasal saya kena tangkap dengan pengawas. Jadinya, saya pakailah gelang tangan yang saya buat sendiri sebab masa tu semua kawan-kawan pun pakai juga. Selain tu, saya suka sangat pakai gelang tangan dan rantai hitam. Dulu, saya rasa saya cantik bila pakai gelang tangan dan rantai warna hitam. Tapi sekarang, gelang dan rantai yang sama saya gelar sebagai tangkal dan dah jadi sangat tak cantik di mata saya. Kalau anak-anak buah saya pakai satu hari nanti, tentu saya akan membebel macam mak nenek. Sangatlah saya ni tak mengenang budi kan? Hahaha...

Okey, berbalik pada soal lolipop tadi, baru-baru ni anak buah yang saya gelarkan Awish asyik menjeling lolipop di dalam cawan sejak mula sampai di rumah saya. Tapi saya buat-buat tak nampak aje sebab saya yakin bila dah tengok penuh minat, ertinya dia nak. Hari kedua, matanya tetap terfokus ke arah yang sama, pun saya buat-buat tak nampak sebab lolipop tu dah jadi macam salah satu hiasan kat Rumah Pink yang memang tak ada hiasan pun sebab saya tak suka, bimbang nampak serabut. Masuk hari ketiga, saya tetap juga buat tak tahu sampailah Ika, mama Si Awish kata kat saya;

“Kak Tam... dari hari pertama lagi Awish asyik jeling lolipop Kak Tam kat dalam tu. Bagi ajelah.”

Kata sata, “Nak buat apa, bukannya boleh makan pun lolipop tu.”

Ika kata, “Bagi ajelah.”

Malas cakap banyak, saya pun ambil satu. Tapi... bila tengok Awish pegang lolipop warna coklat tu, Arissa mula tak puas hati. Jadinya saya keluarkan 1 lagi, warna kuning. Dan dengan muka bahagia agaknya, Awish kata kat saya dengan suara dia yang comel, “Bukak... bukak...”

Dahi saya berkerut tapi saya bukak juga. Hati tertanya-tanya apa yang akan Awish buat dengan lolipop tu. Dan bila Awish dengan selamba jilat lolipop tu, saya dan Ika terus ketawa terbahak-bahak, sedangkan muka Awish berkerut-kerut, mungkin terasa ada yang tak selesa kat lidah.

Ika kata sambil ketawa, “Ika memang dah agak dah, Awish mesti nak makan lolipop tu punya.”

Berair-air mata saya sebab ketawa dan saya terus leraikan lolipop tu, ada kain putih kecil dan panjang di dalamnya. Dan ketawa saya jadi makin kuat bila Arissa capai kain putih tu dan lekatkan kat dahi Awish sambil mulut macam murai tu kata, “Doktel... doktel...” Yang ada di kepala Arissa tentulah dia seorang doktor dan Awish pula pesakit dia.

Sebenarnya saya tak tahu apa yang ada di kepala anak-anak umur 2 tahun lebih tu sebab saya dah lama tinggalkan usia 2 tahun, tapi melihat telatah dan gelagat dia orang yang selamba dan bersahaja, saya rasa sangat-sangat terhibur. Mereka menceriakan hari-hari saya selama 3 hari 2 malam, ;-)

2 comments:

  1. kak..sekali jeling, rasanya saya leh dapat satu tak?nak jugak!

    ReplyDelete
  2. alamak cik adik manis... bukannya x mau bg tp... yg ada tu dah tak berapa elok, 1 aje yg elok. maaf ya... ;-)

    ReplyDelete